techniek
men in diverse sessies de ontwikke
ling van de standaard, implementatie,
business models en het toekomst
beeld aan bod. Veruit het leukst was
deze laatste sessie, met onder meer
sprekers over 3D en een demonstratie
van Sony's 4K projector, die nog
steeds een probleem heeft met een
correcte kleurweergave. De speech
van Andrew Robinson van de Britse
schermenfabrikant Harkness Hall was
bij voorbaat al interessant, aangezien
projectieschermen een onderbelicht
aspect van de cinemabranche zijn.
Robinson ging in zijn speech in op
het gebruik van silver sereens, die
nodig zijn bij de belangrijkste van de
moderne 3D-systemen, die van REAL-
D. Deze schermen hebben als nadeel,
dat ze een beperkte lichtverstrooiing
hebben en dus minder geschikt zijn
om reguliere speelfilms op te verto
nen. Harkness Hall is echter een
scherm aan het ontwikkelen met een
gunstiger reflectiecurve dan de huidi
ge silver sereens, waardoor ook 2D op
hetzelfde scherm vertoond kan wor
den.
Thomas Hoegh van Arts Alliance, liet
zien dat hij veel meer verbeeldings
kracht had dan je van een venture
capital investeerder zou verwachten.
Hoegh schetste een typische dag in
een volledig digitale bioscoop, waar
actuele blockbusters worden afge
wisseld met gedigitaliseerde klassie
kers en recente hits in een re-run.
Hij voorzag ook de mogelijkheid om
's middags een gekuiste versie van
een film te draaien, terwijl 's avonds
de x-rated versie vertoond kan wor
den, iets wat vrij eenvoudig realiseer
baar is in het digitale domein. Crux
van Hoeghs betoog was dat de consu
ment meer keuze wil en dat digitale
cinema hem die kan bieden, onder
meer door de veelheid aan films die
bewaard kunnen worden op de
server. Maar: 'the imagination is the
limitation'
De rest van de dag was meer business
dan verbeelding. De sessie over busin
ess models was een grote teleurstel
ling, omdat de topmannen van bedrij
ven als XDC en AccessIT in hun praat
je slechts de loftrompet over zichzelf
staken, in plaats van enigszins man en
paard te noemen over het aanbod dat
zij exploitanten doen. Wel bleek dat in
Frankrijk een nieuwe system integra
tor is opgestaan, Éclair Digital
Cinema, die een rol als tussenpersoon
gaat spelen. De Fransen blijken huive
rig om een buitenlandse standaard te
moeten accepteren, zodat men een
eigen digitale cinemaorganisatie heeft
opgezet: AFNOR.Thierry Delpit die
hierover een presentatie hield, noem
de zijn eigen organisatie CST in zijn
toespraak al grappend de bioscooppo-
litie. Deze organisatie van bioscoop
techneuten heeft een screen check-
programma, waarbinnen bioscopen
regelmatig worden bezocht om te
zien of zij nog aan de gestelde stan
daard voldoen. Om dit ook in het digi
tale tijdperk te kunnen garanderen,
heeft men de AFNOR-standaard opge
zet, die alleen apparatuur vanaf 2K
accepteert, wat bijvoorbeeld het
CinemaNet Europe netwerk uitsluit.
De digitale dag sloot af met een
screening van Monster House in 3D.
Voor degenen die het op Cinema
Expo hebben gemist: nee, je krijgt er
geen hoofdpijn van en ja, de 3D-effec-
ten zijn zeer overtuigend. Belangrijker
is echter de vraag in hoeverre de stu
dio's de nieuwe techniek zullen
ondersteunen, mede omdat ze er maar
in een window aan verdienen.
Daarnaast moet men zich afvragen of
de consument bereid is extra te beta
len voor een 3D-voorstelling, die een
grote financiële investering van de
exploitant vergt, en of de consument
er wel vaker voor terug zal komen,
zoals werd beweerd door James
Cameron in de vorige Holland Film
Nieuws. Veel van de sprekers - toege
geven veelal ontwikkelaars van 3D -
geloofden er in: men noemde een
getal van drie maal meer omzet per
3D-scherm. Maar het blijft een gok, of
zoals een studio executive het ver
woordde: '3D is a religious issue:you
either believe in it, or you don'f.
Onder het kopje conference zijn op
www.ibc.org veel van de presentaties
als mp3 te downloaden.
IBC-panel tijdens de digitale cinemadag.
Aan bet woord is Nico Simon van Utopia.
HOLLAND FILM NIEUWS 25