feature
Dirk de Lille:
'Bij bioscoopdistributie geldt: één film
maakt winst, twee draaien er break-even
en zeven presteren onder de maat!
Alleen als je goede keuzes maakt kun je
met een film geld verdienen!
De dvd van Dogville maakte onder
deel uil van de succesvolle dvd-serie
Volkskrant Filmfestival, (distribu
teur A-Film)
ten (bioscoop, dvd, televisie en derge
lijke) voor het topsegment van de
onafhankelijke films echt geen uitzon
dering is. Dit wordt erkend door Dirk
de Lille, voormalig managing director
van onder meer RCV Film
Distribution, PolyGram Filmed
Entertainment en Warner Bros.'Voor
een independent mainstream film
betaal je tegenwoordig een minimale
garantie van een a anderhalf miljoen
euro', aldus De Lille. De (bioscoop)dis-
tributeur moet zich niet alleen inspan
nen (zijn deel van) deze investering
terug te verdienen, maar ook die
investeringen die gepaard gaan met
de zogeheten p&a (print
advertising).Van Liefland
kent de markt en de
genoemde prijzen ook.
Maar enige nuance is wel
op z'n plaats. Naast dit top
segment zijn er namelijk
ook nog de kleine arthou-
sefilms. Van Liefland:'Het
kost heel veel geld om een
film in de markt te zetten.
Een kleine film, vijf a zes
kopieën, die door middel
van f ree publicity in de
markt wordt gezet kost al
gauw 35.000 euro, en dan heb je het
over een paar posters, wat trailers,
enkele persvoorstellingen en een
advertentie. Bij een film die anderhalf
miljoen heeft gekost praat je over ton
nen.'
Laten we nu eens proberen een stapje
verder te komen door dat iets meer
uit elkaar te trekken. Voor de 324 ver
schillende titels die in 2005 werden
uitgebracht werden 9-194 kopieën
gebruikt. Deze kopieën tezamen kost
ten ongeveer 15 miljoen euro. In het
potje filmhuur blijft dus circa 40 mil
joen euro over om de marketing en
overhead te kunnen financieren.
Dat lijkt nog wat te zijn, maar als de
bedragen die de verhuurders moeten
neerleggen voor marketing boven
tafel komen, komt die 40 miljoen toch
weer in een andere daglicht te staan.
'Voor een Hollywoodfilm ben je
tegenwoordig minimaal 200.000 a
250.000 euro kwijt voor de marke
ting,' aldus Dirk de Lille.'Bij een
arthousefilm is minimaal 50.000 a
70.000 euro, afhankelijk van hoeveel
free publicity je kunt krijgen.'
Zo bezien is het maar goed dat een
film ook uit andere windoivs inkom
sten kan halen.
Bioscoop als etalage
Het brengt ons bij de bewering dat de
bioscopen vooral de etalage zijn voor
onder meer de dvd-verkoop en -ver
huur en de verkoop van televisierech
ten. Volgens Jaap Bruijnen klopt de
bewering wel, maar hij heeft wel
behoefte aan enige nuancering.
'Natuurlijk is reclame via de bioscoop
van belang bij de verkoop van dvd's.
Maar zonder dvd-inkomsten zouden
de grote films niet eens meer gemaakt
kunnen worden en dus ook niet in de
bioscoop te zien zijn. Met alle
financiële gevolgen van dien voor de
bioscoop. Bioscoopomzet en omzet
bij dvd-uitbreng zijn tegenwoordig
beide noodzakelijk voor de financie
ring van films.'Van Liefland laat een
iets ander geluid horen.
'Bioscoopvertoning is zeker niet per
definitie het uithangbord voor de dvd-
verkoop en verhuur, en zeker niet
voor het arthousesegment'. De direc
teur van Benelux Film Distributors
maakt onderscheid tussen 'topfilms
als Harry Potter of Spider-Man, die
het zowel in de bioscoop als in de
verkoop en de verhuur goed doen' en
'de subtop met grotere mainstreamti-
tels voor wie de huurmarkt - na de
bioscoop - weer belangrijker is.'
Arthouse tenslotte werkt volgens Van
Liefland 'negen van de tien keer niet
op dvd. Daar moet je het hebben van
de bioscoopopbrengst. Ik wil echt
benadrukken dat je niet alles over één
kam kunt scheren. Het gaat erom dat
films in verschillende segmenten alle
maal een ander patroon hebben.'
Volgens De Lille werkt dvd wel op de
koopmarkt. 'Als je de niche maar
weten te vinden. Kijk maar naar het
succes van de talrijke dvd-boxen, bij
voorbeeld die van de Volkskrant. Het
succes in dat segment wordt mede
verklaard door het feit dat downloa
den bij die titels toch minder aan de
orde is.'
Oude films
Dat de verkoop van dvd's een hoge
vlucht heeft genomen bestrijdt nie
mand. De cijfers spreken boekdelen.
Enige relativering van die
cijfers is in dit verband wel
nodig. Niet alle dvd-verkoop
is gekoppeld aan de bios
coop. In 2005 werd in
Nederland voor 352 miljoen
euro aan voorbespeelde
dvd's verkocht. Hiervan was
minder dan 50%, ongeveer
172,8 miljoen euro 'bio
scoopproduct'. Dat zijn
films die ooit in de bio
scoop te zien waren.
Minimaal één derde hiervan
waren titels die recent, in
2004 of in 2005, in de Nederlandse
bioscoop draaiden. Hoe minder ver
koop van een film, des te groter de
kans dat de film ouder dan vijf jaar,
8 - HOLLAND FILM NIEUWS