1
p? ny
nL
e p^f
techniek
rrr' s-
£,3i± Ui
115 azspxamLuïT 2,L)U£i
ELEMENTAIRE
.si sBpïauibür jLbbsj DEELTJES
£jp~iiiii¥, '3'llui £s
LDösl-Jjjss5'
cKVea
Vl-tJtjj-rlsi iliiblsmlz-Lt
'Fllsmiuii Y/zasztlliilz
CurLi 'Li^iiaaaii
vertellen Ed Wijnker en sales manager cinema Dolf van
der Veldt over de recente ontwikkelingen. Maar eerst: die
stoel op dat rare plateau, wat is dat? Dat is de Stage
Shaker, die zijn we nog aan het ontwikkelen, wordt mij
verteld. Ik moet mij voorstellen, dat ik in de foyer van een
bioscoop trailers kijk, en de lage tonen als trillingen in
het lichaam voel, zodat het geen andere mensen stoort.
Het wordt duidelijk dat SA nieuwe uitdagingen niet
schuwt.
Volgens de heren groeit hun bedrijf sinds de doorstart in
2004 als kool, waarbij de cinemamarkt maar een klein
deel van hun business is. Andere sectoren waarin ze actief
zijn, zo wordt mij verteld, is de verhuurmarkt, de disco-
markt en projecten, zoals stadions en pretparken. In
Korea doen ze veel installaties in kerken; megacomplexen
waar de verstaanbaarheid essentieel is.
De ontwikkeling van de Direct Screen Series noemen
Wijnker en Van der Veldt van groot belang, hoewel de
platte speakers voor achter het doek ook nog gewoon
verkrijgbaar blijven. Kern van het nieuwe systeem is
natuurlijk dat het geluid niet door het doek heen hoeft
om de zaal te bereiken, maar er zijn nog meer voordelen.
Het projectiescherm hoeft niet meer geperforeerd te zijn,
wat meer lichtreflectie oplevert en een betere resolutie.
De speakers zijn speciaal voor het systeem ontwikkeld,
zo wordt mij verteld, ook de basboxen.
Automatisering
De cinemamarkt is voor SA een heel aparte markt.
Vergeleken met hun andere werkterreinen heeft de cine
ma vaak slecht geluid, vindt Ed Wijnker. 'Maar de mensen
van Dolby c.s. weten toch wel wat ze doen?', werp ik
tegen. Hierop hekelt Wijnker de Amerikaanse manier van
afstellen van geluid. Hij vindt dat er wel wat meer top-
hoog in mag. Volgens hem kunnen fijnafstellingen in het
geluid ook zonder meetapparatuur worden gedaan, waar
op hij vertelt dat het geluid in CineBergen, dat aanvanke
lijk volgens het boekje was afgeregeld, nadien door
Wijnker nog op het gehoor is bijgesteld.
Volgende uitdaging voor Stage Accompany is DSP, digital
signalprocessing, vooral belangrijk in de digitale cinema.
Maar ook automatisering van de audio wordt een grote
ontwikkeling. Zo is SA bezig met de ontwikkeling van de
Fractal, een nieuw apparaat voor in het audiorack.
Hiermee kan bijvoorbeeld het geluidsniveau automatisch
worden aangepast aan het aantal bezoekers en kan extra
bas worden toegevoegd bij een laag volume. Maar het
systeem registreert ook wanneer de operateur een van de
versterkers is vergeten aan te zetten en kan daarvan zono
dig de verantwoordelijke via internet op de hoogte stellen.
Bij het afscheid geven de heren mij hun kaartjes, waar
achterop 'grandfather of all Ribbon Technology' staat.
Dit lijkt een verwijzing naar Alcons Audio, het bedrijf van
enkele oud-werknemers die een eigen pro-audiobedrijf
met ribbon technologie zijn begonnen. Ed Wijnker is wel
blij met de concurrentie. Echt, geen kinnesinne? 'Nee
hoor,' zegt hij, zo te zien oprecht,'samen kunnen we de
ribbon technologie tot norm maken.'
MICHEL KOUELIEBECQS
OSKAR ROEHLER
EICHINGER/OLIVER HEBBEN
r Tr=;r<rriiiir
JL131115211S il 1T 52
BLEIBTR.EU ULMEH
GEDECK POTENTE HOSS
COISEHKNfCHr
/ii-'j^i'-yi iin^iiajiii; iviiisiiii gamziiilzi Lip
n'ii//.ïiiiiiLij-ïiiaüBii^iii
26 - HOLLAND FILM NIEUWS