Geen omkijken naar het voorprogramma content Veel reclamemogelijkheden met digitaal Digitale voorprogramma's zijn goedkoper en sneller te produ ceren. Hierdoor zijn ze interessant voor adverteerders die de bioscoop hiermee herontdekken. Met slimme software kun nen adverteerders heel precies hun doelgroep bereiken. Maar de exploitant bepaalt wat hij in zijn bioscoop toestaat. Door Frank de Neeve Toch schrikt de operateur telkens nog even, als de fllmprojector aan het eind van het voorprogramma afslaat. In deze overgangsfase tussen film en digitaal, wordt de hoofdfilm in digitale zalen namelijk veelal wel op 2K ver toond, maar het voorprogramma is nog altijd film. Noorwegen was het eerste land dat al in 2002 volledig omging, daarin gehol pen door de doorzichtige marktsitua tie van een staatsmonopolie in het bioscoopwezen. Gebruikmakend van de opgedane ervaring, heeft het Noorse bedrijf Unique Digital haar systeem ook elders geëxploiteerd, bij voorbeeld in een onlangs afgesloten Belgische pilot voor Screenvision. Inmiddels is Screenvision België een verdere digitale weg ingeslagen met andere partners. Er zijn namelijk meerdere partijen bezig om systemen voor digitale voor programma's te ontwikkelen. Er valt dan ook veel winst te behalen. Niet alleen is de productietijd korter en is er geen fysieke handling meer, maar door gebruik te maken van netwerk technologie is de distributie flexibe ler. En dat is nog maar het begin. Slimme software Op initiatief van Jean Mineur Mediavision heeft RoWo-Digital in oktober jongstleden in MustSee Delft een demonstratie gegeven van dit Duitse systeem. Hoewel RoWo niet het enige bedrijf is waarmee Mediavision in gesprek is, is dit hoog waardige systeem wel een goed voor beeld van de extra mogelijkheden die digitalisering van het voorprogramma biedt. Het RoWo-systeem plaatst een aparte speler (een aangepaste pc) naast de digitale projector, waarmee de commercials streaming en op HD-kwaliteit vanuit de centrale cinemaserver worden afgespeeld. Deze wordt op zijn beurt weer gevoed door een database in Duitsland. Deplaylist van de commer cials die voor een film moeten worden vertoond, wordt pas aange maakt op het moment dat de projec tor opstart. Dit schept de mogelijkheid om snel op actuele gebeurtenissen in te spe len. Als Seedorf die penalty er nou eens wel inschiet, staan de felicitaties aan Oranje van de sponsor een half uur later op het bioscoopscherm. De slimme software van het systeem kan zelf automatisch bepalen welke commercial voor welke film wordt vertoond, en de exploitant kan ook eigen boodschappen invoegen. Onlangs startte RoWo in Duitsland een gelimiteerde test met een portal, waar adverteerders per zaal zelf commercials bij kunnen boeken, wanneer de exploitant dat toestaat. De digitale projector in MustSee Delft, Foto Frank de Neeve. met linksonder in beeld de RoWo-speler. HOLLAND FILM NIEUWS - 1 1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 60