interview
- nu liggen de verhoudingen op bijna
50-50 - kwam de verandering.Toen
werden we ook corporate.'
Tussendoor heb je nog een tijdje
als promotion director op het
Europese kantoor van BVI in
Londen gezet. Hoe kijk je daar op
terug?
'Professioneel gezien was dat mijn
leukste periode.Toen ging er een
wereld voor mij open. Ik zag het ver
schil tussen film in Engeland en
Nederland. Film ligt daar echt op
straat. Film is daar een commodüy
product. Alles gaat over film. Of je nu
een tijdschrift openslaat, in de metro
stapt of uit eten gaat. Je komt film
overal tegen. Dat was zo heerlijk.'
Wat zal die terugkeer in
Nederland dan een koude douche
zijn geweest als je ziet dat film
hier een hele andere plaats in de
maatschappij heeft.
'Ja, maar ik had ook zoveel energie
opgedaan dat ik de dingen hier mooi
in de praktijk kon brengen. En toen
ging ik gelijk vreselijk op m'n bek met
Mulan, hahaha.'
Vertel eens...
'Ik had echt een dramatische start
toen ik hier als managing director
begon. Het was december 1998 en de
eerste keer dat een Disney-film alle
hoeken van de kamer te zien kreeg
omdat er tegelijkertijd een
Nederlandse familiefilm werd uitge
bracht. Dat was Abeltje. Abeltje ging
met de eer strijken en Mulan ging
verschrikkelijk onderuit. Dat was een
drama.Toen was ik er net.'
Je hebt je daarna toch aardig kun
nen revancheren met goede en
succesvolle familiefilms als
Kruimeltje en Pietje Bell 1 en 2'i
'Ja. De lokale acquisities. Dat heb ik
door de jaren heen echt het leukste
gevonden.'
Is er een Nederlandse film
geweest die je bijna had gedaan?
'Ik had De tweeling op mijn bureau
liggen. Ik dacht toen: oh, dat krijg ik er
niet door bij mijn hoofdkantoor. Ik
had net Babs achter de rug. Dat was
niet echt een succes. Dat heb ik in
algemene zin ook altijd heel moeilijk
gevonden: de flops. Die heb ik alle
maal onthouden. Ik weet wat er fout
ging en waar. Als je zo veel en zo hard
werkt, dan is het niet alleen iets zake-
lijks. Dan raakt het je echt persoon
lijk.'
Heb je er dan spijt van dat je
bepaalde dingen hebt gedaan?
'Het zal misschien raar klinken, maar
spijt is een emotie waarvan ik mij de
luxe niet kan permitteren. Niet in de
baan die ik had. Je neemt de hele dag
besluiten en je hoopt dat het meren
deel goed uitpakt. Je kunt niet alles
weten. Ik heb wel veel dingen gedaan
die ik anders had moeten inschatten.
Die hebben allemaal te maken met
dat ik er te kort bij stil heb gestaan.'
Heb je in al die jaren nooit
gedacht: nu stop ik ermee, nu ga
ik iets anders doen?
Ik ben, na Baby Blue in 2001, een tijd
lang vrij intensief met Theo van Gogh
opgetrokken. Die wilde een filmpro-
ductiebedrijf oprichten met de naam
Beauty and the Beast. Hij wilde dat
ik de zakelijke kant deed en hij de
creatieve. Ik heb het niet gedaan.
Op dat moment gold dat de privésitu-
atie - met kleine kinderen - het niet
mogelijk maakte. Disney was hard
werken, maar er zat toch een zekere
regelmaat in. Zo'n bedrijf oprichten
met Theo, dat vroeg gewoon te veel
van me.'
Even een stap naar de branche in
het algemeen. Hoe kijk je terug op
de afgelopen jaren?
'Ik vind dat we met z'n allen onwijs
hebben liggen slapen ten tijde van
The Lord of the Rings en Harry
Potter. Het was de periode waarin het
kommer en kwel was bij Disney. We
bestudeerden de cijfers ook in inter
national verband en zagen dat er ach
ter dat succes feitelijk een daling
schuilging. Dat was het moment waar
op de branche had moeten nadenken
over de toekomst.'
En wat brengt die toekomst ons
volgens jou?
'Digitale cinema. Dat is zeker.
Filmvertoning gaat er echt door veran
deren. Er kan meer aandacht worden
besteed aan andere zaken omdat die
aandacht niet meer gegeven hoeft te
worden aan alles dat met filmkopieën
te maken heeft. Je zult ook zien dat
bioscopen meer en meer retailer gaan
worden: wie komt er wanneer binnen
en hoe leid ik ze van het ene naar het
andere product. In Brugge staat een
nieuwe bioscoop die heel erg inspeelt
op families. Fantastisch om te zien.
Heel vernieuwend.
De hele manier van filmdistributie zal
door alle nieuwe media veranderen. Je
moet je sterk gaan richten op de doel
groepen die je in de bioscoop hebt en
kunt krijgen en daar dan heel gericht
je product op aanpassen.'
En jouw toekomst?
Wat brengt die?
'Och, ik ben met van alles en nog
wat bezig. Ik wil voorlopig niks
beslissen.Voordat ik het weet zit ik
weer in een drukke baan. Ik ben nu
44 en wil een forse stap maken.
Dat kan binnen of buiten de branche
zijn. Hoe dan ook, het is een enorme
luxe om de tijd te hebben om om je
heen te kunnen kijken en een volgen
de stap te zetten zonder dat je wordt
gedwongen door wat dan ook.
Maar als er uiteindelijk wat komt,
dan wil ik wel weer vooraan staan,
in de vuurlinie.'
34 - HOLLAND FILM NIEUWS