One-stop-shopping bij uw tussenpersoon achter de schermen Facilitators zijn uitkomst voor exploitant én distributeur Om de omwenteling naar digitaal zo soepel mogelijk te laten verlopen, is er een aantal partijen opgestaan die optreden als intermediair tussen de financiële wereld, hardwarefabrikanten en de bioscoopsector. Zij hebben de kip-en-ei-situatie doorbro ken die lang heeft geheerst rond digitale cinema. Door Frank de Neeve Utopolis Almere verkocht eerder dit jaar in een klap al haar digitale pro jectoren! Niet omdat ze er vanafwil den of het geloof in digitaal hadden verloren, want de projectoren staan er nog steeds. Het Utopia-concern heeft juist verder geïnvesteerd in digitale apparatuur, die nu ook in Zoetermeer en Emmen staat. Utopolis is hiervoor een leaseconstructie aangegaan met het Belgische XDC, die de eerder zelf- gekochte projectoren in Almere direct overnam. Men meende terecht dat het voordelen heeft om een bedrijf in de arm te nemen, dat de sores van de overgang naar digitaal op z'n schou ders neemt. Tussenpersonen Facilitators noemen ze zich, enablers, service companies, of in goed Nederlands tussenpersonen.Terwijl in het begin van deze eeuw de early adopters hun eerste voorzichtige stap pen zetten door geheel op eigen kosten de apparatuur bijeen te sprok kelen, bieden deze tussenpersonen nu complete pakketten aan volgens lease constructies. Bovendien dragen zij zorg voor advies, onderhoud en enco- dering. Met geld uit de financiële wereld, eigen knowhow en een sterke onderhandelingspositie tegenover de hardwarefabrikanten, zijn deze bedrij ven voor exploitanten en distribu teurs een uitkomst. Meebetalen Internationaal de bekendste partij is Access/IT, dat een alliantie is aange gaan met projectorfabrikant Christie. Samen zetten zij momenteel in zeer hoog tempo projectoren weg in Amerikaanse bioscopen, geholpen door Christie's fijnmazige ondersteu nende netwerk en een attractief busi nessmodel, gebaseerd op de Virtual Print Fee. De gedachte hierachter is dat de distributeurs in de Verenigde Staten, dus met andere woorden de studio's, mee zullen moeten betalen aan de omslag naar digitaal. Dit bete kent bij de Virtual Print Fee, dat er een bedrag, vergelijkbaar met de kosten van een 35mm-print, wordt betaald voor de goedkopere digitale print. Het verschil wordt aangewend als afbetaling voor de hardware. XDC Op de Nederlandse markt zijn voorals nog drie partijen actief, de een wat nadrukkelijker dan de ander. Bekendst in het commerciële circuit is het Belgische XDC, dat gelieerd is aan serverfabrikant EVS. In Nederland heeft XDC een circuit van zesentwin tig zalen uitgerust met 2K digitale cinema-apparatuur, waaronder die van concerns als Utopia en Jogchem's. Volgens sommigen is het aanbod van XDC, dat gewoon op de website van het bedrijf te vinden is, momenteel het enige interessante aanbod op de markt.Voor 900 euro per maand heb je al een digitale instal latie, inclusief onderhoud door het Nederlandse FTT Filmtronics. Sinds kort heeft XDC een nieuw, nog niet geheel openbaar aanbod dat meer opties biedt, maar wel een langere commitment van de bioscopen vraagt. Daarnaast levert XDC diensten aan distributeurs op het gebied van encodering. XDC rekent geen kosten voor de toegang tot haar netwerk als gebruik wordt gemaakt van andere, daartoe gemachtigde labs als Technicolor en Dolby, maar zegt distributeurs voor encodering zelf een aantrekkelijk prijsplan aan te bieden. Arts Alliance Twee andere aanbieders die zich langs de kantlijn warmlopen zijn Arts Alliance en CinemaNet. Arts Alliance Media is een Brits bedrijf dat hier te lande sinds een jaar Marcel van Berkel (ex-Universal) als lobbyist werkzaam Op het kantoor van XDC is het digitaal wat de klok slaat. HOLLAND FILM NIEUWS - 1 5

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 64