1 p? ny nL e p^f techniek rrr' s- £,3i± Ui 115 azspxamLuïT 2,L)U£i ELEMENTAIRE .si sBpïauibür jLbbsj DEELTJES £jp~iiiii¥, '3'llui £s LDösl-Jjjss5' cKVea Vl-tJtjj-rlsi iliiblsmlz-Lt 'Fllsmiuii Y/zasztlliilz CurLi 'Li^iiaaaii vertellen Ed Wijnker en sales manager cinema Dolf van der Veldt over de recente ontwikkelingen. Maar eerst: die stoel op dat rare plateau, wat is dat? Dat is de Stage Shaker, die zijn we nog aan het ontwikkelen, wordt mij verteld. Ik moet mij voorstellen, dat ik in de foyer van een bioscoop trailers kijk, en de lage tonen als trillingen in het lichaam voel, zodat het geen andere mensen stoort. Het wordt duidelijk dat SA nieuwe uitdagingen niet schuwt. Volgens de heren groeit hun bedrijf sinds de doorstart in 2004 als kool, waarbij de cinemamarkt maar een klein deel van hun business is. Andere sectoren waarin ze actief zijn, zo wordt mij verteld, is de verhuurmarkt, de disco- markt en projecten, zoals stadions en pretparken. In Korea doen ze veel installaties in kerken; megacomplexen waar de verstaanbaarheid essentieel is. De ontwikkeling van de Direct Screen Series noemen Wijnker en Van der Veldt van groot belang, hoewel de platte speakers voor achter het doek ook nog gewoon verkrijgbaar blijven. Kern van het nieuwe systeem is natuurlijk dat het geluid niet door het doek heen hoeft om de zaal te bereiken, maar er zijn nog meer voordelen. Het projectiescherm hoeft niet meer geperforeerd te zijn, wat meer lichtreflectie oplevert en een betere resolutie. De speakers zijn speciaal voor het systeem ontwikkeld, zo wordt mij verteld, ook de basboxen. Automatisering De cinemamarkt is voor SA een heel aparte markt. Vergeleken met hun andere werkterreinen heeft de cine ma vaak slecht geluid, vindt Ed Wijnker. 'Maar de mensen van Dolby c.s. weten toch wel wat ze doen?', werp ik tegen. Hierop hekelt Wijnker de Amerikaanse manier van afstellen van geluid. Hij vindt dat er wel wat meer top- hoog in mag. Volgens hem kunnen fijnafstellingen in het geluid ook zonder meetapparatuur worden gedaan, waar op hij vertelt dat het geluid in CineBergen, dat aanvanke lijk volgens het boekje was afgeregeld, nadien door Wijnker nog op het gehoor is bijgesteld. Volgende uitdaging voor Stage Accompany is DSP, digital signalprocessing, vooral belangrijk in de digitale cinema. Maar ook automatisering van de audio wordt een grote ontwikkeling. Zo is SA bezig met de ontwikkeling van de Fractal, een nieuw apparaat voor in het audiorack. Hiermee kan bijvoorbeeld het geluidsniveau automatisch worden aangepast aan het aantal bezoekers en kan extra bas worden toegevoegd bij een laag volume. Maar het systeem registreert ook wanneer de operateur een van de versterkers is vergeten aan te zetten en kan daarvan zono dig de verantwoordelijke via internet op de hoogte stellen. Bij het afscheid geven de heren mij hun kaartjes, waar achterop 'grandfather of all Ribbon Technology' staat. Dit lijkt een verwijzing naar Alcons Audio, het bedrijf van enkele oud-werknemers die een eigen pro-audiobedrijf met ribbon technologie zijn begonnen. Ed Wijnker is wel blij met de concurrentie. Echt, geen kinnesinne? 'Nee hoor,' zegt hij, zo te zien oprecht,'samen kunnen we de ribbon technologie tot norm maken.' MICHEL KOUELIEBECQS OSKAR ROEHLER EICHINGER/OLIVER HEBBEN r Tr=;r<rriiiir JL131115211S il 1T 52 BLEIBTR.EU ULMEH GEDECK POTENTE HOSS COISEHKNfCHr /ii-'j^i'-yi iin^iiajiii; iviiisiiii gamziiilzi Lip n'ii//.ïiiiiiLij-ïiiaüBii^iii 26 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 24