Het Ketelhuis; de slof en de oude voetbalschoen voorbij Rialto Amsterdam Kriterion krijgt derde zaal Utopolis Hengelo dicht Opbrengst van Delfia naarTerneuzen en Echt theaterpaspoort in the picture op locatie In gesprek met Alex de Ronde 'Ik kan het iedereen aanbevelen een bioscoop te bouwen,' zegt Alex de Ronde, directeur van Het Ketelhuis. Een jaar lang werd het arthouse voor de Nederlandse film ver bouwd. Het resultaat is verbluffend. 21 Naam bioscoop: Rialto Stad: Amsterdam Zalen: 3 Stoelen: 270 Exploitant: Stichting Amsterdams Filmhuis/Rialto Aantal medewerkers: twintig vaste krachten en circa 80 vrijwilligers Verwachte aantal bezoekers per jaar: 90.000 Projector: 2x Philips FP28 (16- en 35mm). lx FP20. 3x Panasonic-beamer Formaat grootste doek: 8 x 3,4 meter Kassasysteem: Tixway Merken bij het buffet: Grolsch, Segafredo,Twinings Bioscoopreclame: Screenvision Bioscoop is onderscheidend door: vooral niet-westerse en Europese artistieke films Website: www.rialtofilm.nl Reden voor theaterpaspoort: Op 23 september vond de officiële ope ning plaats van Amsterdams verbouwde filmtheater Rialto. Het theater werd uit gebreid van twee naar drie zalen. Filmtheater Rialto 20 - HOLLAND FILM NIEUWS Door Lucia Alleman In 1999 werd Het Ketelhuis voor een paar ton - toen nog guldens - in elkaar gezet, met een zaal gewikkeld in gaatjeshardboard. De recente verbouwing is opnieuw door architect Ramin Visch gedaan.Terwijl er nu drie bioscoopzalen en een robuust café in zitten, oogt Het Ketelhuis een stuk ruimer. Alex de Ronde:'Het Ketelhuis is een rijksmonument. De structuur van het gebouw is nu heel mooi zichtbaar. Ik verwacht echt de Monumentenzorg-prijs.' Toen Het Ketelhuis zeven jaar geleden openging was de omgeving een grote zandbak, een gifgrond. Nu is het Westerpark het mooiste park van Amsterdam, is de westergasfabriek gevuld met bedrijfjes actief in de culturele en creatieve industrie en maken de diverse uitspanningen het gebied tot een hotspot. Achterstandswijk Eind 1999 voegde Alex de Ronde (48) zich bij het 'gezellige duppie' dat Het Ketelhuis runde, een theater dat zich vanaf het begin toelegde op Nederlandse films. De Ronde:'We hoeven hier niet Zoop in India te draaien. Vorig jaar hebben wij een publieksonderzoek gedaan. Daaruit kwam naar voren dat wij vrij consequent een arthouse publiek hebben en dus eerder Guernsey draaien. Het zijn cultuurconsumen- ten, theatergangers die zo'n tien keer per jaar naar de bioscoop gaan.' Hooggeschoold publiek dus, maar de helft van de 1,1 miljoen euro voor de verbouwing komt van het Fonds van de Europese Unie voor regionale ont wikkeling. Hoe zit dat? De Ronde: 'Geloof het of niet, stadsdeel Westerpark is naar Brusselse maatstaven een achterstandswijk. We zijn op initiatief van stads deel Westerpark voorge dragen. Het fonds is bedoeld ter verbetering Alex de Ronde. Foto Bob Bronshof/'. van de sociaal culturele infrastructuur. Er wordt niet geëist dat wij ons op de buurtbewoners richten.' Mira De verbouwingskosten zijn verder bijeenge bracht door andere subsidiënten en sponsors. De Ronde:'We hoefden maar twintigduizend euro te lenen. Dat betekent dat de verbouwings kosten niet op de exploitatie drukken, zodat we nog gewaagder kunnen programmeren. Wij kun nen het ons permitteren zon prachtige film als Een ander zijn geluk in de laatste week voor tien bezoekers per voorstelling te draaien. Dat gun ik zon film.Want het begint bij de film en