feature 3
36
van een project. Maar ook zij hebben
het wel eens mis.
Dat ondervond UIP toen zij dit voor
jaar Het woeden der gehele wereld en
De sportman van de eeuw uitbracht.
Max van Praag wil er eigenlijk niet
aan herinnerd worden. 'Wij hebben
beide films aangenomen op basis van
het scenario. Het woeden der gehele
wereld hebben we in verschillende
versies gelezen. Op papier was het
een interessante film. Ja, wat er dan
uiteindelijk uitkomt, stelde ons ook
teleur. De sportman van de eeuw
leek ons ook een sympathieke film.
We dachten dat die toch op z'n minst
in Friesland goed zou lopen. Maar dat
is ook niet uitgekomen.' Na deze fias
co's waagt UIP zich voorlopig niet aan
Nederlandse speelfilms. Van Praag:'Wij
houden even pauze.'
versie van het script. Meestal hebben
we ook wel enige invloed. Onze
inbreng wordt helemaal niet als lastig
ervaren. Wij brengen onze expertise
in met het uitbrengen van commercië
le films. Martin Koolhoven en Albert
ter Heerdt hebben juist aangegeven
ook in de toekomst met ons samen te
willen werken.'
Het maakt voor Van Bommel niet uit
of een film met een CV-regeling of
met subsidie gefinancierd wordt.
'Misschien dat in de contracten van
een CV een minimumgarantie op de
opbrengsten wat zwaarder weegt.
Maar ook het Filmfonds vraagt bij
voorbeeld voor een Telescoop-film
een minimumgarantie van 140 dui
zend euro. De CV-regeling betekent
voor filmmakers dat ze meer mogelijk
heden hebben om de financiering
Van der Laan zet in op artistieke film. Foto: Ik wil nooit beroemd worden.
Rachel van Bommel, managing direc
ter van Independent Films (IF) bekijkt
de discussie over de Filmbrief als een
betrokken buitenstaander. Voor IF is
de Nederlandse speelfilm een belang
rijk product. Rachel van Bommel: 'Als
je onze lijst bekijkt is bijna de helft
van onze releases een Nederlandse
speelfilm.' Zij gaat voor haar beslissing
vooral af op het scenario, maar ook
op de makers en de cast. 'Het is
belangrijk om zo vroeg mogelijk bij
een project betrokken te raken, dus
vaak lezen we al de eerste of tweede
voor elkaar te krijgen. Persoonlijk
vind ik het gek dat de CV-regeling
wordt afgeschaft zonder dat bekend is
hoe het geld straks wordt verdeeld.'
Gedragscode
De Filmbrief kondigt het einde aan
van de Film-CV Het ingewikkelde
instrument kost filmproducenten
soms meer geld aan advies en beheer,
dan dat het oplevert. Maar als het
goed gaat, wordt er extra budget
gegenereerd. De aankondiging komt
net op het moment dat de
Gedragscode Film-CV in werking
treedt. De gedragscode is opgesteld
door de Werkgroep
Filmstimuleringsbeleid en is bedoeld
ter bescherming van de belegger.
Carolien Croon, lid van de Werkgroep
namens de Nederlandse Vereniging
van Speelfilmproducenten:'De
gedragscode geeft meer helderheid in
de beheerstructuur van de Film-CV
Het is een vorm van zelfregulering,
die door de financiële wereld goed is
ontvangen. Het verhoogt het vertrou
wen van beleggers in de Film-CV als
beleggingsproduct. Als er iets misgaat
hebben beleggers een instrument in
handen, waarmee ze naar de rechter
kunnen gaan.' Maar de Film-CV-rege
ling vervalt dus per 1 juli 2007. De
twintig miljoen euro aan belastingin
komstenderving wordt structureel
overgeheveld naar OCW In haar
Filmbrief stelt Van der Laan op zoek
te zijn naar een alternatief voor deze
fiscale faciliteit.Toch moet dit alterna
tief particuliere investeerders blijven
interesseren voor film. Hoe deze nieu
we regeling er uit gaat zien is onbe
kend. Volgens Carolien Croon moeten
de besprekingen nog starten.
Bijdragen
Al jaren is er sprake van dat ook de
exploitanten en verhuurders investe
ren in de Nederlandse speelfilm. Ook
nu weer maakt de Filmbrief gewag
van de toezegging van de NVB en
NVF jaarlijks geld in de nationale film
productie te zullen stoppen. Is Wim
Stolwerk al met de pet rondgegaan?
'Wat wij hebben toegezegd is dat wij
een bedrijfseconomisch verantwoor
de bijdrage willen leveren aan film
productie. De Filmbrief laat daarvoor
nog te veel onduidelijk. De toekomst
van de fiscale maatregelen is bijvoor
beeld volstrekt onhelder. Overigens
dragen wij al samen met de film
distributeurs (via de NVF; red.)
jaarlijks bijna een miljoen bij aan het
Filmfonds, voor speelfilmproductie,
educatie en marketing. Wat wij wel
gaan doen is binnenkort een werk
groep starten, waarin wij samen met
de filmdistributeurs en de speelfilm
producenten zullen kijken hoe wij
zon extra fonds zouden kunnen
inzetten.'
HOLLAND FILM NIEUWS