Het Ketelhuis;
de slof en de oude voetbalschoen voorbij
Rialto
Amsterdam
Kriterion krijgt
derde zaal
Utopolis Hengelo dicht
Opbrengst van Delfia
naarTerneuzen en Echt
theaterpaspoort
in the picture
op locatie
In gesprek met Alex de Ronde
'Ik kan het iedereen aanbevelen een bioscoop te bouwen,'
zegt Alex de Ronde, directeur van Het Ketelhuis. Een jaar
lang werd het arthouse voor de Nederlandse film ver
bouwd. Het resultaat is verbluffend.
21
Naam bioscoop: Rialto
Stad: Amsterdam
Zalen: 3
Stoelen: 270
Exploitant: Stichting Amsterdams
Filmhuis/Rialto
Aantal medewerkers: twintig vaste
krachten en circa 80 vrijwilligers
Verwachte aantal bezoekers per jaar:
90.000
Projector: 2x Philips FP28 (16- en
35mm). lx FP20. 3x Panasonic-beamer
Formaat grootste doek: 8 x 3,4 meter
Kassasysteem: Tixway
Merken bij het buffet: Grolsch,
Segafredo,Twinings
Bioscoopreclame: Screenvision
Bioscoop is onderscheidend door:
vooral niet-westerse en Europese
artistieke films
Website: www.rialtofilm.nl
Reden voor theaterpaspoort:
Op 23 september vond de officiële ope
ning plaats van Amsterdams verbouwde
filmtheater Rialto. Het theater werd uit
gebreid van twee naar drie zalen.
Filmtheater Rialto
20 - HOLLAND FILM NIEUWS
Door Lucia Alleman
In 1999 werd Het Ketelhuis voor een paar ton - toen nog guldens - in elkaar
gezet, met een zaal gewikkeld in gaatjeshardboard. De recente verbouwing is
opnieuw door architect Ramin Visch gedaan.Terwijl er nu drie bioscoopzalen
en een robuust café in zitten, oogt Het Ketelhuis een stuk ruimer. Alex de
Ronde:'Het Ketelhuis is een rijksmonument. De structuur van het gebouw is
nu heel mooi zichtbaar. Ik verwacht echt de Monumentenzorg-prijs.'
Toen Het Ketelhuis zeven jaar geleden openging was de omgeving een grote
zandbak, een gifgrond. Nu is het Westerpark het mooiste park van
Amsterdam, is de westergasfabriek gevuld met bedrijfjes actief in de culturele
en creatieve industrie en maken de diverse uitspanningen het gebied tot een
hotspot.
Achterstandswijk
Eind 1999 voegde Alex de Ronde (48) zich bij het 'gezellige duppie' dat Het
Ketelhuis runde, een theater dat zich vanaf het begin toelegde op
Nederlandse films. De Ronde:'We hoeven hier niet Zoop in India te draaien.
Vorig jaar hebben wij een
publieksonderzoek
gedaan. Daaruit kwam
naar voren dat wij vrij
consequent een arthouse
publiek hebben en dus
eerder Guernsey draaien.
Het zijn cultuurconsumen-
ten, theatergangers die
zo'n tien keer per jaar
naar de bioscoop gaan.'
Hooggeschoold publiek
dus, maar de helft van de
1,1 miljoen euro voor de
verbouwing komt van het
Fonds van de Europese
Unie voor regionale ont
wikkeling. Hoe zit dat? De
Ronde: 'Geloof het of niet,
stadsdeel Westerpark is
naar Brusselse maatstaven
een achterstandswijk. We
zijn op initiatief van stads
deel Westerpark voorge
dragen. Het fonds is
bedoeld ter verbetering
Alex de Ronde. Foto Bob Bronshof/'.
van de sociaal culturele infrastructuur. Er wordt
niet geëist dat wij ons op de buurtbewoners
richten.'
Mira
De verbouwingskosten zijn verder bijeenge
bracht door andere subsidiënten en sponsors.
De Ronde:'We hoefden maar twintigduizend
euro te lenen. Dat betekent dat de verbouwings
kosten niet op de exploitatie drukken, zodat we
nog gewaagder kunnen programmeren. Wij kun
nen het ons permitteren zon prachtige film als
Een ander zijn geluk in de laatste week voor
tien bezoekers per voorstelling te draaien. Dat
gun ik zon film.Want het begint bij de film en
de makers. Daar doen we het voor.'
