'Programmering komt aan op de creativiteit van de bioscoopexploitant9 interview In gesprek met Kees Ryninks van CinemaNet Nederland In het Nederlands arthousecircuit is de digitalisering al flink gevorderd. Zevenentwintig gedigitaliseerde arthousetheaters vormen CinemaNet Nederland, onderdeel van CinemaNet Europe. Hoe ziet directeur Kees Ryninks de toekomst van de digitale bioscoop? Door Lucia Alleman 'Als de jumbo's in de vliegtuigin dustrie op dezelfde manier zouden worden ingezet als de theaters, dan zouden alle luchtvaartmaatschappijen failliet zijn'. Kees Ryninks wil best de knuppel in het hoenderhok gooien. Dure bioscoopgebouwen staan grote delen van de dag leeg. Nu er nieuwe digitale distributieplatforms bijkomen, waarbij je thuis online films kunt bestellen, loop je gevaar als je er de concurrentiestrijd niet mee kunt aan gaan. Digitale distributie maakt het mogelijk je programmering aan te pas sen aan de wensen van het publiek. Je hebt een heel aanbod van films in huis omdat je de kopie niet meer hoeft door te sturen.' Kees Ryninks komt van de productie- kant van het filmbedrijf. In 2001 werd hij bij het Filmfonds aangesteld om de productie van documentaires te sti muleren. Ontevreden over de distribu- tiemogelijkheden stelde hij voor om minder geld uit te geven aan dure 35mm blow ups en prints en te investeren in digitalisering van de distributie. Documentaires trekken een betrekke lijk klein publiek. Vandaar dat het experiment startte in het arthousecir cuit. Maar de ontwikkelingen gaan uiteraard snel verder. Het digitale net werk wordt niet meer alleen gebruikt voor films van distributietak Cinema Delicatessen maar ook voor (speel)films van andere onafhanke lijke distributeurs. En terwijl het com merciële bioscoopbedrijf nog worstelt met de grote studio's over de vraag wie wat betaalt, wacht op goede aan biedingen van apparatuurleveranciers en op digitale producten, ligt er een plan om de digitale faciliteiten van CinemaNet Nederland op Hollywoods kwaliteitsniveau te brengen. Nieuwj aarsconcert Het netwerk, opgezet onder auspiciën van het Filmfonds, wordt per 1 januari verzelfstandigd met filmtheaters en distributeurs als aandeelhouders. Het is de bedoeling om het netwerk met nog eens honderd zalen uit te brei den. Vanaf eind 2007 zullen ook de commerciële bioscopen erbij worden betrokken. De digitalisering van het bioscoopbe drijf is volgens Ryninks niet alleen een kwestie van vereenvoudiging van de filmdistributie, het opent ook vele nieuwe mogelijkheden voor de exploitatie van de theaters.'Je moet de bioscoop zien als een plek waar mensen bij elkaar komen, voor wat voor vorm van cultuur dan ook. Met het Mozart-jaar hebben wij bijvoor beeld drie opera's vertoond plus een documentaire. Dan krijg je publiek dat anders nooit in die theaters komt. Utopia Almere heeft al een paar keer het Nieuwjaarsconcert vertoond. Dan zit er zeshonderd man in de zaal. In Amerika worden er göme-avonden georganiseerd. Ik kan zelf niet alle maal bedenken wat er mogelijk is. Het is helemaal aan de creativiteit van de bioscoopondernemer.' Kees Ryninks. HOLLAND FILM NIEUWS - 1 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 62