De harde waarheid over de hardware
techn/efc
Na honderd jaar bioscoopgeschiedenis komt er voor het
eerst andere hardware in de projectiecabines. Er wordt veel
gepraat over de technologie, maar slechts weinigen hebben
echt verstand van de hardware. Maar valt er eigenlijk wel iets
te kiezen?
HOLLAND FILM NIEUWS
Door Frank de Neeve
De digitale projectoren van Panasonic
van 1,4K geven een fantastisch plaat
je.Toch gaan de filmtheaters van
CinemaNet, waar deze projectoren in
gebruik zijn, komend jaar de omslag
maken van 1.400 naar 2.048 beeldlij
nen, oftewel van DLP (Digital Ligbt
Processing) naar DLP Cinema. Beiden
zijn technologieën van Texas
Instruments (TI). De keuze is begrijpe
lijk, want bioscopen met DLP Cinema
kunnen niet alleen meer digitale films
vertonen (ook die uit Hollywood), het
beeld is ook beter. DLP Cinema-tech
nologie, met als hart de DMD (Digital
Micromirror Device), ook wel 'the
Black Chip' genoemd, kan 35 biljoen
kleuren weergeven in 1.024 stappen
tussen wit en zwart.
Allemaal hetzelfde
Om de een of andere reden denkt
menigeen bij een digitale cinemapro
jector aan Barco. Dit Belgische bedrijf
is echter slechts een van de drie fabri
kanten die met een OEM-licentie van
Texas Instruments DLP Cinema-pro
jectoren bouwt, naast Christie en
NEC. Er zijn ook nog DLP Cinema-pro
jectoren van Kinoton en
Cinemeccanica, doch die zijn
gebouwd rond een digitale kop van
Barco.
Eigenlijk is de keuze tussen de ver
schillende projectoren simpel. Met
een identieke chipset, voldoen ze ook
nog eens allemaal aan de minimale
specificaties van TI betreffende licht
opbrengst. Voor wie in zee gaat met
een servicebedrijf zoals XDC is een
keuze zelfs overbodig, aangezien deze
bedrijven uit hun aanbod een projec
tor zullen aanbevelen die geschikt is
voor de betreffende zaal.
Toch verschillen
Toch zijn er wel degelijk verschillen
tussen de diverse merken. Zo is de
nieuwe digitale projector van
Cinemeccanica, de CMC3 D2 met z'n
rode kop, een mooie, maar wel erg
grote verschijning. Voordeel is wel, dat
deze projector met standaard
Xenonlampen werkt, die veel goedko
per zijn dan de lampen van de con
currentie. Christie heeft met z'n
CP2000X een mooi compact model in
huis, dat bestaat uit een projector- en
een apart ballastgedeelte, dat buiten
een krappe cabine kan worden
geplaatst. NEC schijnt weer gunstig
geprijsd te zijn, maar dat is alleen rele
vant als u zelf uw portemonnee wilt
trekken.
Sony
Natuurlijk gaat de resolutie van digita
le cinema op een gegeven moment
omhoog naar 4K of meer. Momenteel
is alleen Sony's op een concurrerende
technologie gebaseerde SXRD-project-
or in staat om 4K-beelden te projecte
ren (als ook het bronmateriaal die
resolutie heeft).Tijdens de laatste
Cinema Expo had Sony de kleuren
echter nog niet op het niveau van TL
Hoewel sommigen denken dat Sony
het niet lang op deze markt zal uit
houden en er ook nog maar weinig
installaties zijn, had het Japanse
bedrijf vlak voor ShowEast toch een
aantal successen te melden: een aantal
grote studio's heeft hun projector
goedgekeurd.
De projector van Christie (CP2000X)
DCI
De publicatie vorig jaar zomer van de standaard voor digitale cinema door DCI, het consortium van Hollywood stu
dio's, was nog maar een eerste stap naar een wereldwijde standaard. Later bleken er kleine omissies in de standaard
te zitten, die verder uitgewerkt moesten worden. Bovendien is het DC28-comité van SMPTE nog bezig om een alge
mene industrienorm te ontwikkelen. Het gerenommeerde Duitse Frauenhofer Instituut is eerder dit jaar aangezocht
om een testsysteem te ontwikkelen, waarmee bepaald kan worden of apparatuur voldoet aan de DCI-standaard.
De verwachting is dat komend voorjaar de eerste bioscoophardware zich volledig DCI compliant mag noemen.