feature Dirk de Lille: 'Bij bioscoopdistributie geldt: één film maakt winst, twee draaien er break-even en zeven presteren onder de maat! Alleen als je goede keuzes maakt kun je met een film geld verdienen! De dvd van Dogville maakte onder deel uil van de succesvolle dvd-serie Volkskrant Filmfestival, (distribu teur A-Film) ten (bioscoop, dvd, televisie en derge lijke) voor het topsegment van de onafhankelijke films echt geen uitzon dering is. Dit wordt erkend door Dirk de Lille, voormalig managing director van onder meer RCV Film Distribution, PolyGram Filmed Entertainment en Warner Bros.'Voor een independent mainstream film betaal je tegenwoordig een minimale garantie van een a anderhalf miljoen euro', aldus De Lille. De (bioscoop)dis- tributeur moet zich niet alleen inspan nen (zijn deel van) deze investering terug te verdienen, maar ook die investeringen die gepaard gaan met de zogeheten p&a (print advertising).Van Liefland kent de markt en de genoemde prijzen ook. Maar enige nuance is wel op z'n plaats. Naast dit top segment zijn er namelijk ook nog de kleine arthou- sefilms. Van Liefland:'Het kost heel veel geld om een film in de markt te zetten. Een kleine film, vijf a zes kopieën, die door middel van f ree publicity in de markt wordt gezet kost al gauw 35.000 euro, en dan heb je het over een paar posters, wat trailers, enkele persvoorstellingen en een advertentie. Bij een film die anderhalf miljoen heeft gekost praat je over ton nen.' Laten we nu eens proberen een stapje verder te komen door dat iets meer uit elkaar te trekken. Voor de 324 ver schillende titels die in 2005 werden uitgebracht werden 9-194 kopieën gebruikt. Deze kopieën tezamen kost ten ongeveer 15 miljoen euro. In het potje filmhuur blijft dus circa 40 mil joen euro over om de marketing en overhead te kunnen financieren. Dat lijkt nog wat te zijn, maar als de bedragen die de verhuurders moeten neerleggen voor marketing boven tafel komen, komt die 40 miljoen toch weer in een andere daglicht te staan. 'Voor een Hollywoodfilm ben je tegenwoordig minimaal 200.000 a 250.000 euro kwijt voor de marke ting,' aldus Dirk de Lille.'Bij een arthousefilm is minimaal 50.000 a 70.000 euro, afhankelijk van hoeveel free publicity je kunt krijgen.' Zo bezien is het maar goed dat een film ook uit andere windoivs inkom sten kan halen. Bioscoop als etalage Het brengt ons bij de bewering dat de bioscopen vooral de etalage zijn voor onder meer de dvd-verkoop en -ver huur en de verkoop van televisierech ten. Volgens Jaap Bruijnen klopt de bewering wel, maar hij heeft wel behoefte aan enige nuancering. 'Natuurlijk is reclame via de bioscoop van belang bij de verkoop van dvd's. Maar zonder dvd-inkomsten zouden de grote films niet eens meer gemaakt kunnen worden en dus ook niet in de bioscoop te zien zijn. Met alle financiële gevolgen van dien voor de bioscoop. Bioscoopomzet en omzet bij dvd-uitbreng zijn tegenwoordig beide noodzakelijk voor de financie ring van films.'Van Liefland laat een iets ander geluid horen. 'Bioscoopvertoning is zeker niet per definitie het uithangbord voor de dvd- verkoop en verhuur, en zeker niet voor het arthousesegment'. De direc teur van Benelux Film Distributors maakt onderscheid tussen 'topfilms als Harry Potter of Spider-Man, die het zowel in de bioscoop als in de verkoop en de verhuur goed doen' en 'de subtop met grotere mainstreamti- tels voor wie de huurmarkt - na de bioscoop - weer belangrijker is.' Arthouse tenslotte werkt volgens Van Liefland 'negen van de tien keer niet op dvd. Daar moet je het hebben van de bioscoopopbrengst. Ik wil echt benadrukken dat je niet alles over één kam kunt scheren. Het gaat erom dat films in verschillende segmenten alle maal een ander patroon hebben.' Volgens De Lille werkt dvd wel op de koopmarkt. 'Als je de niche maar weten te vinden. Kijk maar naar het succes van de talrijke dvd-boxen, bij voorbeeld die van de Volkskrant. Het succes in dat segment wordt mede verklaard door het feit dat downloa den bij die titels toch minder aan de orde is.' Oude films Dat de verkoop van dvd's een hoge vlucht heeft genomen bestrijdt nie mand. De cijfers spreken boekdelen. Enige relativering van die cijfers is in dit verband wel nodig. Niet alle dvd-verkoop is gekoppeld aan de bios coop. In 2005 werd in Nederland voor 352 miljoen euro aan voorbespeelde dvd's verkocht. Hiervan was minder dan 50%, ongeveer 172,8 miljoen euro 'bio scoopproduct'. Dat zijn films die ooit in de bio scoop te zien waren. Minimaal één derde hiervan waren titels die recent, in 2004 of in 2005, in de Nederlandse bioscoop draaiden. Hoe minder ver koop van een film, des te groter de kans dat de film ouder dan vijf jaar, 8 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 14