Piraterij kost Nederlandse filmsector 100 miljoen
feature 2
Amerikaans onderzoek toont verlies filmdiefstal
Voor de zoveelste keer komt de filmindustrie met cijfers die
duidelijk maken dat de gevolgen van filmdiefstal niet mogen
worden onderschat. Dit keer komen de cijfers uit de koker van
de MPAA, de belangenorganisatie van de Hollywood studio's.
29
Door Dick Smits
Tot nu toe werd de discussie rond
filmpiraterij cijfermatig slecht onder
bouwd. Vermelde verliescijfers door
filmpiraterij werden daardoor vaak als
niet reëel direct onderuitgehaald. De
Motion Picture Associaton of
America (MPAA), de belangenveren
ging van de grote Amerikaanse film
maatschappijen, wilde daarom een
harde basis geven aan deze discussie.
Daartoe gaven ze het onafhankelijke
onderzoeksbureau LEK Consulting de
opdracht internationaal onderzoek te
doen naar filmpiraterij. De eerste
resultaten van dit onderzoek werden
onlangs bekend gemaakt. Ze waren
schrikbarender dan verwacht.
6,1 miljard dollar
Wereldwijd werd er in 2005 volgens
het rapport voor 6,1 miljard dollar
aan inkomsten misgelopen door film
piraterij. Hiervan kon 1,3 miljard aan
de Verenigde Staten worden toege
schreven, ongeveer 2,3 miljard aan
Europa en de rest aan onder meer
Azië. In Nederland was dit 129 mil
joen dollar. In grote Europese filmlan
den als Duitsland, Spanje en Frankrijk
zijn de bedragen respectievelijk vier,
zes en tien keer zo groot als in
Nederland. Ruim eenderde van het
Nederlandse bedrag, 45 miljoen dol
lar, wordt misgelopen door niet-MPAA
leden, de kleinere, onafhankelijke,
nationale of niet-Amerikaanse film
maatschappijen. In een land als
Frankrijk met een veel grotere eigen
filmindustrie is dat ongeveer 60%. In
Nederland mist de overheid door
filmpiraterij ongeveer zeventien mil
joen dollar aan belastinginkomsten:
drie miljoen bij de bioscopen, vijf mil
joen bij de dvd-verkoop en negen mil
joen bij de dvd-verhuur. De home
cinema markt wordt het hardst getrof
fen door de piraterij.Terwijl daar juist
het geld verdiend moet worden door
de distributeurs.
Belangen
Een aantal grote filmmaatschappijen
wilde het rapport tegenhouden
omdat ze bang was voor een grote
waardedaling van hun aandelen als de
uitkomsten bekend zouden worden.
Reacties op het rapport zijn divers.
Volgens Dan Glickman, voorzitter van
de MPAA, moet er doorgegaan wor
den met mensen te leren over het
belang van auteursrechten. En tegelij
kertijd moet de consument op een
eerlijke manier tegen een redelijke
prijs films kunnen aanschaffen. Dit
laatste betekent een overgang naar
steeds meer online filmaanbod waar
mee al geëxperimenteerd wordt.
Gelet op de resultaten was het vol
gens de MPAA om politiek en econo
mische redenen niet verstandig het
rapport in een keer vrij te geven.
Mede hierdoor is er commentaar op
gekomen. Vooral de wijze van onder
zoek wordt bekritiseerd. Het onder
zoek werd in tweeëntwintig landen
uitgevoerd. Voor het eerst zijn verlie
zen door illegaal downloaden meege
rekend: 2,3 miljard dollar. In eerdere
onderzoeken werd bij het berekenen
van het verlies door piraterij meestal
uitgegaan van een bepaalde verhou
ding tussen verkoop van lege dvd-
schijfjes en illegale kopieën. Het hui
dige onderzoek heeft daarom met het
oog hierop het consumentengedrag
onderzocht en meegenomen in de
berekeningen. Grootste kritiekpunt is
dat een grote groep die illegaal down-
loadt of kopieert geen origineel
gekocht zou hebben. Daarmee zou
het verlies minder groot zijn dan het
rapport aangeeft. Volgens de MPAA is
dit echter ondervangen door inter
views waarin hier nadrukkelijk naar
werd gevraagd.
De Nederlandse wetgeving en sanc
ties over auteursrechten en illegaal
downloaden, de handhavingsrichtlijn,
wordt waarschijnlijk na de zomer in
de Tweede Kamer behandeld. Wellicht
is dan het hele rapport vrijgegeven
zodat meer harde feiten over Neder
land bekend zijn. Partijen zouden
daardoor meer tot elkaar kunnen
komen omdat niet meer aan de
ernst van de situatie hoeft te
worden getwijfeld.
Mensen moeten het belang van auteursrechten gaan
inzien, volgens Dan Glickman (MPAA)
HOLLAND FILM NIEUWS