feature 3 36 van een project. Maar ook zij hebben het wel eens mis. Dat ondervond UIP toen zij dit voor jaar Het woeden der gehele wereld en De sportman van de eeuw uitbracht. Max van Praag wil er eigenlijk niet aan herinnerd worden. 'Wij hebben beide films aangenomen op basis van het scenario. Het woeden der gehele wereld hebben we in verschillende versies gelezen. Op papier was het een interessante film. Ja, wat er dan uiteindelijk uitkomt, stelde ons ook teleur. De sportman van de eeuw leek ons ook een sympathieke film. We dachten dat die toch op z'n minst in Friesland goed zou lopen. Maar dat is ook niet uitgekomen.' Na deze fias co's waagt UIP zich voorlopig niet aan Nederlandse speelfilms. Van Praag:'Wij houden even pauze.' versie van het script. Meestal hebben we ook wel enige invloed. Onze inbreng wordt helemaal niet als lastig ervaren. Wij brengen onze expertise in met het uitbrengen van commercië le films. Martin Koolhoven en Albert ter Heerdt hebben juist aangegeven ook in de toekomst met ons samen te willen werken.' Het maakt voor Van Bommel niet uit of een film met een CV-regeling of met subsidie gefinancierd wordt. 'Misschien dat in de contracten van een CV een minimumgarantie op de opbrengsten wat zwaarder weegt. Maar ook het Filmfonds vraagt bij voorbeeld voor een Telescoop-film een minimumgarantie van 140 dui zend euro. De CV-regeling betekent voor filmmakers dat ze meer mogelijk heden hebben om de financiering Van der Laan zet in op artistieke film. Foto: Ik wil nooit beroemd worden. Rachel van Bommel, managing direc ter van Independent Films (IF) bekijkt de discussie over de Filmbrief als een betrokken buitenstaander. Voor IF is de Nederlandse speelfilm een belang rijk product. Rachel van Bommel: 'Als je onze lijst bekijkt is bijna de helft van onze releases een Nederlandse speelfilm.' Zij gaat voor haar beslissing vooral af op het scenario, maar ook op de makers en de cast. 'Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk bij een project betrokken te raken, dus vaak lezen we al de eerste of tweede voor elkaar te krijgen. Persoonlijk vind ik het gek dat de CV-regeling wordt afgeschaft zonder dat bekend is hoe het geld straks wordt verdeeld.' Gedragscode De Filmbrief kondigt het einde aan van de Film-CV Het ingewikkelde instrument kost filmproducenten soms meer geld aan advies en beheer, dan dat het oplevert. Maar als het goed gaat, wordt er extra budget gegenereerd. De aankondiging komt net op het moment dat de Gedragscode Film-CV in werking treedt. De gedragscode is opgesteld door de Werkgroep Filmstimuleringsbeleid en is bedoeld ter bescherming van de belegger. Carolien Croon, lid van de Werkgroep namens de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten:'De gedragscode geeft meer helderheid in de beheerstructuur van de Film-CV Het is een vorm van zelfregulering, die door de financiële wereld goed is ontvangen. Het verhoogt het vertrou wen van beleggers in de Film-CV als beleggingsproduct. Als er iets misgaat hebben beleggers een instrument in handen, waarmee ze naar de rechter kunnen gaan.' Maar de Film-CV-rege ling vervalt dus per 1 juli 2007. De twintig miljoen euro aan belastingin komstenderving wordt structureel overgeheveld naar OCW In haar Filmbrief stelt Van der Laan op zoek te zijn naar een alternatief voor deze fiscale faciliteit.Toch moet dit alterna tief particuliere investeerders blijven interesseren voor film. Hoe deze nieu we regeling er uit gaat zien is onbe kend. Volgens Carolien Croon moeten de besprekingen nog starten. Bijdragen Al jaren is er sprake van dat ook de exploitanten en verhuurders investe ren in de Nederlandse speelfilm. Ook nu weer maakt de Filmbrief gewag van de toezegging van de NVB en NVF jaarlijks geld in de nationale film productie te zullen stoppen. Is Wim Stolwerk al met de pet rondgegaan? 'Wat wij hebben toegezegd is dat wij een bedrijfseconomisch verantwoor de bijdrage willen leveren aan film productie. De Filmbrief laat daarvoor nog te veel onduidelijk. De toekomst van de fiscale maatregelen is bijvoor beeld volstrekt onhelder. Overigens dragen wij al samen met de film distributeurs (via de NVF; red.) jaarlijks bijna een miljoen bij aan het Filmfonds, voor speelfilmproductie, educatie en marketing. Wat wij wel gaan doen is binnenkort een werk groep starten, waarin wij samen met de filmdistributeurs en de speelfilm producenten zullen kijken hoe wij zon extra fonds zouden kunnen inzetten.' HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 35