Bioscoopbon update deau! Nationale Bioscoopbon Het is weer tijd om even terug te blikken op het jaar tot nu toe en uiteraard vooruit te blikken. Hoe heeft de bon het gedaan? Wat gaan we doen om in de rest van het jaar meer bonnen te verkopen? Vast een tipje van de sluier: we hebben er een nieuwe outlet bij. >p nu een ationale Bioscoopbon i krijg direct héérlijke... Door Frank Smit Bij het ter perse gaan van deze editie van HFN loopt onze omzet zo'n 10% achter op dezelfde periode in 2005. De achterstand is met name terug te voeren op het feit dat we het afge lopen jaar een uitzonderlijk goed B-to-B jaar hadden. Onze verkopen aan consumenten via bioscopen zit ten op dit moment op een paar uit zonderingen na redelijk op het niveau van vorig jaar. Onze outlets verkoch ten tot op heden wat meer dan vorig jaar. Van Leest Vanaf begin juli wordt de Nationale Bioscoopbon ook verkocht bij Van Leest. Dit keten, dat onderdeel uit maakt van de Free Record Shop Holding, heeft 50 winkels en verzorgt sinds kort ook de multimedia-afdeling van alle Bijenkorf-vestigingen. In ons streven naar optimale (in plaats van maximale) verkrijgbaarheid van de bon past dit keten uitstekend. De introductie van de bon wordt in alle Van Leest-vestigingen acht weken lang prominent gecommuniceerd met A4- toonbankdisplays en Al-posters. Daarnaast is er aandacht aan besteed in het nieuwe Van Leest-magazine People Entertainment. Alle vestigin gen zullen bonnen van 7,50, 10, 12,50 en 15 verkopen en natuur lijk onze filmblikken.Wij verwachten dat Van Leest, dat een wat ouder publiek bedient dan Free Record Shop en nog meer gericht is op film (op dvd), een goede bijdrage zal gaan leveren aan de omzet van bonnen. Acties De komende maanden zullen wij bij Postkantoren, Free Record Shop en Van Leest een aantal acties doen om de verkopen van de bon extra te sti muleren. In week 33 tot en met 36 zullen wij bij Postkantoren een grote actie doen. Bij aanschaf van een bon krijgt de consument Jimmy's All Natural Popcorn (ter waarde van circa 1,20) cadeau. Daarnaast kan er ook nog kans gemaakt worden op een van de drie VIP-weekenden bij Film by the Sea en een van de drie VIP-weeken den bij het Nederlands Film Festival. Er zit een sticker op de zak popcorn die dat extra communiceert. Deze actie wordt ondersteund met een radiocampagne van twee weken op onder andere Sky Radio, Q-music, Caz! en Radio Veronica. In de postkantoren en postagentschap pen zal de actie dagelijks door zo'n 300.000 mensen worden gezien. De medewerkers van het postkantoor zul len de consument ook wijzen op deze actie. Wij verwach ten dus veel extra omzet. Dit jaar hebben wij voor het eerst beslag weten te leg gen op een tweede actieperiode bij Postkantoren. Deze zal plaatsvinden in week 41 tot en met 44. Kopers van een bon krijgen dan een kaartje voor een voorpremière van een grote familie film. De communi catie zal redelijk overeenkomen met de eerste actie. De bioscoopbon was in de afgelopen jaren meerdere keren het best verko pende product van Free Record Shop in december, mede daarom kunnen we dit jaar in november en december bij hen een grote actie doen. Dit zal in combinatie met Van Leest worden gedaan. Op dit moment zijn we druk bezig met de invulling van deze actie. Het zal zeker spectaculair worden. Promotie De generieke promotie van de bon gebeurt op een aantal niveaus. Allereerst gebeurt het met point of sale materiaal. Momenteel zijn we onder andere bezig met een nieuwe blikdisplay en nieuwe 35mm-commer- cials. Uiteraard doen we ook aan mas sacommunicatie. De afgelopen weken hebben wij onze eerste abricampagne HOLLAND FILM NIEUWS - 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 21