de makers. Daar doen we het voor.' Ik mis eigenlijk een programma Nederlandse filmgeschiedenis? De Ronde:'Op gezette tijden hebben we een cinematheekachtig programma. Maar het is verbazingwekkend hoe weinig publiek daar op afkomt. Het wordt ons ook niet gemakkelijk gemaakt. Laatst wilde ik Mira van Fons Rademakers vertonen.Toen vroeg het Filmmuseum 125 euro huur plus 200 euro con- serveringsbijdrage. Fons Rademakers wilde ook nog eens 100. Alles bij elkaar was het zo'n 500 euro. Voor een vertoning. Zelfs met veertig man publiek leggen we er nog op toe. Als we nou evenveel subsidie zouden krijgen als Rialto, dan zou dat misschien te doen zijn. Zij krijgen jaar lijks 210 duizend euro subsidie, wij 40 duizend. Daar kun je Mira niet van vertonen,' aldus De Ronde met een zekere verbittering in zijn stem. 'Ik vind dat als het Filmmuseum zoveel geld krijgt voor filmconservering, zij die films voor niks beschikbaar zouden moeten stellen.' Excel Het Ketelhuis wordt door CinemaNet gebruikt als proeftuin voor digitale filmvertoning. In de grote zaal staan 2K-projectoren. Hiermee gaat CinemaNet de komende tijd proeven nemen om te bepalen welke projectoren in Nederland wor den ingevoerd. De Ronde:'Ik verwacht dat film distributie met de digitalisering verder gedemo cratiseerd wordt. Kleine filmhuizen hoeven niet meer wekenlang op een film te wachten. Maar ik weet niet of dat altijd gunstig is. Er zijn wel voorbeelden van digitale films, zoals Ik wil nooit beroemd ivorden, die in Amsterdam met vijf of Amsterdamse Studentenbioscoop Kriterion gaat uitbreiden. In het voorjaar van 2007 start de verbouwing. Dirk van der Straaten, financieel coördinator en projectleider uitbreiding:'De aanleiding was de slechte bereikbaarheid van onze tweede zaal, boven de foyer. Er moest een lift komen. Maar we lagen ook geregeld over hoop met filmdistributeurs. Zij willen voor hun films altijd de beste zaal. En wij willen graag onze eigen evene menten, debatavonden en festivalletjes organiseren. Dat is lastig combineren met slechts twee zalen.' De derde zaal, met 80 stoelen, komt ook boven en ligt deels op een aangrenzend pand. Dit pand wordt ook gebruikt om de kantoren in te vestigen. Daardoor ontstaat de mogelijkheid de foyer te vergroten en er een rookvrij deel in te maken. De fondsen voor de 11 miljoen euro kostende verbouwing, worden gro tendeels verschaft door de Stichting Kriterion. Kriterion breidt uit. Bijna drie jaar na de opening van het toen nog Space geheten bioscoopcomplex, valt het doek voor Utopolis Hengelo. Als reden voor de sluiting worden de tegenvallende resultaten genoemd. René van Steen heeft Delfia in Delft, waar hij bijna tien jaar gele den zijn imperium begon, gesloten en verkocht. Dat heeft vol gens Van Steen alles te maken met de komst van Minerva naar Delft.'De stad is te klein voor twee grote bioscopen. Dan kun je het geld investeren in modernisering van een oud theater, maar dat wordt dan toch nooit meer rendabel.'Van Steen stopt nu de opbrengsten van de verkoop van Delfia in een nieuwe bioscoop in Echt. Daar werkt Merral Theaters op verzoek van de gemeente aan een nieuwe bioscoop in buitenwijk De Bandert. Het wordt met 1.080 stoelen de grootste servicebioscoop van Nederland. Ook wordt er extra geïnvesteerd in Merral Terneuzen, dat op 23 november zijn première beleeft en dat volgens Van Steen nog mooier wordt dan Zutphen. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 18