Cultureel ondernemen zonder CV
feature 3
De Filmbrief van staatssecretaris Medy van der Laan
Op 31 maart verscheen de langverwachte Filmbrief van staats
secretaris Medy van der Laan. Nadat in 1999 een beleid was
ingezet om de filmsector als industrie te stimuleren, slaat zij nu
een andere koers in: filmbeleid is 'eerst en vooral cultuurbe
leid'. Op 31 maart verscheen haar Filmbrief en op 3 april pre
senteerde zij haar plannen met zichtbaar plezier ten overstaan
van de verzamelde filmwereld.
35
Door Lucia Alleman
Medy van der Laan noemt film in haar
brief vooraleerst een kunstvorm. Zij is
gevoelig voor kritiek van bijvoorbeeld
de Raad voor Cultuur en Pressiegroep
Auteurs Film (PAF!) dat de artistieke
aspecten van film onderbelicht raken
en is onder de indruk van het succes
van Guernsey tijdens het filmfestival
van Cannes afgelopen jaar. En ze geeft
boter bij de vis. Gelukkig was er een
pot geld over. Van de twintig miljoen
die het Ministerie van Financiën voor
2005 gereserveerd had voor de CV-
regeling is vijftien miljoen niet
geclaimd. Daarvan wordt de komende
drie jaar zevenenhalf miljoen euro uit
gegeven aan de productie en uitbreng
van de artistieke film. Het geld wordt
uitgegeven via het Filmfonds.
Tegelijkertijd hecht de staatssecretaris
groot belang aan de publieke functie
en de commerciële mogelijkheden
van film.Als D66-bewindsvrouw is zij
groot voorstander van het cultureel
ondernemerschap. In het nieuwe
beleid krijgt de filmproducent de
positie van cultureel ondernemer. Hij
is de schakel tussen de regisseur en
de scenarioschrijver, degenen die
artistiek en inhoudelijk verantwoorde
lijk zijn, en de financiers. In de ideale
situatie gaat de producent door het
vuur voor zijn product en weet hij de
geldschieters te overtuigen.
Financier, geen co-producenten
Over de filmfinanciering werd de
afgelopen jaren veel geklaagd. Er
bestaan verschillende geldbronnen:
het Filmfonds, de publieke omroepen,
het CoBO-fonds, het
Stimuleringsfonds, en de beleggingen
in de Film-CV's.Voor filmmakers bete
kende dat vaak een tocht langs diver
se loketten. Vooral bij de omroepen
werden filmmakers geconfronteerd
met ongewenste inhoudelijke bemoei
enis. Dat moet veranderen vindt Medy
van der Laan. De subsidiënten moeten
zich meer als financiers dan als co
producenten opstellen. Zij moeten
zelfstandig keuzes maken; een afwij
zing bij de een moet niet meteen een
uitsluiting bij de ander betekenen. Het
Filmfonds krijgt meer ruimte om
grote bedragen toe te kennen aan een
film waar zij in gelooft. Dat kan bete
kenen dat andere projecten nul op
het rekest krijgen. Ook de intendan
ten krijgen meer gelegenheid om per
soonlijke keuzes te maken en zich toe
te leggen op enkele projecten.
De plannen werden positief ontvan
gen door de verzamelde filmwereld in
de Rode Hoed op 3 april.Tegelijkertijd
kwam de spanning tussen filmmakers
en het Filmfonds aan de oppervlakte.
Speelfilmproducenten verwijten het
Filmfonds teveel bemoeizucht en
incompetentie. Wat dat betreft belooft
het niet veel goeds als het Filmfonds
meer geld en beslissingsbevoegdheid
toegemeten krijgt van de staatssecre
taris. Het Filmfonds heeft inmiddels
laten weten zich minder te zullen
mengen in de filmprojecten.
Pauze
In 2005 was het marktaandeel van de
Nederlandse speelfilm in de bios
copen 13,5 Dat is heel behoorlijk.
In 2004 was het echter 8,8 Het
blijft voor alle partijen moeilijk in te
schatten of een scenario ook een
goede film oplevert. Dat geldt ook
voor filmdistributeurs. Hun beslissing
om een film in de bioscoop uit te
brengen is tenslotte een belangrijke
aanwijzing voor de publiekspotentie
Staatssecretaris Medy van der Laan.
HOLLAND FILM NIEUWS