(lk weet alleen waar ik in geloof/
feature
In gesprek met James Cameron
Een hoogtepunt van de afgelopen Cinema Expo was in allerlei
opzichten de keynote speech die regisseur en innovator James
Cameron gaf over de toekomst van digital cinema en de rol
van 3D in het bijzonder. De middag voor zijn optreden, kreeg
Holland Film Nieuws, de vermaarde regisseur een half uurtje
te spreken. Het werd een inspirerend gesprek.
Door Jeroen Huijsdens
Terwijl ik nog bezig was de micro
foon goed te installeren, besloot ik het
vraaggesprek met James Cameron
alvast te openen. Uit mijn mond
kwam de grootste clichévraag die je
je als verslaggever kunt voorstellen: of
hij al eens eerder in onze hoofdstad
was geweest? Opvallend genoeg had
den we het binnen luttele seconden
over het fenomenale lichtgebruik van
Nederlandse grootmeesters zoals
Rembrandt en Vermeer. Want een
bezoek aan het Rijksmuseum was het
enige waar Cameron, de man die ons
fantastische films als Aliens, The
Terminator en natuurlijk Titanic
bracht, enkele jaren geleden in onze
hoofdstad aan toe was gekomen.
Het moet fantastisch zijn voor
iemand die zo visueel is ingesteld
om de schilderijen in het
Rijksmuseum te zien, artistieke
uitingen die eigenlijk ook begon
nen met een leeg wit doek...
'Wat mij enorm fascineert in het werk
van iemand als Rembrandt is het ver
mogen om licht te zien en licht te
manipuleren, en dat in de eeuw vóór
fotografie.Tegenwoordig wordt licht
en de wijze waarop licht speelt met
het onderwerp heel goed begrepen.
Dat komt ook door anderhalve eeuw
fotografie. Maar het is echt indruk
wekkend om te zien hoe al die oude
meesters daar toen mee omgingen.'
We kijken nu al jaren naar 'platte
plaatjes'. Dat hebben we altijd
mooi gevonden. Waarom moeten
we dan nu opeens per se over
stappen op 3D?
'Omdat de mens driedimensionaal
kijkt en er wat betreft film geen tech
nische obstakels meer zijn om 3D uit
de weg te gaan. De reden waarom ik
hier in Amsterdam ben om met de
internationale exploitantengemeen
schap te praten over 3D is omdat ik
echt houd van filmen in 3D. Ik wil
ook niet meer terug naar het filmen
zoals ik dat deed. Bij het soort films die
ik heb gemaakt werd het publiek altijd
gevraagd binnen te stappen in een
wereld en er als het ware onderdeel
van te worden. Dat kan goed met 3D.'
We komen zo terug op 3D. Laten
we even een stap terugdoen. U
heeft een fascinatie voor het grote
scherm. Waar komt dat vandaan?
'Er gebeurt iets wanneer je je als kij
ker onderwerpt aan een film. Ik houd
ervan om naar binnen te gaan en zeg
gen: Oké, I am yours! Jij hebt me
voor de komende twee uur. Jij hebt
iets gecreëerd waar ik mij aan ga
onderwerpen. Er is ook iets met je
omringd weten door mensen. Het is
een menselijke ervaring als je anderen
hoort lachen, hoort huilen, hoort rea
geren. Dat zijn ook jouw gevoelens.
En wees eerlijk, The Lord of the
James Cameron. Foto Sigurd Moe Hetland.
HOLLAND FILM NIEUWS - 7