achter de schermen de bioscoop. Hoodwinked wordt bezorgd en terwijl Bram Nanny McPbee de wagen in tilt, pak ik Final Destination 3 (met rechte rug) en de zak met trailers. Ik begin te gapen, voor mij is het bedtijd. Terug op de weg zien we in het donker van alles voorbijkomen, maar op het navigatie systeem nog veel meer. Hé, we rijden langs een meertje en daar zou een spoorlijn moeten liggen. Buiten zie ik alleen het donker van de nacht. 1:02.Afleveradres van Filmhuis Lisse is het Van der Valk hotel langs de snel weg in Sassenheim. Het is een vreem de ervaring; in een hoek van de lobby zitten nog wat gasten te borrelen, maar de nachtportier herkent Bram en wijst naar de hoek waar Sophie Scboll klaarstaat. Op de weg Leiden- Wassenaar is het rustig. Als ik vraag hoe Bram wakker blijft, antwoordt hij dat hij heel actief bezig is. Maar dan reikt hij toch de fles cola aan. 1:30. Filmtheater Babyion Den Haag. De bioscoop ligt achter station Den Haag Centraal, waar een nachtportier, opgeroepen via een intercom, op afstand het rolluik voor ons opent. Bah, wat een enge plek, zo midden in de nacht. Hier gaat Walk the Line weg. Die heb ik helaas gemist. Dan de dvd maar eens halen. Ik zie een sushi- tentje in de hal van het station, maar dat is natuurlijk al dicht. Dan maar een broodje bal in snackbar De Vrijheid boven op de invalsweg van Den Haag, op dit uur bevolkt door politieagenten, taxichauffeurs en ander nachtelijk volk. 1:35. Pathé Buitenhof Den Haag. De McDonalds gaat net dicht als Bram een kunststukje moet uitvoeren. Om zo dicht mogelijk voor de deur te kunnen parkeren, rijdt hij achteruit met maar een paar centimeter aan beide kanten van de wagen, tussen twee paaltjes door de stoep op. Het wordt inmiddels routine, maar hier moeten wel erg veel trailers en posters naar binnen. En dan nog een paar standees.Terwijl we uit- en inladen op het plein recht tegenover het Haagse Binnenhof, rijdt de her mandad voorbij en geeft ons een ferme staar. 1:47. De schoonmaker is bezig in het Filmhuis Den Haag. De films staan klaar bij de deur. Tsotsi gaat naar Lumen in Delft, maar dan wel via het tussenstation in Zeist. Au! Het dunne touw waarmee de dozen dichtgebon- den zijn, snijdt in mijn vingers. Buiten is er een vonkenregen waar de rust van de nacht wordt benut om het tramspoor te repareren. 2:05. Pathé Scheveningen. De bad plaats is verlaten op wat taxi's na, die met draaiende motor op een ritje 'bliep'doet depda.. wachten. De draaideur van het casino tolt langzaam z'n rondjes.Tussen ver laten piek 'n mix-spullen droppen we de films; bliep' gaat de pda,'bliep'. We rijden langs Kijkduin op de cruise control. 2:45. Het Westland, de tuinders sla pen. In Naaldwijk ligt De Naald aan een verlaten parkeerterrein. Op de gevel van het cultureel centrum han gen de filmposters tussen die van het theater: Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest, The Da Vinci Code. Bram zet het alarm af en binnen in het verlaten pand blijkt de verwar ming te loeien. De films worden weer in- en uitgeladen. Ik begin nu echt moe te worden; wat een uitputtings slag. We gaan verder en rijden langs veiling Flora Holland, waar men al aan het laden en lossen is. 3:12. Delfia Delft. De nacht is kouder dan ik dacht; hoera voor de Gofilex- bodywarmer. Op straat zwalken nog wat studenten op weg naar huis. In de al krappe kassaruimte van Delfia, zet ten we de films neer, niet alleen voor Delfia, maar ook nog voor het Delftse Apollo en voor een bioscoop in Brielle; het wordt een hele stapel. Op weg naar het plaatselijke filmhuis, moeten we wat steile bruggetjes nemen over de grachten. De lading achterin begint te schuiven. 3:25. Filmhuis Lumen. Hier gaan nogal wat films weg. Ik til ook wat van de zware dozen de wagen in. Hé, Battle in Heaven gaat weer naar het depot, mooie film was dat. De kerkklok slaat half vier. Het holst van de nacht, tijd om af te haken. Op weg naar de nieu we Delftse bioscoop MustSee blijkt Bram, zoals iedere week, te rijden door de straat waar ik woon, een wel kome toevalligheid. Ik neem afscheid. Succes met de rest van de route. 'En denk je dat je morgen weer fris in de collegebanken zit?'Mwoah...' De volgende ochtend belt Gofilex- directeur Onno Fenstra mij wakker. 'Hoe was het, leuk?' 'Eh, ja Onno,' zeg ik met mijn slaperige kop.'Bedankt voor de nazorg, maar ik neem aan dat je weet hoe kort ik heb geslapen?' HOLLAND FILM NIEUWS 33

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 32