AH Filmweken nader bekeken onderzoek Evaluatie twee-voor-een-actie De NVB en NVF hebben aan Stichting Onderzoek Filmsector gevraagd, de resultaten van de twee-voor-een-actie 2006 in kaart te brengen. Directe aanleiding hiervoor was de ver schuiving van de twee-voor-een-actie naar augustus/septem ber. Deze verschuiving bood voor onderzoek interessante mogelijkheden. 20 Door Merel Güsing Sinds 1995 vond de twee-voor-een actie altijd plaats in mei en/of juni. Daarom is van deze periode niet bekend hoe het bezoek zou zijn geweest zonder actie. Van 2006 weten we dat wel, en zodoende is de mei/juni-periode relevant. Daarnaast is de periode augustus/september van belang aangezien de twee-voor-een actie daarin voor de eerste keer plaatsvond. Van deze periode is bekend hoe het er'actievrij' aan toe ging. Naast een kwantitatieve analyse van de resultaten van de twee-voor-een actie 2006 in vergelijking met de resultaten van de overeenkomstige speelweken in de jaren 2000 - 2005, bestond de opdracht uit een onder zoek/enquête naar het daarbij optre dende 'kannibalisatie-effect'. Daaronder wordt verstaan, het van de korting gebruik maken door bezoe kers die ook zonder korting zouden zijn gekomen, zodat de aan hen gege ven korting recettederving betekent. Het onderzoek was bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet volle dig afgerond, maar de eerste conclu sies kunnen al wel worden gepresen teerd.' Desk analyse De belangrijkste uitkomsten van de twee-voor-een-acties 2000-2006 zijn hiernaast in een tabel samengebracht.2 Een belangrijke conclusie die uit deze tabel kan worden getrokken, is dat de acties 2003-2006 gepaard zijn gegaan HOLLAND FILM NIEUWS met een recettesurplus. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat zelfs het voor de actie in 2006 berekende hoog ste recettesurplus van circa 2,5 min. op het eerste gezicht wel een vrij hoog bedrag lijkt, maar dat dit ten opzichte van de totale jaarrecette slechts circa 1,8% bedraagt. Het belangrijkste is dat de acties op basis van het berekende extra bezoek niet met recettederving gepaard zijn gegaan, zoals eerder vaak werd aange nomen. De berekende uitkomsten van de acties zijn gedeeltelijk gebaseerd op geschatte gegevens. Voor de bere keningen kan worden verwezen naar het uitgebreide rapport, dat begin 2007 zal uitkomen.' Enquête Om naast de feitelijke bezoekcijfers en de recette tijdens de twee-voor-een actie 2006 ook meer te weten te komen over de consumenten die aan de actie deelnamen, is besloten, een diepteonderzoek in de vorm van een bezoekersenquête uit te voeren in tien bioscopen, (commerciële) arthouses en filmtheaters verspreid over Nederland. De voornaamste aandachts punten die in dit artikel worden besproken zijn: - in hoeverre staat er tegenover het extra bezoek tijdens de actie ook kannibalisatie? Dat wil zeggen hoe groot zijn de aantallen bezoekers die ook zonder de actiekorting naar de film zouden zijn gegaan? - zijn de bezoekers ook van plan na de actie vaker naar de bioscoop te gaan? - in hoeverre hangt de bezoekfrequen tie van de bezoekers samen met de film die zij hebben bezocht? Kannibalisatie Maar liefst 58% van de respondenten geeft aan, dat ze denken dat ze zonder de twee-voor-een-bon ook naar deze film in de bioscoop zouden zijn gegaan. 27% geeft aan, dat dat niet zo zou zijn geweest en 14% zegt het niet te weten. Het beeld dat deze antwoor den oproept is enigszins vertekend te noemen. De respondenten hebben de vraag beantwoord, nadat ze de film in de bioscoop hadden gezien. Het merendeel heeft de bezochte film blijkbaar gewaardeerd als een goede film en zegt daarom, ook zonder kor ting te zijn gegaan. Achteraf bezien had de vraag gesteld moeten worden, toen de bioscoopbezoekers de film nog niet hadden gezien. Praktisch gezien was deze setting echter vrijwel onmogelijk. Najaarsbezoek Een ander interessant resultaat van de enquête is het effect op het najaarsbe- 11) (2) (3)+(2) als perc. van (1) (4) (5) (6) bezoek tijdens de acties bezoek met korting3 deelnemingpercentage4 geschat extra bezoek geschatte schijnbaar extra bez. recette surplus mln.€ 2000 1.379.116 350.000 2001 1.811.629 1.200.000* 700.000 2002 1.478.578 900.000* 350.000 2003 1.973.915 892.000 45,2 800.000 100.000 2 2004 1 487.772 466.000 31,4 400.000 80.000 1 2005 2.012.007 1.054 000 52,5 900.000 130.000 2 2006 1.997.413 1.148.000 57,5 900.000 220000 2,5 Belangrijkste uitkomsten twee-voor-een actie door de jaren been.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 19