Eindeloos gesleutel Waar blijven de digitale films? feature Films die internationaal digitaal beschikbaar zijn, draaien in Nederland veelal nog enkel op film. Distributeurs wijten dit vooral aan de hoge kosten van een digitale release en het nog kleine aantal digitale schermen in ons land. XDC, van wie de digitale projectoren worden geleast, belooft inmiddels beter schap. HOLLAND FILM NIEUWS Door Frank de Neeve In de VS, waar de digitalisering door het virtual print fee business model (zie kader) momenteel momentum heeft, worden de grote blockbusters tegenwoordig bijna allemaal zowel op 35mm als digitaal uitgebracht. Niet iedere digitale release haalt echter Nederland. Films als Buena Vista's Cars en Pirates of the Caribbean 2 en Warners Superman Returns heb ben in ons land gewoon op film gedraaid, terwijl de digitale projecto ren - momenteel in zo'n vijftien bios copen - er werkeloos bij stonden. Hoewel distributeurs zeggen groot belang te hechten aan digitale relea ses en de theaters om die reden met behulp van facilitator XDC investeren in digitale apparatuur, blijkt het soms toch nog ergens mis te gaan. Te duur Topman Nico Simon van Utopolis, het concern dat als eerste in Nederland in de technologie investeerde, schetste onlangs tijdens de IBC-beurs een merkwaardige situatie. Het bedrijf, dat bioscopen heeft in de Benelux en in Frankrijk, draaide Pirates of the Caribbean 2 in Frankrijk digitaal, ter wijl diezelfde release in de Benelux slechts op film uitkwam. 'De meeste hardware in Nederland wordt van XDC geleast met aantrekke lijke voorwaarden voor de exploitant,' aldus Eline Danker van Buena Vista International. 'XDC rekent bij een rele ase echter een bedrag aan de studio's, dat wij veel te hoog vinden. Er is uit gebreid onderhandeld tussen XDC en ons hoofdkantoor in Burbank USA, maar men is niet tot overeenstem ming gekomen. Dus vooralsnog: geen digitale kopieën van BVI-films in Nederland.' Een andere distributeur is bereid bedragen te noemen. Vorig jaar betaal de hij bij XDC voor een animatiefilm ongeveer 8.300 euro voor de digitale master, plus 700 euro voor elke extra kopie. Een recente live-action film kostte echter via het concurrerende Technicolor 4.600 dollar voor de master en 225 dollar voor iedere extra kopie, ongeveer de helft dus. Maar als er voor de master geen gebruik wordt gemaakt van XDC, berekent het bedrijf de distributeur wel een screen access fee van 500 euro per scherm. Bij Superman Returns van Warner Bros. speelde er iets anders. Eerdergenoemde Nico Simon van Utopolis lag in de ogen van de distri buteur nogal dwars. In Simons optiek Virtual print fee De 'virtual print fee' (VPF) is de basis voor het huidige Amerikaanse business model, waarmee de filmstudio's aldaar meebetalen aan de roll- outvan complete d-cinemasystemen. De VPF heeft dezelfde waarde als een conventionele 35mm print (1.000-1.500 dollar per print), waarbij de studio aan een middle-man of facilitator' nog steeds betaalt voor deze 'virtuele print'. Het bedrag wordt echter verrekend als bijdrage in de aan- schafkosten van de digitale projectieapparatuur, wanneer een film van die studio wordt vertoond. In Europa stellen de studio's een lagere VPF voor dan in de VS, aangezien hier ook andere films draaien dan die van de Hollywood-studio's. Het XDC-model verschilt enigszins van de VPF-con- structie, aangezien hier de distributeur simpelweg wordt aangeslagen voor het gebruik van de door de exploitant geleaste apparatuur. WTC: digitaal alleen als JPEG2000 aangeboden.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 7