Ik mis eigenlijk een programma Nederlandse
filmgeschiedenis? De Ronde:'Op gezette tijden
hebben we een cinematheekachtig programma.
Maar het is verbazingwekkend hoe weinig
publiek daar op afkomt. Het wordt ons ook niet
gemakkelijk gemaakt. Laatst wilde ik Mira van
Fons Rademakers vertonen.Toen vroeg het
Filmmuseum 125 euro huur plus 200 euro con-
serveringsbijdrage. Fons Rademakers wilde ook
nog eens 100. Alles bij elkaar was het zo'n 500
euro. Voor een vertoning. Zelfs met veertig man
publiek leggen we er nog op toe. Als we nou
evenveel subsidie zouden krijgen als Rialto, dan
zou dat misschien te doen zijn. Zij krijgen jaar
lijks 210 duizend euro subsidie, wij 40 duizend.
Daar kun je Mira niet van vertonen,' aldus De
Ronde met een zekere verbittering in zijn stem.
'Ik vind dat als het Filmmuseum zoveel geld
krijgt voor filmconservering, zij die films voor
niks beschikbaar zouden moeten stellen.'
Excel
Het Ketelhuis wordt door CinemaNet gebruikt
als proeftuin voor digitale filmvertoning. In de
grote zaal staan 2K-projectoren. Hiermee gaat
CinemaNet de komende tijd proeven nemen om
te bepalen welke projectoren in Nederland wor
den ingevoerd. De Ronde:'Ik verwacht dat film
distributie met de digitalisering verder gedemo
cratiseerd wordt. Kleine filmhuizen hoeven niet
meer wekenlang op een film te wachten. Maar
ik weet niet of dat altijd gunstig is. Er zijn wel
voorbeelden van digitale films, zoals Ik wil nooit
beroemd ivorden, die in Amsterdam met vijf of
Amsterdamse Studentenbioscoop Kriterion gaat uitbreiden. In
het voorjaar van 2007 start de verbouwing. Dirk van der Straaten,
financieel coördinator en projectleider uitbreiding:'De aanleiding
was de slechte bereikbaarheid van onze tweede zaal, boven de
foyer. Er moest een lift komen. Maar we lagen ook geregeld over
hoop met filmdistributeurs. Zij willen voor hun films altijd de
beste zaal. En wij willen
graag onze eigen evene
menten, debatavonden en
festivalletjes organiseren.
Dat is lastig combineren
met slechts twee zalen.'
De derde zaal, met
80 stoelen, komt ook
boven en ligt deels op
een aangrenzend pand.
Dit pand wordt ook
gebruikt om de kantoren
in te vestigen. Daardoor
ontstaat de mogelijkheid
de foyer te vergroten en
er een rookvrij deel in te
maken.
De fondsen voor de
11 miljoen euro kostende
verbouwing, worden gro
tendeels verschaft door
de Stichting Kriterion.
Kriterion breidt uit.
Bijna drie jaar na de opening van het toen nog Space geheten
bioscoopcomplex, valt het doek voor Utopolis Hengelo. Als reden
voor de sluiting worden de tegenvallende resultaten genoemd.
René van Steen heeft Delfia in Delft, waar hij bijna tien jaar gele
den zijn imperium begon, gesloten en verkocht. Dat heeft vol
gens Van Steen alles te maken met de komst van Minerva naar
Delft.'De stad is te klein voor twee grote bioscopen. Dan kun je
het geld investeren in modernisering van een oud theater, maar
dat wordt dan toch nooit meer rendabel.'Van Steen stopt nu de
opbrengsten van de verkoop van Delfia in een nieuwe bioscoop
in Echt. Daar werkt Merral Theaters op verzoek van de gemeente
aan een nieuwe bioscoop in buitenwijk De Bandert. Het wordt
met 1.080 stoelen de grootste servicebioscoop van Nederland.
Ook wordt er extra geïnvesteerd in Merral Terneuzen, dat op 23
november zijn première beleeft en dat volgens Van Steen nog
mooier wordt dan Zutphen.
HOLLAND FILM NIEUWS