No more play Expo Cinema Expo 2006 Cinema Expo begon dit jaar op een high note daar waar anderen treurden: met de uitschake ling van het Nederlands elftal op het WK. Nu zou het publiek immers weer tijd hebben om naar de bioscoop te komen. Er werd daardoor op de beurs alweer druk gespeculeerd over de titels die het in de rest van dit jaar zouden kunnen gaan maken. En voor het eerst sprak men niet over digitale cinema als een wonderschone utopie, maar als de realiteit van de dag. Door Frank de Neeve en Jeroen Huijsdens Het speelkwartier is over, zoveel werd duidelijk op de afgelopen Cinema Expo. Geen gepraat meer over digitale cinema, want de standaards liggen er, de branche is overtuigd van de kwa liteit, het aanbod aan films neemt toe en er zijn intermediairs opgestaan die exploitanten interessante leasecon structies aanbieden.Tijd voor de omslag dus. Op maandag, de eerste dag van de beurs viel men met de deur in huis met een hele dag gewijd aan digitaal. Op verzoek van de Europese branche organisatie UNIC presenteerden inter mediairs als XDC en Arts Alliance Media daar hun financieringsvoorstel- len. 's Middags was er een seminar waarbij Ad Weststrate, voorzitter van UNIC een lans brak voor het voortbestaan van de windows, de periode tussen het uitbrengen van films in de bios coop en via andere media. Ook zijn Amerikaanse collega John Fithian (NATO) ging in een volledig geïmpro viseerde speech nader in op de Win dows. Hij kon het niet nalaten enigs zins kleinerend over regisseur Steven Soderbergh te spreken, die zijn recen te film Bubble in de Verenigde Staten gelijktijdig via alle filmkanalen uit bracht. Interessant detail was dat Bubble in de Verenigde Staten op maar 32 doeken werd uitgebracht; anderen wilden de film niet vertonen wegens de gelijktijdige release op dvd. Fithian brak ook nog een lans voor het gelijktrekken in Europa en de Verenigde Staten van de virtual print fee, de tegemoetkoming in de aanschafkosten van digitale cinema, die de studio's betalen. Dit verschil kan immers uitdraaien op een hoop gesteggel, wat de implementatie van digitaal alleen maar in de weg staat. 's Middags was er een interessante sessie waarin exploitanten en distribu teurs uit allerlei Europese landen, waaronder Gerben Kuipers van CineMec, vertelden over hun ervaring met digitale cinema op een door XDC gesponsord seminar. Jammer alleen dat XDC als gastheer allemaal bevrien de relaties had uitgenodigd, waardoor het een beetje een lofzang op de sponsor werd. Vliegscènes De demo's op de beurs waren van wisselende kwaliteit. Fraai was de digitale vertoning van Cars, waarbij koptelefoons werden uitgereikt bij het betreden van de zaal. Het bleek om een demonstratie te gaan van de multi language optie van digitale projectie. Door de infraroodverbin- ding van de koptelefoon waren de dialogen van Cars in verschillende Europese talen te horen: Engels op kanaal 1, Duits op kanaal 2, Nederlands op het 3e kanaal enzo voorts. Het overige geluid, zoals de ronkende motoren, kwam wel gewoon door de speakers de zaal in, perfect hoorbaar door de lichtgewicht koptelefoon. Zo zat de hele Europese bioscoopfamilie plus wat Amerikanen naar dezelfde film te kijken, maar wel in hun eigen taal. De 3D-demo van Superman Returns was aangekondigd als een unieke demonstratie van de 3D-capaciteiten van IMAX. IMAX-bobo's waren zelfs speciaal ingevlogen om de Europese exploitanten welkom te heten. Bij nader inzien bleken slechts enkele scènes gedimensionaliseerd. Wanneer die in aantocht waren, en het ging daarbij natuurlijk om de vliegscènes, Vijftien jaar Cinema Expo. Foto Sigurd Moe Hetland. HOLLAND FILM NIEUWS - 11

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 11