(lk weet alleen waar ik in geloof/ feature In gesprek met James Cameron Een hoogtepunt van de afgelopen Cinema Expo was in allerlei opzichten de keynote speech die regisseur en innovator James Cameron gaf over de toekomst van digital cinema en de rol van 3D in het bijzonder. De middag voor zijn optreden, kreeg Holland Film Nieuws, de vermaarde regisseur een half uurtje te spreken. Het werd een inspirerend gesprek. Door Jeroen Huijsdens Terwijl ik nog bezig was de micro foon goed te installeren, besloot ik het vraaggesprek met James Cameron alvast te openen. Uit mijn mond kwam de grootste clichévraag die je je als verslaggever kunt voorstellen: of hij al eens eerder in onze hoofdstad was geweest? Opvallend genoeg had den we het binnen luttele seconden over het fenomenale lichtgebruik van Nederlandse grootmeesters zoals Rembrandt en Vermeer. Want een bezoek aan het Rijksmuseum was het enige waar Cameron, de man die ons fantastische films als Aliens, The Terminator en natuurlijk Titanic bracht, enkele jaren geleden in onze hoofdstad aan toe was gekomen. Het moet fantastisch zijn voor iemand die zo visueel is ingesteld om de schilderijen in het Rijksmuseum te zien, artistieke uitingen die eigenlijk ook begon nen met een leeg wit doek... 'Wat mij enorm fascineert in het werk van iemand als Rembrandt is het ver mogen om licht te zien en licht te manipuleren, en dat in de eeuw vóór fotografie.Tegenwoordig wordt licht en de wijze waarop licht speelt met het onderwerp heel goed begrepen. Dat komt ook door anderhalve eeuw fotografie. Maar het is echt indruk wekkend om te zien hoe al die oude meesters daar toen mee omgingen.' We kijken nu al jaren naar 'platte plaatjes'. Dat hebben we altijd mooi gevonden. Waarom moeten we dan nu opeens per se over stappen op 3D? 'Omdat de mens driedimensionaal kijkt en er wat betreft film geen tech nische obstakels meer zijn om 3D uit de weg te gaan. De reden waarom ik hier in Amsterdam ben om met de internationale exploitantengemeen schap te praten over 3D is omdat ik echt houd van filmen in 3D. Ik wil ook niet meer terug naar het filmen zoals ik dat deed. Bij het soort films die ik heb gemaakt werd het publiek altijd gevraagd binnen te stappen in een wereld en er als het ware onderdeel van te worden. Dat kan goed met 3D.' We komen zo terug op 3D. Laten we even een stap terugdoen. U heeft een fascinatie voor het grote scherm. Waar komt dat vandaan? 'Er gebeurt iets wanneer je je als kij ker onderwerpt aan een film. Ik houd ervan om naar binnen te gaan en zeg gen: Oké, I am yours! Jij hebt me voor de komende twee uur. Jij hebt iets gecreëerd waar ik mij aan ga onderwerpen. Er is ook iets met je omringd weten door mensen. Het is een menselijke ervaring als je anderen hoort lachen, hoort huilen, hoort rea geren. Dat zijn ook jouw gevoelens. En wees eerlijk, The Lord of the James Cameron. Foto Sigurd Moe Hetland. HOLLAND FILM NIEUWS - 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 7