techniek men in diverse sessies de ontwikke ling van de standaard, implementatie, business models en het toekomst beeld aan bod. Veruit het leukst was deze laatste sessie, met onder meer sprekers over 3D en een demonstratie van Sony's 4K projector, die nog steeds een probleem heeft met een correcte kleurweergave. De speech van Andrew Robinson van de Britse schermenfabrikant Harkness Hall was bij voorbaat al interessant, aangezien projectieschermen een onderbelicht aspect van de cinemabranche zijn. Robinson ging in zijn speech in op het gebruik van silver sereens, die nodig zijn bij de belangrijkste van de moderne 3D-systemen, die van REAL- D. Deze schermen hebben als nadeel, dat ze een beperkte lichtverstrooiing hebben en dus minder geschikt zijn om reguliere speelfilms op te verto nen. Harkness Hall is echter een scherm aan het ontwikkelen met een gunstiger reflectiecurve dan de huidi ge silver sereens, waardoor ook 2D op hetzelfde scherm vertoond kan wor den. Thomas Hoegh van Arts Alliance, liet zien dat hij veel meer verbeeldings kracht had dan je van een venture capital investeerder zou verwachten. Hoegh schetste een typische dag in een volledig digitale bioscoop, waar actuele blockbusters worden afge wisseld met gedigitaliseerde klassie kers en recente hits in een re-run. Hij voorzag ook de mogelijkheid om 's middags een gekuiste versie van een film te draaien, terwijl 's avonds de x-rated versie vertoond kan wor den, iets wat vrij eenvoudig realiseer baar is in het digitale domein. Crux van Hoeghs betoog was dat de consu ment meer keuze wil en dat digitale cinema hem die kan bieden, onder meer door de veelheid aan films die bewaard kunnen worden op de server. Maar: 'the imagination is the limitation' De rest van de dag was meer business dan verbeelding. De sessie over busin ess models was een grote teleurstel ling, omdat de topmannen van bedrij ven als XDC en AccessIT in hun praat je slechts de loftrompet over zichzelf staken, in plaats van enigszins man en paard te noemen over het aanbod dat zij exploitanten doen. Wel bleek dat in Frankrijk een nieuwe system integra tor is opgestaan, Éclair Digital Cinema, die een rol als tussenpersoon gaat spelen. De Fransen blijken huive rig om een buitenlandse standaard te moeten accepteren, zodat men een eigen digitale cinemaorganisatie heeft opgezet: AFNOR.Thierry Delpit die hierover een presentatie hield, noem de zijn eigen organisatie CST in zijn toespraak al grappend de bioscooppo- litie. Deze organisatie van bioscoop techneuten heeft een screen check- programma, waarbinnen bioscopen regelmatig worden bezocht om te zien of zij nog aan de gestelde stan daard voldoen. Om dit ook in het digi tale tijdperk te kunnen garanderen, heeft men de AFNOR-standaard opge zet, die alleen apparatuur vanaf 2K accepteert, wat bijvoorbeeld het CinemaNet Europe netwerk uitsluit. De digitale dag sloot af met een screening van Monster House in 3D. Voor degenen die het op Cinema Expo hebben gemist: nee, je krijgt er geen hoofdpijn van en ja, de 3D-effec- ten zijn zeer overtuigend. Belangrijker is echter de vraag in hoeverre de stu dio's de nieuwe techniek zullen ondersteunen, mede omdat ze er maar in een window aan verdienen. Daarnaast moet men zich afvragen of de consument bereid is extra te beta len voor een 3D-voorstelling, die een grote financiële investering van de exploitant vergt, en of de consument er wel vaker voor terug zal komen, zoals werd beweerd door James Cameron in de vorige Holland Film Nieuws. Veel van de sprekers - toege geven veelal ontwikkelaars van 3D - geloofden er in: men noemde een getal van drie maal meer omzet per 3D-scherm. Maar het blijft een gok, of zoals een studio executive het ver woordde: '3D is a religious issue:you either believe in it, or you don'f. Onder het kopje conference zijn op www.ibc.org veel van de presentaties als mp3 te downloaden. IBC-panel tijdens de digitale cinemadag. Aan bet woord is Nico Simon van Utopia. HOLLAND FILM NIEUWS 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 22