feature ROVE KA Van Liefland: 'Het kost heel veel geld om een film in de markt te zetten. Een kleine film, vijf a zes kopieën, die door middel van free publicity in de markt wordt gezet kost al gauw 35.000 euro, en dan heb je het over een paar posters, wat trailers, enkele persvoorstellingen en een advertentie. Bij een film die anderhalf miljoen heeft gekost praat je over tonnen.' Bekend met vele soorten printers Zeer gevarieerde drukmogelijkheden een arthouse film of een Nederlandse film was. De top 50 bestaat uit block- busters en mainstream films van majors. Van de 40 daar opvolgende films, de top 50 tot 90, was 50% recent, 33% was ouder dan vijf jaar, 25% is arthouse, de rest is mainstream, 12,5% zijn Nederlandse films. Van oudere titels is niet te verwachten dat de bios- coopuitbreng van destijds nog directe invloed zal heb ben op de hedendaagse ver koop. Eerdere bioscoopmar- keting inclusief mond-tot- mondreclame en persuitin gen hebben uiteraard wel een basis gelegd. Desalniettemin zijn voor een groot deel ook nieuwe reclamecampagnes gestart speciaal om de bioscoop-dvd's te promoten. Deze dvd's zullen in de jaren daarna ook nog geld opbrengen, maar deze inkomsten zullen wel teruglopen.Tussen de 55% en 65% van de winkelomzet gaat naar de distributeur. Uiteraard moeten daar nog kosten af voor marketing, produc tie van de dvd's, logistiek, etcetera. Een grove schatting voor de recente bioscooptitels op dvd komt uit op 30 miljoen voor de handel en 50 miljoen euro voor de distributeurs. Verhuur In 2005 werd ook nog 107 miljoen euro verdiend met dvd-verhuur. Hier zijn weinig gege vens over. De NVDO meldt:'Binnen de verhuurbranches worden geen cijfers uitgewisseld. Dit komt omdat wij met uitsluitend kleine zelfstandigen te maken hebben die hun gegevens niet willen delen uit concurrentiegevoelig heid.' Ook over de verdeling van de verhuuromzet is niet veel duidelijk. 'Per filmstudio, per verhuurketen en per titel zelfs wordt anders omgegaan met de verhuur', legt Bruijnen uit. 'De ene keer wordt een vast bedrag afgesproken om te mogen verhuren. Bij een andere titel wordt de verhuur opbrengst via een van te voren bepaalde verdeelsleutel gedeeld.' Hoewel we met onze zoektocht maakt winst, twee draaien er break-even en zeven presteren onder de maat! Alleen als je goede keuzes maakt kun je met een film geld verdienen.' slechts een tipje van de sluier hebben weten op te lichten (zo laten we de inkomsten uit televisie, luchtvaart maatschappijen en hotels volledig bui ten beschouwing), lijken er in ieder geval voldoende aanwijzingen te zijn dat de com missie Brakman- Corman iets te kort door de bocht is gegaan met haar formulering dat films meer opbrengen in de bioscoop dan op dvd. Zelfs als we de kwestie nuanceren door het geld uit fondsen en andere subsidiepotjes bui ten beschouwen te laten, lijken er nog steeds vraag tekens bij gezet te kunnen worden. Als we de uitspraak van de commissie aan hem voorleggen, zegt De Lille:'Die commissie spreekt echt wartaal. Bij bioscoopdistribu tie geldt: een film Alle cijfers hebben betrek king op Nederland. Gebruikte gegevens in dit artikel zijn afkomstig uit diverse openbare bronnen van: Cineco, EIM marke ting, Nederlands Fonds voor de Film, Filmjaarboek, GfK Benelux Marketing Services (GFK), Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB), Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdra gers (NVPI), Nederlandse Video Detaillisten Organisatie (NVDO). speciaaldrukwerk Stemerdingweg 9 3769 CE Soesterberg Nederland T +31 (0)34 63 32 000 F +31 (0)34 63 32 010 sales@roveka.com HOLLAND FILM NIEUWS - I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 15