Ze komen... beetje voor beetje content Digitale films stuiten op tekort aan digitale schermen Afwachten, dat was de houding die zowel aan exploitanten- als aan distributiekant bestond ten aanzien van de komst van digitale cinema. Maar nu de eerste schapen over de dam zijn, zit er schot in de zaak. Of toch niet? Door Jeroen Huijsdens Exploitanten die de aanschaf van een digitale installatie overwegen, zien de digitale projectoren van collega's die al wel investeerden ongebruikt in de cabines staan omdat er geen digitale films zijn. Distributeurs staan wachtend aan de zijlijn omdat er nog niet voldoende installaties zijn om films ook digitaal uit te brengen. Dat was tot voor kort Afblijven! de situatie in digitaal Nederland (zie ook het oktober-nummer van HFN).Toen was daar enkele weken geleden het besluit van Warner Bros. om al hun films digitaal beschikbaar te stellen. Op zich geen grote verras sing. Iedereen weet dat het de majors zijn die de boel echt in beweging moeten brengen. Maar wat doen de verhuurders die niet kunnen aankloppen bij een hoofdkantoor in Burbank? Nederlandse films digitaal De eerste echte digitale zet uit de hoek van de onafhankelijken kwam niet van een verhuur der, maar van een pro ducent. Dave Schram van Shooting Star Filmcompany besloot Afblijven! digitaal 'groot' uit te brengen. Dat terwijl de filmver huurder in kwestie helemaal niet wilde. Schram:'Met Sjef Scholte van Bridge Entertainment was het een enorme strijd (RCV bracht de film namens Bridge uit; red.). Hij dacht dat hij verder niks kon met de digita le filmkopieën. Gelukkig heb ik hem ervan kunnen overtui gen dat je die ook op andere plaatsen kunt gebruiken. Als je ze maar op de juiste manier laat vergrende- De eerste independent én Nederlandse film digitaal. len.Als je je goed laat informeren, is het allemaal heel simpel.' Ook Kruistocht in spijkerbroek werd digitaal uitgebracht. Wat Bas Hol van Benelux Film Distributors betreft hadden er best meer digitale prints van die film uitgebracht mogen wor den. Hol wil graag ook andere films digitaal releasen, maar het probleem is toch het aantal digitale zalen. 'De uitrusting schiet nog tekort om het huidige aanbod, dat flink is toege nomen met de stap van Warner, aan te kunnen. Dan begin je wel digitaal, maar komt een week later de vraag of je ook een 35mm-kopie hebt.' Zowel Schram als Hol geven toe dat de digitale releases van Afblijven! en Kruistocht in spijkerbroek mogelijk zijn geworden omdat facilitator XDC besloot de kosten van het maken van een master niet in rekening te brengen.'Zolang het dit soort kosten zijn, heb ik er geen probleem mee, maar als ik echt de prijzen voor het maken van een master moet betalen en dan ook nog eens een extra bijdrage per kopie (vergelijkbaar met de Amerikaanse virtual print fee; red.), dan wordt het opeens een stuk duurder dan 35mm-kopieën,' aldus Bas Hol. En was een zwaar wegend argument voor de komst van digitale cinema nu juist niet de kostenbesparing voor filmverhuur ders? Hoezeer de ontwikkelingen ook de goede kant opgaan, na elke stap voorwaarts lijken de marktpartijen toch weer terug te vallen op de vraag: wie gaat de volgende, echt grote stap zetten? Misschien komt die wel uit de hoek van markt leider Pathé. Want als Pathé sivicht, welke verhuurder kan het zich dan nog veroorloven om zijn films niet digitaal te hebben? 8 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 57