Nationale Bioscoopbon irr j 23 sale materiaal, en op allerlei manieren werd geprobeerd bioscopen bewust te maken van de waarde van de bios coopbon voor alle bioscopen en film distributeurs. De business-to-business markt werd langzaam maar zeker bewerkt en Frank en ik gingen regel matig op pad naar potentiële klanten, om het goede woord te verspreiden. De bon bleek ook hier een succes nummer. Met het door Frank Smit bedachte concept van het madiwodo- kaartje werd dit succes nog eens aan zienlijk versterkt.' Samen met de bestuursleden Wil Ruyters, Wil van Dommelen en Abel Abeln vormden jij en Frank Smit jarenlang een goed en hecht team... 'Het bestuur kwam regelmatig samen en hield zeker in het begin een stevi ge vinger aan de pols bij Frank en mij, toen ook wel Jansen en Jansen genoemd. Achteraf is het grappig om te constateren dat dit bestuur in grote vrijheid kon handelen. De Exploitantenraad bemoeide zich nau welijks met het beleid, terwijl er toch grotere bedragen met de bioscoop bon gemoeid waren dan er in de NFC omgingen. Overigens was er ook wei nig reden voor actieve bemoeienis. Het bestuur zorgde voor een gedegen verantwoording en het ging natuurlijk crescendo met bonnen en met de financiën van de stichting.' Je hebt aangegeven dat je de jaren '90 het leukste vond binnen de branche. Wat zijn je leukste herin neringen aan je bioscoopbon- werkzaamheden? 'Met de ontwikkeling en promotie van de Nationale Bioscoopbon, wer den creatieve ideeën omgezet in harde resultaten. Ook de logistieke processen om de enorme groei van de bon in goede banen te leiden, vormden een enorme uitdaging. Er gebeurde van alles. We brainstormden samen met het bestuur, kregen com plimenten en op onze donder (onte recht natuurlijk). Het bestuur en "Jansen en Jansen" waren een ingespeeld team, zakelijk als het moest maar ook gezelligheid op zijn tijd.' Nadat Wim Stolwerk werd benoemd tot directeur was je voor namelij k verantwoorde lijk voor de logistiek van de bon. Je had nog maar een paar weken afscheid genomen of de blikken waren op... 'De logistieke organisatie van de bonnen, blikken, enveloppen etce- tera lijkt een een voudig klusje. Niets is minder waar. Er zijn zoveel punten waar het spaak kan lopen. Je moet constant alert blijven. We zijn in het verleden vaak verrast door de snelheid van de verkoop van de bon, waardoor we in voorraadpro blemen kwamen. Bovendien is de ver koop geen lineair proces, het gaat met horten en stoten. Zo denk je nog genoeg te hebben en zo heb je een tekort. Gelukkig heeft de NVB met Desk Services een uitstekend bedrijf achter de hand, dat zichzelf onmisbaar heeft gemaakt in de logistiek en de financiële afhandeling. Als NVB zou ik heel zuinig zijn op deze samenwer king.' De bon groeit inmiddels niet meer. Denk je dat er nog groei potentieel is? 'De grootste groei hebben we gehad, maar er moet zeker nog potentieel zijn. We moeten niet vergeten dat er Bij zijn afscheid werd Frank flink in de spotlight gezet. de afgelopen jaren nauwelijks is geïn vesteerd in een serieuze marketing van de bioscoopbon.Toch heeft de bon in een dalende markt zichzelf goed weten te handhaven. Als de markt weer aantrekt, dan zal ook de bon weer aantrekken.' Jij bent als geen ander een vriend van de exploitanten geweest de afgelopen tweeëntwintig jaar. Heb je nog advies voor ze met betrek king tot de bioscoopbon? 'Een welgemeend advies: koester de bioscoopbon. Het wordt tijd dat de waarde van de bon voor de bedrijfstak weer eens beleidsmatig wordt vertaald en er financiële ruimte wordt vrijgemaakt voor promotie. De bedrijfstak heeft veel te winnen bij een ondersteuning die verder gaat dan lippendienst.' HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 23