feature
ROVE KA
Van Liefland:
'Het kost heel veel geld om een film in de
markt te zetten. Een kleine film, vijf a zes
kopieën, die door middel van free
publicity in de markt wordt gezet kost al
gauw 35.000 euro, en dan heb je het over
een paar posters, wat trailers, enkele
persvoorstellingen en een advertentie.
Bij een film die anderhalf miljoen heeft
gekost praat je over tonnen.'
Bekend met vele soorten printers
Zeer gevarieerde drukmogelijkheden
een arthouse film of een
Nederlandse film was.
De top 50 bestaat uit block-
busters en mainstream films
van majors. Van de 40 daar
opvolgende films, de top 50
tot 90, was 50% recent, 33%
was ouder dan vijf jaar,
25% is arthouse, de rest is
mainstream, 12,5% zijn
Nederlandse films.
Van oudere titels is niet te
verwachten dat de bios-
coopuitbreng van destijds
nog directe invloed zal heb
ben op de hedendaagse ver
koop. Eerdere bioscoopmar-
keting inclusief mond-tot-
mondreclame en persuitin
gen hebben uiteraard wel
een basis gelegd.
Desalniettemin zijn voor een groot
deel ook nieuwe reclamecampagnes
gestart speciaal om de bioscoop-dvd's
te promoten. Deze dvd's zullen in de
jaren daarna ook nog geld opbrengen,
maar deze inkomsten zullen wel
teruglopen.Tussen de 55% en 65%
van de winkelomzet gaat naar de
distributeur. Uiteraard moeten daar
nog kosten af voor marketing, produc
tie van de dvd's, logistiek, etcetera.
Een grove schatting voor de recente
bioscooptitels op dvd komt uit op 30
miljoen voor de handel en 50 miljoen
euro voor de distributeurs.
Verhuur
In 2005 werd ook nog 107 miljoen
euro verdiend met
dvd-verhuur. Hier zijn weinig gege
vens over. De NVDO meldt:'Binnen de
verhuurbranches worden geen cijfers
uitgewisseld. Dit komt omdat wij met
uitsluitend kleine zelfstandigen te
maken hebben die hun gegevens niet
willen delen uit concurrentiegevoelig
heid.' Ook over de verdeling van de
verhuuromzet is niet veel duidelijk.
'Per filmstudio, per verhuurketen en
per titel zelfs wordt anders omgegaan
met de verhuur', legt Bruijnen uit.
'De ene keer wordt een vast bedrag
afgesproken om te mogen verhuren.
Bij een andere titel wordt de verhuur
opbrengst via een van te voren
bepaalde verdeelsleutel gedeeld.'
Hoewel we met onze zoektocht
maakt winst, twee draaien
er break-even en zeven
presteren onder de maat!
Alleen als je goede keuzes
maakt kun je met een film
geld verdienen.'
slechts een tipje van de sluier hebben
weten op te lichten (zo laten we de
inkomsten uit televisie, luchtvaart
maatschappijen en hotels volledig bui
ten beschouwing), lijken er in ieder
geval voldoende
aanwijzingen te
zijn dat de com
missie Brakman-
Corman iets te
kort door de
bocht is gegaan
met haar
formulering dat
films meer
opbrengen in
de bioscoop dan
op dvd.
Zelfs als we de
kwestie nuanceren
door het geld uit
fondsen en andere
subsidiepotjes bui
ten beschouwen
te laten, lijken er
nog steeds vraag
tekens bij gezet te
kunnen
worden. Als we de
uitspraak van de
commissie aan
hem voorleggen,
zegt De Lille:'Die
commissie spreekt
echt wartaal. Bij
bioscoopdistribu
tie geldt: een film
Alle cijfers hebben betrek
king op Nederland.
Gebruikte gegevens in dit
artikel zijn afkomstig uit
diverse openbare bronnen
van: Cineco, EIM marke
ting, Nederlands Fonds
voor de Film,
Filmjaarboek, GfK
Benelux Marketing
Services (GFK),
Nederlandse Vereniging
van Bioscoopexploitanten
(NVB), Nederlandse
Vereniging van Producenten en
Importeurs van beeld- en geluidsdra
gers (NVPI), Nederlandse Video
Detaillisten Organisatie (NVDO).
speciaaldrukwerk
Stemerdingweg 9
3769 CE Soesterberg
Nederland
T +31 (0)34 63 32 000
F +31 (0)34 63 32 010
sales@roveka.com
HOLLAND FILM NIEUWS - I