No more play
Expo
Cinema Expo 2006
Cinema Expo begon dit jaar op een high note daar waar anderen treurden: met de uitschake
ling van het Nederlands elftal op het WK. Nu zou het publiek immers weer tijd hebben om
naar de bioscoop te komen. Er werd daardoor op de beurs alweer druk gespeculeerd over de
titels die het in de rest van dit jaar zouden kunnen gaan maken. En voor het eerst sprak men
niet over digitale cinema als een wonderschone utopie, maar als de realiteit van de dag.
Door Frank de Neeve en Jeroen
Huijsdens
Het speelkwartier is over, zoveel werd
duidelijk op de afgelopen Cinema
Expo. Geen gepraat meer over digitale
cinema, want de standaards liggen er,
de branche is overtuigd van de kwa
liteit, het aanbod aan films neemt toe
en er zijn intermediairs opgestaan die
exploitanten interessante leasecon
structies aanbieden.Tijd voor de
omslag dus.
Op maandag, de eerste dag van de
beurs viel men met de deur in huis
met een hele dag gewijd aan digitaal.
Op verzoek van de Europese branche
organisatie UNIC presenteerden inter
mediairs als XDC en Arts Alliance
Media daar hun financieringsvoorstel-
len.
's Middags was er een seminar waarbij
Ad Weststrate, voorzitter van UNIC
een lans brak voor het voortbestaan
van de windows, de periode tussen
het uitbrengen van films in de bios
coop en via andere media. Ook zijn
Amerikaanse collega John Fithian
(NATO) ging in een volledig geïmpro
viseerde speech nader in op de Win
dows. Hij kon het niet nalaten enigs
zins kleinerend over regisseur Steven
Soderbergh te spreken, die zijn recen
te film Bubble in de Verenigde Staten
gelijktijdig via alle filmkanalen uit
bracht. Interessant detail was dat
Bubble in de Verenigde Staten op
maar 32 doeken werd uitgebracht;
anderen wilden de film niet vertonen
wegens de gelijktijdige release op
dvd. Fithian brak ook nog een lans
voor het gelijktrekken in Europa en
de Verenigde Staten van de virtual
print fee, de tegemoetkoming in de
aanschafkosten van digitale cinema,
die de studio's betalen. Dit verschil
kan immers uitdraaien op een hoop
gesteggel, wat de implementatie van
digitaal alleen maar in de weg staat.
's Middags was er een interessante
sessie waarin exploitanten en distribu
teurs uit allerlei Europese landen,
waaronder Gerben Kuipers van
CineMec, vertelden over hun ervaring
met digitale cinema op een door XDC
gesponsord seminar. Jammer alleen
dat XDC als gastheer allemaal bevrien
de relaties had uitgenodigd, waardoor
het een beetje een lofzang op de
sponsor werd.
Vliegscènes
De demo's op de beurs waren van
wisselende kwaliteit. Fraai was de
digitale vertoning van Cars, waarbij
koptelefoons werden uitgereikt bij
het betreden van de zaal. Het bleek
om een demonstratie te gaan van de
multi language optie van digitale
projectie. Door de infraroodverbin-
ding van de koptelefoon waren de
dialogen van Cars in verschillende
Europese talen te horen: Engels op
kanaal 1, Duits op kanaal 2,
Nederlands op het 3e kanaal enzo
voorts. Het overige geluid, zoals de
ronkende motoren, kwam wel
gewoon door de speakers de zaal in,
perfect hoorbaar door de lichtgewicht
koptelefoon. Zo zat de hele Europese
bioscoopfamilie plus wat Amerikanen
naar dezelfde film te kijken, maar wel
in hun eigen taal.
De 3D-demo van Superman Returns
was aangekondigd als een unieke
demonstratie van de 3D-capaciteiten
van IMAX. IMAX-bobo's waren zelfs
speciaal ingevlogen om de Europese
exploitanten welkom te heten. Bij
nader inzien bleken slechts enkele
scènes gedimensionaliseerd. Wanneer
die in aantocht waren, en het ging
daarbij natuurlijk om de vliegscènes,
Vijftien jaar Cinema Expo. Foto Sigurd Moe Hetland.
HOLLAND FILM NIEUWS - 11