onderzoek zoek, een achterliggend doel van de actie. De helft (50%) van de respon denten geeft aan door de actie attent te zijn gemaakt op een film die ze in het najaar willen gaan zien. Dit is een bijkomend voordeel van de actie, dat zeker niet buiten beschouwing moet worden gelaten. Programmering nieuwe bezoekers In de Bioscoopmonitor wordt een onderscheid gemaakt, tussen de bezoe kers (in de monitor geformuleerd als die respondenten, die aan het begin van het jaar hebben aangegeven, het afgelopen jaar naar de bioscoop te zijn geweest) en de niet-bezoekers (perso nen die aangaven dat niet te zijn geweest), maar die wel in een toege- taten van de toegevoegde vragen aan de Bioscoopmonitor, aangezien de resultaten uit de eigen enquête nog niet voorhanden zijn. Wegens de klei ne steekproef moet er echter een voorbehoud worden gemaakt met betrekking tot de conclusies. Als de bezoekerstop wordt bekeken ontstaat met name in september een interessant verschil tussen de bezoe kers en de nieuwe bezoekers. Vooral de nieuwe bezoekers blijken kassuccessen te bezoeken, die tijdens de actie al over hun top heen waren. Bezoekers gaan eerder met actiekor ting naar de subtoppers. Deze groep heeft waarschijnlijk de eerdere top pers al gezien. Als er een nieuwe ken, is het zaak, om tijdens de actie een goede staartprogrammering te hebben, waardoor juist deze groep kan worden aangesproken. Op deze manier hebben toppers een langere levenscyclus. Het is niet aan te raden de première van een kaskraker in deze weken te programmeren. Om nieuwe bezoekers aan te trekken is dit minder nodig, en kannibalisatie ligt op de loer. Maar aangezien uit de deskanalyse blijkt dat er toch een recettesurplus wordt behaald in de actieperiode, is dit misschien niet zo erg als het lijkt. Merel Gilsing is onderzoeksmedewer ker van de Universiteit Utrecht en Stichting Filmonderzoek Top augustus Bezoekers in (n=241) Nieuwe bezoekers in (n=59) Pirates of the Caribbean 2 28 24 The Da Vinci Code 6 12 K3 en het ijsprinsesje 10 10 Overig 56 54 Top september Bezoekers in (n=154) Nieuwe bezoekers in (n=52) Zwartboek 24 21 Pirates of the Caribbean 2 12 15 The Da Vinci Code 5 13 K3 en het ijsprinsesje 1 13 Overig 58 38 De topfilms van augustus en september voegde vragenronde in september/oktober aangaven, toch in de afgelopen maanden de bioscoop te hebben bezocht (en dus potentieel extra bezoek via de actie). Deze niet- bezoekers zullen verder worden aan geduid met de term nieuwe bezoe kers. Voor de beantwoording van deze vraag is gebruik gemaakt van de resul kaskraker wordt geprogrammeerd (in dit geval Zwartboek), gaan beide groepen bezoekers naar deze film en vindt er in hoge mate kannibalisa tie plaats. Deze cijfers lijken wellicht vanzelf sprekend; toch valt er een belangrijke conclusie uit af te leiden met betrek king tot de programmering. Als het doel van de actie is, juist nieuwe bezoekers naar de bioscoop te trek- 1. Naast dit onderzoek zijn ook vragen toegevoegd aan bestaand onderzoek, ten eerste het doorlopende onderzoek de Bioscoopmonitor. Albert Heijn heeft, als partner van de actie, toegezegd een aantal vragen op te nemen in haar eigen conti nu-onderzoek. Tevens is zoals elk jaar een bedrijfsleidersen quête uitgevoerd door Filmtaal. 2.Wat betreft de cijfers met het betreft ruwe schattingen, die niet passen bij de (harde) gegevens in kolom (Bron kolom 1:NVB/NVF) 3- 2 keer het aantal ingeleverde vouchers 4. deze term wordt in het onderzoek gebruikt voor bezoek waarbij sprake is van kannibalisatie. 5. dit in verband met jaarcijfers over 2006 die nog in de berekening moeten worden meegenomen (nu zijn beredeneerde schat tingen gebruikt) HOLLAND FILM NIEUWS - 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 20