Ze komen... beetje voor beetje
content
Digitale films stuiten op tekort aan digitale schermen
Afwachten, dat was de houding die zowel aan exploitanten-
als aan distributiekant bestond ten aanzien van de komst van
digitale cinema. Maar nu de eerste schapen over de dam zijn,
zit er schot in de zaak. Of toch niet?
Door Jeroen Huijsdens
Exploitanten die de aanschaf van
een digitale installatie overwegen,
zien de digitale projectoren van
collega's die al wel investeerden
ongebruikt in de cabines staan omdat
er geen digitale films zijn.
Distributeurs staan wachtend aan de
zijlijn omdat er nog niet voldoende
installaties zijn om films ook digitaal
uit te brengen. Dat was tot voor kort
Afblijven!
de situatie in digitaal Nederland
(zie ook het oktober-nummer van
HFN).Toen was daar enkele weken
geleden het besluit van Warner Bros.
om al hun films digitaal beschikbaar
te stellen. Op zich geen grote verras
sing. Iedereen weet dat het de
majors zijn die de boel echt in
beweging moeten brengen. Maar wat
doen de verhuurders die niet kunnen
aankloppen bij een hoofdkantoor in
Burbank?
Nederlandse films
digitaal
De eerste echte digitale
zet uit de hoek van de
onafhankelijken kwam
niet van een verhuur
der, maar van een pro
ducent. Dave Schram
van Shooting Star
Filmcompany besloot
Afblijven! digitaal
'groot' uit te brengen.
Dat terwijl de filmver
huurder in kwestie
helemaal niet wilde.
Schram:'Met Sjef
Scholte van Bridge
Entertainment was het
een enorme strijd (RCV
bracht de film namens
Bridge uit; red.). Hij
dacht dat hij verder
niks kon met de digita
le filmkopieën.
Gelukkig heb ik hem
ervan kunnen overtui
gen dat je die ook op
andere plaatsen kunt
gebruiken. Als je ze
maar op de juiste
manier laat vergrende-
De eerste independent én Nederlandse film digitaal. len.Als je je goed laat
informeren, is het allemaal heel
simpel.'
Ook Kruistocht in spijkerbroek werd
digitaal uitgebracht. Wat Bas Hol van
Benelux Film Distributors betreft
hadden er best meer digitale prints
van die film uitgebracht mogen wor
den. Hol wil graag ook andere films
digitaal releasen, maar het probleem
is toch het aantal digitale zalen.
'De uitrusting schiet nog tekort om
het huidige aanbod, dat flink is toege
nomen met de stap van Warner, aan te
kunnen. Dan begin je wel digitaal,
maar komt een week later de vraag
of je ook een 35mm-kopie hebt.'
Zowel Schram als Hol geven toe dat
de digitale releases van Afblijven! en
Kruistocht in spijkerbroek mogelijk
zijn geworden omdat facilitator
XDC besloot de kosten van het
maken van een master niet in
rekening te brengen.'Zolang het dit
soort kosten zijn, heb ik er geen
probleem mee, maar als ik echt de
prijzen voor het maken van een
master moet betalen en dan ook
nog eens een extra bijdrage per
kopie (vergelijkbaar met de
Amerikaanse virtual print fee; red.),
dan wordt het opeens een stuk
duurder dan 35mm-kopieën,'
aldus Bas Hol. En was een zwaar
wegend argument voor de komst
van digitale cinema nu juist niet de
kostenbesparing voor filmverhuur
ders?
Hoezeer de ontwikkelingen ook de
goede kant opgaan, na elke stap
voorwaarts lijken de marktpartijen
toch weer terug te vallen op de
vraag: wie gaat de volgende,
echt grote stap zetten? Misschien
komt die wel uit de hoek van markt
leider Pathé. Want als Pathé sivicht,
welke verhuurder kan het zich dan
nog veroorloven om zijn films niet
digitaal te hebben?
8 - HOLLAND FILM NIEUWS