achter de schermen
de bioscoop. Hoodwinked wordt
bezorgd en terwijl Bram Nanny
McPbee de wagen in tilt, pak ik Final
Destination 3 (met rechte rug) en de
zak met trailers. Ik begin te gapen,
voor mij is het bedtijd. Terug op de
weg zien we in het donker van alles
voorbijkomen, maar op het navigatie
systeem nog veel meer. Hé, we rijden
langs een meertje en daar zou een
spoorlijn moeten liggen. Buiten zie ik
alleen het donker van de nacht.
1:02.Afleveradres van Filmhuis Lisse
is het Van der Valk hotel langs de snel
weg in Sassenheim. Het is een vreem
de ervaring; in een hoek van de lobby
zitten nog wat gasten te borrelen,
maar de nachtportier herkent Bram
en wijst naar de hoek waar Sophie
Scboll klaarstaat. Op de weg Leiden-
Wassenaar is het rustig. Als ik vraag
hoe Bram wakker blijft, antwoordt hij
dat hij heel actief bezig is. Maar dan
reikt hij toch de fles cola aan.
1:30. Filmtheater Babyion Den Haag.
De bioscoop ligt achter station Den
Haag Centraal, waar een nachtportier,
opgeroepen via een intercom, op
afstand het rolluik voor ons opent.
Bah, wat een enge plek, zo midden in
de nacht. Hier gaat Walk the Line
weg. Die heb ik helaas gemist. Dan de
dvd maar eens halen. Ik zie een sushi-
tentje in de hal van het station, maar
dat is natuurlijk al dicht. Dan maar
een broodje bal in snackbar De
Vrijheid boven op de invalsweg van
Den Haag, op dit uur bevolkt door
politieagenten, taxichauffeurs en
ander nachtelijk volk.
1:35. Pathé Buitenhof Den Haag. De
McDonalds gaat net dicht als Bram
een kunststukje moet uitvoeren. Om
zo dicht mogelijk voor de deur te
kunnen parkeren, rijdt hij achteruit
met maar een paar centimeter aan
beide kanten van de wagen, tussen
twee paaltjes door de stoep op. Het
wordt inmiddels routine, maar hier
moeten wel erg veel trailers en
posters naar binnen. En dan nog een
paar standees.Terwijl we uit- en
inladen op het plein recht tegenover
het Haagse Binnenhof, rijdt de her
mandad voorbij en geeft ons een
ferme staar.
1:47. De schoonmaker is bezig in het
Filmhuis Den Haag. De films staan
klaar bij de deur. Tsotsi gaat naar
Lumen in Delft, maar dan wel via het
tussenstation in Zeist. Au! Het dunne
touw waarmee de dozen dichtgebon-
den zijn, snijdt in mijn vingers. Buiten
is er een vonkenregen waar de rust
van de nacht wordt benut om het
tramspoor te repareren.
2:05. Pathé Scheveningen. De bad
plaats is verlaten op wat taxi's na, die
met draaiende motor op een ritje
'bliep'doet depda..
wachten. De draaideur van het casino
tolt langzaam z'n rondjes.Tussen ver
laten piek 'n mix-spullen droppen we
de films; bliep' gaat de pda,'bliep'. We
rijden langs Kijkduin op de cruise
control.
2:45. Het Westland, de tuinders sla
pen. In Naaldwijk ligt De Naald aan
een verlaten parkeerterrein. Op de
gevel van het cultureel centrum han
gen de filmposters tussen die van het
theater: Pirates of the Caribbean:
Dead Man's Chest, The Da Vinci
Code. Bram zet het alarm af en binnen
in het verlaten pand blijkt de verwar
ming te loeien. De films worden weer
in- en uitgeladen. Ik begin nu echt
moe te worden; wat een uitputtings
slag. We gaan verder en rijden langs
veiling Flora Holland, waar men al aan
het laden en lossen is.
3:12. Delfia Delft. De nacht is kouder
dan ik dacht; hoera voor de Gofilex-
bodywarmer. Op straat zwalken nog
wat studenten op weg naar huis. In de
al krappe kassaruimte van Delfia, zet
ten we de films neer, niet alleen voor
Delfia, maar ook nog voor het Delftse
Apollo en voor een bioscoop in
Brielle; het wordt een hele stapel. Op
weg naar het plaatselijke filmhuis,
moeten we wat steile bruggetjes
nemen over de grachten. De lading
achterin begint te schuiven.
3:25. Filmhuis Lumen. Hier gaan nogal
wat films weg. Ik til ook wat van de
zware dozen de wagen in. Hé, Battle
in Heaven gaat weer naar het depot,
mooie film was dat. De kerkklok slaat
half vier. Het holst van de nacht, tijd
om af te haken. Op weg naar de nieu
we Delftse bioscoop MustSee blijkt
Bram, zoals iedere week, te rijden
door de straat waar ik woon, een wel
kome toevalligheid. Ik neem afscheid.
Succes met de rest van de route. 'En
denk je dat je morgen weer fris in de
collegebanken zit?'Mwoah...'
De volgende ochtend belt Gofilex-
directeur Onno Fenstra mij wakker.
'Hoe was het, leuk?' 'Eh, ja Onno,' zeg
ik met mijn slaperige kop.'Bedankt
voor de nazorg, maar ik neem aan dat
je weet hoe kort ik heb geslapen?'
HOLLAND FILM NIEUWS 33