interview - nu liggen de verhoudingen op bijna 50-50 - kwam de verandering.Toen werden we ook corporate.' Tussendoor heb je nog een tijdje als promotion director op het Europese kantoor van BVI in Londen gezet. Hoe kijk je daar op terug? 'Professioneel gezien was dat mijn leukste periode.Toen ging er een wereld voor mij open. Ik zag het ver schil tussen film in Engeland en Nederland. Film ligt daar echt op straat. Film is daar een commodüy product. Alles gaat over film. Of je nu een tijdschrift openslaat, in de metro stapt of uit eten gaat. Je komt film overal tegen. Dat was zo heerlijk.' Wat zal die terugkeer in Nederland dan een koude douche zijn geweest als je ziet dat film hier een hele andere plaats in de maatschappij heeft. 'Ja, maar ik had ook zoveel energie opgedaan dat ik de dingen hier mooi in de praktijk kon brengen. En toen ging ik gelijk vreselijk op m'n bek met Mulan, hahaha.' Vertel eens... 'Ik had echt een dramatische start toen ik hier als managing director begon. Het was december 1998 en de eerste keer dat een Disney-film alle hoeken van de kamer te zien kreeg omdat er tegelijkertijd een Nederlandse familiefilm werd uitge bracht. Dat was Abeltje. Abeltje ging met de eer strijken en Mulan ging verschrikkelijk onderuit. Dat was een drama.Toen was ik er net.' Je hebt je daarna toch aardig kun nen revancheren met goede en succesvolle familiefilms als Kruimeltje en Pietje Bell 1 en 2'i 'Ja. De lokale acquisities. Dat heb ik door de jaren heen echt het leukste gevonden.' Is er een Nederlandse film geweest die je bijna had gedaan? 'Ik had De tweeling op mijn bureau liggen. Ik dacht toen: oh, dat krijg ik er niet door bij mijn hoofdkantoor. Ik had net Babs achter de rug. Dat was niet echt een succes. Dat heb ik in algemene zin ook altijd heel moeilijk gevonden: de flops. Die heb ik alle maal onthouden. Ik weet wat er fout ging en waar. Als je zo veel en zo hard werkt, dan is het niet alleen iets zake- lijks. Dan raakt het je echt persoon lijk.' Heb je er dan spijt van dat je bepaalde dingen hebt gedaan? 'Het zal misschien raar klinken, maar spijt is een emotie waarvan ik mij de luxe niet kan permitteren. Niet in de baan die ik had. Je neemt de hele dag besluiten en je hoopt dat het meren deel goed uitpakt. Je kunt niet alles weten. Ik heb wel veel dingen gedaan die ik anders had moeten inschatten. Die hebben allemaal te maken met dat ik er te kort bij stil heb gestaan.' Heb je in al die jaren nooit gedacht: nu stop ik ermee, nu ga ik iets anders doen? Ik ben, na Baby Blue in 2001, een tijd lang vrij intensief met Theo van Gogh opgetrokken. Die wilde een filmpro- ductiebedrijf oprichten met de naam Beauty and the Beast. Hij wilde dat ik de zakelijke kant deed en hij de creatieve. Ik heb het niet gedaan. Op dat moment gold dat de privésitu- atie - met kleine kinderen - het niet mogelijk maakte. Disney was hard werken, maar er zat toch een zekere regelmaat in. Zo'n bedrijf oprichten met Theo, dat vroeg gewoon te veel van me.' Even een stap naar de branche in het algemeen. Hoe kijk je terug op de afgelopen jaren? 'Ik vind dat we met z'n allen onwijs hebben liggen slapen ten tijde van The Lord of the Rings en Harry Potter. Het was de periode waarin het kommer en kwel was bij Disney. We bestudeerden de cijfers ook in inter national verband en zagen dat er ach ter dat succes feitelijk een daling schuilging. Dat was het moment waar op de branche had moeten nadenken over de toekomst.' En wat brengt die toekomst ons volgens jou? 'Digitale cinema. Dat is zeker. Filmvertoning gaat er echt door veran deren. Er kan meer aandacht worden besteed aan andere zaken omdat die aandacht niet meer gegeven hoeft te worden aan alles dat met filmkopieën te maken heeft. Je zult ook zien dat bioscopen meer en meer retailer gaan worden: wie komt er wanneer binnen en hoe leid ik ze van het ene naar het andere product. In Brugge staat een nieuwe bioscoop die heel erg inspeelt op families. Fantastisch om te zien. Heel vernieuwend. De hele manier van filmdistributie zal door alle nieuwe media veranderen. Je moet je sterk gaan richten op de doel groepen die je in de bioscoop hebt en kunt krijgen en daar dan heel gericht je product op aanpassen.' En jouw toekomst? Wat brengt die? 'Och, ik ben met van alles en nog wat bezig. Ik wil voorlopig niks beslissen.Voordat ik het weet zit ik weer in een drukke baan. Ik ben nu 44 en wil een forse stap maken. Dat kan binnen of buiten de branche zijn. Hoe dan ook, het is een enorme luxe om de tijd te hebben om om je heen te kunnen kijken en een volgen de stap te zetten zonder dat je wordt gedwongen door wat dan ook. Maar als er uiteindelijk wat komt, dan wil ik wel weer vooraan staan, in de vuurlinie.' 34 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 31