Wat betekenen de outlets b-to-b markt? Nationale Bioscoopbon De outlets en b-to-b markt zijn samen goed voor meer dan de helft van de verkoop van de bioscoopbon. Het feit dat de bon bij alle bioscopen en filmtheaters is in te leveren zorgt ervoor dat we succesvol zijn bij onze outlets en in de b-to-b markt. De merkwaarde van de Nationale Bioscoopbon speelt ook een belangrijke rol. Wat betekenen de outlets en de b-to-b markt voor het bioscoopbezoek? Door Frank Smit Hoe meer bonnen, hoe meer extra bezoekers, hebben we al lang geleden geconstateerd. Het was duidelijk dat er meer verkooppunten nodig waren om de groeiambitie van de bon te kunnen realiseren. In de loop van de jaren hebben we met verschillende potentiële verkooppunten gesproken over distributie van de bioscoopbon. Doelstelling is altijd optimale distribu tie geweest (en niet maximale). Een aantal grote VW's verkocht al lang de bioscoopbon, naast de VW- bon, de grootste bon van Nederland. Het was dus een logische stap om de bioscoopbon door alle VW's te laten Advertentie b-to-b (PremiumJmarkt verkopen. De VW's zijn na de bios copen de grootste bioscoopbonver kopers. Postkantoren hebben dagelijks een enorm store traffic, een van de hoog ste van Nederland. Als een klein deel van de bezoekers een bioscoopbon koopt, verkoop je al snel veel bonnen. De verkoop bij de postkantoren stijgt nog steeds jaarlijks en komt steeds dichterbij die van de VW's. Via Free Record Shop en Van Leest bereiken we de doelgroep die veel film consumeert (op verschillende manieren). Free Record Shop bedient met name (potentiële) bioscoopbe zoekers, Van Leest richt zich meer op de (potentiële) filmtheaterbezoe- kers. Om de verkoop bij de verschil lende outlets zo optimaal mogelijk te laten zijn, is zichtbaarheid van groot belang. Het fïlmblik helpt daarbij enorm. Naast verschillende pos-mate rialen doen we regelmatig een actie bij verschillende outlets om de bon even extra in de spotlight te zetten. Radiocommercials maken het commu nicatieplaatje dan compleet. Om de verkopen bij de verschillende outlets verder te vergroten zullen we de komende tijd verder moeten investe ren in (permanente) zichtbaarheid. Meer dan 40% van de verkoop van de bon werd in 2006 gerealiseerd door de outlets. B-to-b markt De b-to-b markt bestaat eigenlijk uit drie delen: de relatiegeschenken- markt, de premiummarkt en de joint- promotionmarkt. Deze markten ver schillen wezenlijk van elkaar, aange zien verschillende factoren van invloed zijn op de aanschafbeslissing. Verpakking is bijvoorbeeld heel belangrijk in de relatiegeschenken- markt, maar helemaal niet in de joint- promotionmarkt. Onze marketingin spanningen zijn dus ook anders voor de verschillende markten. De jointpro- motionmarkt was in het verleden erg belangrijk voor ons aangezien het extra exposure voor de bon opleverde in een tijd waarin onze eigen commu nicatie zeer beperkt was. Het belang van deze markt voor de bon is inmiddels veel minder. De concurrentie op de b-to-b markt is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Er zijn veel nieuwe (cadeau)bonnen geïntroduceerd, de keuzeconcepten zijn sterk in opkomst en daarnaast heeft een aantal bioscopen zelf voor delig geprijsde producten ontwikkeld voor deze markt. Het is een grote uit daging om onze positie in deze markt te handhaven. De MaDiWoDo-kaart helpt ons daarbij en gelukkig zijn er steeds meer bioscopen die de bios coopbon in hun lokale b-to-b markt goed promoten. Dat komt dan welis waar niet in onze b-to-b cijfers terecht, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het totaal aantal bonnen dat via de consument weer bij de bioscopen en filmtheaters wordt inge leverd. Resultaat De verkochte bioscoopbonnen via onze outlets en in de b-to-b markt hebben de afgelopen jaren geresul teerd in ruim een miljoen bioscoop bezoeken per jaar! Een resultaat waar menige branche(bon) jaloers op is. De MaDiWoDo-kaart zorgt voor nog eens enkele honderdduizenden... Frank Smit is commercieel manager van de Nationale Bioscoopbon HOLLAND FILM NIEUWS - 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 28