Saul column Een paar weken geleden liep ik nog langs het immens lege terras van het Carlton Hotel in Cannes. De onbeschofte obers en torenhoge prijzen hebben ervoor gezorgd dat deze centrale ontmoetingsplaats tijdens het festival nog enkel bevolkt wordt door criminele Russen en verdwaalde toeristen. Vroeger was dat anders: aan de rechterkant - onder zijn eigen gigantische reclamebord - zetelde Robbert Wijsmulier van Concorde, vanaf vijf uur 's middags gul met champagne strooiend. Aan de linkerkant in verspreide slag orde: Golan en Globus van Cannon, Vanja en Kassar van Carolco en Dino de Laurentiis. De flamboyante, erudiete, geniale en dus helaas ook zichzelf vernietigende Robbert Wijsmuller ont moette ik voor het eerst op een wer kelijk explosieve avond: een snikhete dag in Scheveningen op hetzelfde moment dat Tsjernobyl onplofte.Over toevallig gesproken. Hij had net Concorde Video opge richt en ik was uitverkoren om de marketing te doen. Café De Posthoorn op het Lange Voorhout werd ons kantoor en ik zoog mij vol met de wijze lessen van de Meester. Tot de tijd rijp was voor de 'vadermoord' Robbert had mij ooit voorgesteld aan Saul Zaentz, producent van One Flew Over the Cuckoo's Nest, Amadeus en Mosquito Coast. Zaentz - met het uiterlijk van Santa Claus - was daarnaast ook eigenaar van de band Creedence Clearwater Revival waarvan de leadsinger-song- writer (Bad Moon Rising) John Fogerty ooit in een dronken bui voor 1.000 dol lar alle rechten van zijn songs aan Saul had verkocht en Zaentz hem tot op de dag van vandaag aan dit contract houdt. Die Zaentz was mijn idool. Robbert had in principe het ^B eerste recht op zijn films. x Maar ik moest en ik zou.Dus via Eric Douglas, zoon van Kirk die ooit de rechten bezat van Cuckoo's Nest, slaagde ik er in om Saul een paar dagen op het Carlton-terras te isoleren en hem te epateren met mijn kennis over zijn vaste regisseur Milos Forman en zijn stu dio in Berkely, Californië. Het kostte mij ruim een week en tien flessen Veuve Clicquot om Saul zover te krijgen dat hij de rechten van At Play in the Fields of the Lord van Hector Babenco aan mij verkocht voor het toen fenomenale bedrag van 600.000 dollar. Wist ik veel dat Robbert het script had gelezen en gracieus had geweigerd. Ik, jonge hongerige hond hapte meteen toe. At Play in the Fields of the Lord werd de grootste flop van Saul en mijn toenmali ge werkgever CNR Film. Drie weken na de release - ik likte mijn wonden - ging de telefoon.Saul: 'Het ging niet goed, geloof ik. Hoeveel heb je verloren?' Ik (stoer):'Nou, met de uitbrengkosten erbij ongeveer een miljoen dollar, maar het blijft een fantastische film...' Saul:'Je hebt lef. Weet je, ik heb nog nooit mijn andere films in Nederland aan tv verkocht. Je mag ze gratis hebben om het goed te maken.' Ik:De dag erna belde de advocaat van Saul. Dat 'gratis' moest ik toch even relativeren. Zaentz wilde in ieder geval minimaal een miljoen dollar, maar - lucky me - ik hoefde niet vooraf te betalen. Via Hans en Herma Kok verkochten we toen voor een uniek bedrag voor het eerst de tv- rechten in Nederland van films als Amadeus en One Flew Over the Cuckoo's Nest. Saul kreeg zijn miljoen op de rekening gestort. En wij waren uit de zorgen. l Drie maanden 1 later belde Saul opnieuw. Of ik B ooit van de schrijver |H Ondaatje had I gehoord. En het |0i boek The Ka English FfS Patiënt' Geen tweede keer fÉf vriend, dacht ik en ik paste beleefd op het aanbod. Pas acht jaar later, ik werkte toen bij Polygram Film, kwam er een nieuwe film uit van producent Saul Zaentz, The English Patiënt. Reuzehit en overladen met Oscars. Het leven kan soms wreed zijn. 28 - HOLLAND FILM NIEUWS Dirk van de Cinema. Foto Tanja van Rooden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 27