Zeeuwse bluf column Door Hans Pos Er komt in Nederland Filmland zelden of nooit iets van de grond, zonder dat er eerst eindeloos over is vergaderd in allerhande besturen. Vergaderen is in Nederland immers de nationale sport en het aantal beoefenaars stijgt met de dag. In de film Absence ofMalice, een klassieker uit 1981 die gaat over de journalistieke moraliteit, spreekt Paul Newman op een gegeven moment de onvergetelijke woor den: 'tbere's always a committee that thinks Fm pretty'. In de filmbranche wemelt het dus van de bruisende bestu ren, die meestal zijn samengesteld uit een spannende colla ge van gedreven beroepsvergaderaars, vice-presidents van grote concerns die in de baas z'n tijd de bloemetjes even buiten willen zetten, goedbedoelende semi-professionals en cineasten die al of niet tijdelijk even van de straat wil len zijn. Sommige filmbestuurders - ik verklap nu een geheimpje - zijn zelfs zó verzot op het pluche en de lime- light, dat ze de verjaring van hun ambtstermijn bijna een heel lustrum voor zich uit weten te schuiven. Anderen maken van die gelegenheid gebruik om, net als de bewo ners van een duiventil, meteen weer vrolijk in een ander gremium mee te gaan fladderen. Niets ten nadele natuurlijk van al diegenen die zich met hart en ziel inzetten voor de 'goede' zaak. Daarom verdie nen festivaldirecteuren als Doreen Boonekamp en Leo Hannewijk ook eigenlijk een lintje. Ze moeten zich gedu rende hun festivals niet alleen uitsloven om het iedereen naar de zin te maken, maar na elk festival zich ook weer een jaar in allerlei bochten wringen om de benodigde cen tjes bijeen te sprokkelen, terwijl ze tegelijkertijd moeten vechten voor een nóg beter programma, en ook nog eens vrolijk moeten blijven rondzoemen in het idyllische wes pennest van Nederland Filmland. Het zal je job maar wezen... De legitieme vraag rijst: is dat bestuurtje spelen zo langza merhand niet verworden tot een self-fulfilling prophecy? Zelf heb ik als bestuurslid jarenlang getuige mogen zijn van de eindeloze discussies binnen de NFC, die op een gege ven moment begonnen te klinken als een grijsgedraaide langspeelplaat met een fikse kras. En gedurende mijn bestuurlijke jaren bij het Nederlands Film Festival was het ook moeilijk om niet geheel weg te zakken in het drijfzand van de oeverloze herhalingsoefeningen. Natuurlijk, het is en blijft intrigerend en leerzaam om je te kunnen vergapen aan politieke professionals zoals 'Jeltje','Hedy' en nu ook 'Marjet' (van Zuijlen), die zo moeiteloos kunnen verdelen en heersen met behulp van de verfijnde kneepjes van de grote-mensen-politiek, maar op een gegeven moment is fil men of buiten spelen toch net iets leuker en nuttiger dan vergaderen... Omdat ik zo'n graag geziene gast ben op bruiloften en par tijen (ik kan namelijk als de beste 'zingen, vechten, huilen, bidden, lachen, werken en bewonderen') koerste ik onlangs welgemutst richting Vlissingen, om de feestelijke opening van Film by the Sea bij te wonen. Het festival, ooit bedacht door de charismatische duizend poot Ad Weststrate, tekende alweer voor haar achtste editie en heeft zich door weer en wind ontpopt tot het vierde filmfestival in Nederland en vrijwel het grootste 'culturele' evenement in de Provincie Zeeland. Ondanks de succesfor mule, waarin jaarlijks de spannende romance tussen film en literatuur weer hartstochtelijk oplaait, krijgen bewoners in de randstad nog steeds de koude rillingen bij het idee dat ze 'helemaal' naar Vlissingen moeten afdalen om een flintertje van dit smakelijke festival te kunnen proeven. Maar eenmaal aangekomen in het land van Bl0f', oesters en andere Zeeuwse geneugten, wentelen de randstedelijke gasten zich al snel in de hartelijke, ludieke en ongedwon gen ambiance en zweren ze bij de Zeeuwse gemoedelijk heid en het mooie filmaanbod. Ze willen nooit meer weg. Film by the Sea is dan ook geen festival dat zich, zoals vele soortgenoten, verliest in veelkleurige badges voor alle ran gen en standen, ingewikkelde procedures, zwaarwichtige prijzen, ondoorzichtige commissies en raden van advies, ontoegankelijke glitter and glamour, opgeklopte preten ties en oeverloos vergaderen. Film by the Sea is een simpel product van no guts, no glory. HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 15