Het leukste cadeau in 2006 2007 Alstublieft, de £ioséoophit van 2006! Nationale Bioscoopbon De verkoop van de Nationale Bioscoopbon stabiliseert de laatste jaren. Is dat een goede prestatie? Is dat een slechte prestatie? Wat zijn de oorzaken? Wat betekent dit voor de branche? Wat betekent dit voor de toekomst? Dat zijn vragen die ons dagelijks bezighouden. Op een paar van deze vragen geven we nu kort antwoord. Uiteraard gaan we in op de ont wikkelingen van de afgelopen maanden. 365 dagen per jaar in te leveren bij alle bioscopen en filmtheaters Het leukste cadeau in het donker... Door Frank Smit De stabilisatie van de verkoop heeft natuurlijk meerdere oorzaken. Een belangrijke reden is de teruglopende verkoop via bioscopen. Veel bioscoop exploitanten denken dat de bon zich zelf verkoopt, hetgeen in de praktijk niet blijkt te kloppen. Daarnaast con centreren steeds meer exploitanten zich op individuele marketingactivitei ten. Dat er te veel geld in het op voor raad houden van de bonnen gaat zit ten, kan sinds de betalingstermijn is verdubbeld niet meer als excuus wor den gebruikt. De bon wordt voor een belangrijk deel emotioneel geladen in de bioscoop. Verminderde aandacht in de bioscopen zal zich op den duur dus ook vertalen in een lagere ver koop via andere kanalen. Willen we onze positie handhaven - en als het even kan verbeteren - dan zullen we onze marketinginspanningen weer meer moeten richten op de bios copen zelf en tegelijkertijd de ver koop bij onze andere verkooppunten verder verbeteren. Het laden van de bon is daarbij van groot belang. Tot zover een samenvatting van het geen ons bezighoudt. Menige branche is jaloers op wat de bioscoopbon de sector oplevert. Maar dat wil niet zeg gen dat we tevreden achterover leu nen. Acties bij postkantoren De twee acties bij de postkantoren waren beide succesvol. De actie met Jimmy's popcorn en het Nederlands Film Festival en Film by the Sea heeft de verkoop een goede impuls gege ven. Daarnaast heeft ook de actie met de voorpremière van Kruistocht in spijkerbroek het beoogde resultaat gehad. Aangezien de postkantoren zeer tevreden waren over beide acties, verwachten we in 2007 weder om samen succesvolle acties te kun nen ontwikkelen. De store traffic cadeaubit-poster HOLLAND FILM NIEUWS - 1 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 16