De harde waarheid over de hardware techn/efc Na honderd jaar bioscoopgeschiedenis komt er voor het eerst andere hardware in de projectiecabines. Er wordt veel gepraat over de technologie, maar slechts weinigen hebben echt verstand van de hardware. Maar valt er eigenlijk wel iets te kiezen? HOLLAND FILM NIEUWS Door Frank de Neeve De digitale projectoren van Panasonic van 1,4K geven een fantastisch plaat je.Toch gaan de filmtheaters van CinemaNet, waar deze projectoren in gebruik zijn, komend jaar de omslag maken van 1.400 naar 2.048 beeldlij nen, oftewel van DLP (Digital Ligbt Processing) naar DLP Cinema. Beiden zijn technologieën van Texas Instruments (TI). De keuze is begrijpe lijk, want bioscopen met DLP Cinema kunnen niet alleen meer digitale films vertonen (ook die uit Hollywood), het beeld is ook beter. DLP Cinema-tech nologie, met als hart de DMD (Digital Micromirror Device), ook wel 'the Black Chip' genoemd, kan 35 biljoen kleuren weergeven in 1.024 stappen tussen wit en zwart. Allemaal hetzelfde Om de een of andere reden denkt menigeen bij een digitale cinemapro jector aan Barco. Dit Belgische bedrijf is echter slechts een van de drie fabri kanten die met een OEM-licentie van Texas Instruments DLP Cinema-pro jectoren bouwt, naast Christie en NEC. Er zijn ook nog DLP Cinema-pro jectoren van Kinoton en Cinemeccanica, doch die zijn gebouwd rond een digitale kop van Barco. Eigenlijk is de keuze tussen de ver schillende projectoren simpel. Met een identieke chipset, voldoen ze ook nog eens allemaal aan de minimale specificaties van TI betreffende licht opbrengst. Voor wie in zee gaat met een servicebedrijf zoals XDC is een keuze zelfs overbodig, aangezien deze bedrijven uit hun aanbod een projec tor zullen aanbevelen die geschikt is voor de betreffende zaal. Toch verschillen Toch zijn er wel degelijk verschillen tussen de diverse merken. Zo is de nieuwe digitale projector van Cinemeccanica, de CMC3 D2 met z'n rode kop, een mooie, maar wel erg grote verschijning. Voordeel is wel, dat deze projector met standaard Xenonlampen werkt, die veel goedko per zijn dan de lampen van de con currentie. Christie heeft met z'n CP2000X een mooi compact model in huis, dat bestaat uit een projector- en een apart ballastgedeelte, dat buiten een krappe cabine kan worden geplaatst. NEC schijnt weer gunstig geprijsd te zijn, maar dat is alleen rele vant als u zelf uw portemonnee wilt trekken. Sony Natuurlijk gaat de resolutie van digita le cinema op een gegeven moment omhoog naar 4K of meer. Momenteel is alleen Sony's op een concurrerende technologie gebaseerde SXRD-project- or in staat om 4K-beelden te projecte ren (als ook het bronmateriaal die resolutie heeft).Tijdens de laatste Cinema Expo had Sony de kleuren echter nog niet op het niveau van TL Hoewel sommigen denken dat Sony het niet lang op deze markt zal uit houden en er ook nog maar weinig installaties zijn, had het Japanse bedrijf vlak voor ShowEast toch een aantal successen te melden: een aantal grote studio's heeft hun projector goedgekeurd. De projector van Christie (CP2000X) DCI De publicatie vorig jaar zomer van de standaard voor digitale cinema door DCI, het consortium van Hollywood stu dio's, was nog maar een eerste stap naar een wereldwijde standaard. Later bleken er kleine omissies in de standaard te zitten, die verder uitgewerkt moesten worden. Bovendien is het DC28-comité van SMPTE nog bezig om een alge mene industrienorm te ontwikkelen. Het gerenommeerde Duitse Frauenhofer Instituut is eerder dit jaar aangezocht om een testsysteem te ontwikkelen, waarmee bepaald kan worden of apparatuur voldoet aan de DCI-standaard. De verwachting is dat komend voorjaar de eerste bioscoophardware zich volledig DCI compliant mag noemen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 58