feature 10 Ruimte voor enige nuance was er slechts in geringe mate. Toen een van de aanwezigen tijdens een van de middagses sies op de eerste dag kenbaar maakte dat er ook een groep Nederlanders is die met hun AOW nauwelijks rond kan komen en dus ook geen geld heeft voor leuke dingen, ging de discussie toch snel weer een andere kant op. Groeiend internetgebruik Positief gestemd was met name de Amerikaanse Mary Furlong. Deze professor ondernemerschap aan de Santa Clara University in Californië doorspekte haar enthousiaste betoog met tal van voorbeelden om te laten zien dat het gedrag van senioren voor ondernemers heel veel mogelijk heden biedt. Een grote toekomst voorspelde ze met name voor bedrijven in de gezondheidssector. Volgens Furlong is het einde van de groei in die sector - die in de Verenigde Staten alleen al meer dan 480 miljard dollar omzet - nog lang niet in zicht. Maar ook bedrijven in de communicatie sector voorspelde zij geen zilveren, maar gouden toekomst. Het aantal senioren dat actief met internet in de weer is, groeit nog elke dag. Het aantal senioren dat zich heeft aan gemeld bij de populaire webcommunity My Space is enorm, aldus Furlong. Bovendien brengen, volgens haar informatie, Amerikanen in de groep 45- tot 64-jaar tegen woordig al meer tijd door op het internet dan hun stude rende kinderen. En dat is ook logisch, want deze groep 'wants to be connected,' aldus Furlong. Gevoelsleeftijd Hoe succesvol producten voor senioren kunnen zijn, werd heel praktisch gedemonstreerd door Maxime de Jenlis, genera/ manager van Bayard Group Benelux, uitgever van onder meer het Nederlandse Plus magazine. Elke maand worden er 300.000 exemplaren van dit tijdschrift ver kocht. En dat terwijl het blad bij de introductie door men sen uit het vak met gemengde gevoelens werd ontvangen. Het maken van een dergelijk leeftijdsgebonden tijdschrift werd niet haalbaar geacht. Maar inmiddels is het een groot succes, zo liet De Jenlis trots weten. En het succes beperkt zich niet tot Nederland. Bayard geeft negen tijdschriften voor senioren uit in zes landen met een totale oplage van twee miljoen stuks. Echt interessant werd het betoog van De Jenlis pas toen hij in kaart bracht dat er een duidelijk verschil is tussen iemands werkelijke leeftijd en diens gevoelsleeftijd. Volgens onderzoek van Bayard voelt iemand tussen de 35 en 49 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2006 | | pagina 9