Het blijft in de bioscoop draaien om film content De rol van alternatieve content en 3D De digitalisering schept spannende nieuwe mogelijkheden voor de bioscoopwereld, waarvan sommige nog niet eens zijn bedacht. De mate waarin ODS (Other Digital Stuff), of alternative content, kan bijdragen aan de recette, wordt door hardwarefabrikanten echter nogal eens overdreven. Door Frank de Neeve Door de digitalisering van de bios coopwereld, gaat er voor exploitanten een nieuwe wereld open. Voortaan kunnen zij hun publiek niet alleen vergasten op de laatste speelfilms, maar doordat allerhande videosigna len eenvoudig door de digitale pro jector te voeren zijn, komt ineens ook andere content binnen het bereik van de bioscopen. De bioscoop van de toekomst zal, meer dan nu het geval is, verankerd zijn in het tijdsgewricht. De droomfa- briek die de bioscoop nog altijd is, zal door de digitalisering ook beelden van het hier en nu kunnen laten zien, zoals sportwedstrijden en concerten. Zij kan zich hiermee beter verankeren in tijd en plaats; internationaal, natio naal, maar op microniveau, in de buurt. Volop mogelijkheden De technologische evangelisten, die de hardwareverkopers de afgelopen jaren zijn geworden, willen ons altijd doen geloven, dat bioscopen in de zogenaamde dark bours door de digi talisering plots bruisende centra van verhuur en vermaak worden. Natuurlijk schept de digitalisering nieuwe mogelijkheden, maar daar moet door pr-activiteiten wel heel hard aan worden getrokken. Ondertussen is echter bij de meesten het besef wel doorgedrongen, dat alternative content nooit meer dan 10% aan de recette zal bijdragen; het blijft in de bioscoop draaien om film. Daar komt bij, dat voor andere acti viteiten de knowhow ontbreekt en er daarom veel met specialistische part nerorganisaties zal moeten worden gewerkt. Een pr-medewerker in de multiplexen, om het publiek voor dit soort activiteiten te porren, is zeker geen luxe. Net als de exploitanten, moeten bios coopbezoekers worden overtuigd van deze nieuwe mogelijkheden. Digitale bioscopen zouden daarom wekelijks, bijvoorbeeld op zaterdagmiddag, een gratis inloopuurtje moeten hebben, waarin met HD- en 2K-beelden een demonstratie van de mogelijkheden van digitaal wordt gegeven, afgesloten met een gamedemo van bijvoorbeeld de megahit Gears of War. Verhuur. De digitalisering schept meer mogelijkheden voor zaalverhuur, hoewel potentiële huurders én exploi tanten bij het bedenken van gebruiks mogelijkheden vaak niet verder komen dan het aansluiten van een lap top voor een 2K-powerpointpresenta- tie. Dat is jammer, want de mogelijk heden zijn legio. De mogelijkheden voor verhuur moe ten echter ook weer niet worden overschat. Het bedrijf Film Future heeft anderhalf jaar lang actief gepro beerd om bioscoopzalen aan te bie den voor verhuur, maar heeft deze activiteiten onlangs stopgezet wegens incompatibiliteit van vraag en aanbod. Muziek. Wereldwijd zijn er talloze voorbeelden van succesvolle vertonin gen van rock- of klassieke concerten of operavoorstellingen. Deze kerst zijn er maar liefst drie live-opera's per satelliet te zien in een aantal filmthea ters en bioscopen, gedistribueerd door Cinema Delicatessen en tech nisch verzorgd door het Belgische HD-kanaal Eurol080. Die overdaad is echter maar van korte duur, want digi tale cinemapioniers, die meteen een satellietschotel en een HD-ontvanger hebben aangeschaft, zijn teleurgesteld over het HD-aanbod.Toch houden de pioniers hoop: met live-concerten zou geld te verdienen moeten zijn. TV. Een paar jaar geleden heeft Kinepolis België goede zaken gedaan met een populaire politieserie. Aan het begin van de week draaide die voor vijf euro voor volle zalen, voor dat dezelfde aflevering een paar dagen later op de buis was. Vooralsnog zien de Nederlandse tv- kanalen echter meer in internet; Gooise Vrouwen van Talpa was eerder dit jaar vóór de tv-uitzending betaald via internet te zien. Sport. Wie zou er nou niet live Formule 1 in de bioscoop willen zien? Die rode Ferrari's in HD met 5.1 Gamen in de bioscoop is een gewel dige ervaring. HOLLAND FILM NIEUWS - 1 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 66