Het succes van multiculti films feature 3 Nederland is een multiculturele samenleving. Dat dringt ook door in de bioscopen. In een aantal grote steden zijn regelmatig (mainstream) films uit Turkije en India te zien. HFN sprak met twee distributeurs, Tonguc Y. Oksal van MultiToneFilm en Soeniel Sewnarain van Bharat Entertainment International en ging in Pathé Arena enkele films bekijken. Door Lucia Alleman Op donderdag 1 maart nemen zo'n twintig toeschouwers plaats in zaal 9 van Pathé Arena in Amsterdam Zuid- Oost. Zo op het eerste oog allemaal mensen van Hindustaanse herkomst. Eklavya (De Koninklijke Garde) blijkt een eigentijdse parabel over een familiegeheim aan een vorstelijk hof. Son Osmanli (De laatste der Ottomanen) trekt om half tien in zijn vierde draaiweek ongeveer veertig a vijftig bezoekers. Ze lijken allemaal van Turkse afkomst. De film is geba seerd op een stripverhaal uit de jaren '60 en gaat over de belevenissen van Yandim Ali tegen de achtergrond van de nasleep van de Eerste Wereldoorlog en de opkomst van Mustafa Kemal -Atatürk. Het geeft inzicht in de wijze waarop Turken deze periode beleefden. Son Osmanli werd uitgebracht door MultiToneFilm. Tonguc Y. Oksal (39) is in 2004 begonnen met het uitbrengen van Turkse films. 'MultiToneFilm was aanvankelijk een bureau dat Turks- Nederlandse theaterproducties en - festivals organiseerde. Van oorsprong ben ik acteur en heb in verschillende Turkse en Nederlandse producties gespeeld. Film is laagdrempelig en vooral met ondertiteling bereik je een veel grotere groep. In 2001 bracht Warner Vizontele uit en had daarmee veel succes. Maar het lukte niet om andere Turkse films in Nederland gedistribueerd te krijgen. Vanuit Turkije kregen wij de vraag of wij Vizontele Tuuba (Vizontele Twee) wilden uitbrengen. Dat liep heel goed: met zeven kopieën trokken we 37.000 bezoekers. Er bleek dus een markt te zijn voor Turkse films.' Over 2006 heeft MultiToneFilm met drie films 40.000 bezoekers getrokken, een marktaandeel van 0,15%. Superheld Soeniel Sewnarain (31) werd in Suriname geboren, maar bijna direct na zijn geboorte door zijn ouders mee genomen naar Nederland. Hij studeer de hier sociologie en begon vervol gens zijn eigen bedrijf. Etnolife advi seert overheden en organisaties op het gebied van multicultureel samenle ven en ondersteunt jonge onderne mers bij het opzetten van hun zaak. Daarnaast is Sewnarain hoofdredac teur en uitgever van HinduLife Magazine en sinds 2004 dus filmdistri buteur met zijn bedrijf Bharat Entertainment International (BEI). Sewnarain: 'De situatie was een paar jaar geleden zo dat etnische jongeren heel weinig naar de film gingen. Er was behoefte aan etnische films. Dat heb ik vertaald in een voordeel voor de bioscoopondernemers: door etni sche films te programmeren bereik je een nieuwe doelgroep en creëer je vervolgens een stukje cross-over: Hindustaanse jongeren gaan dan bij voorbeeld gemakkelijker naar James Bond. Vooral veertigplussers ontdek ken zo de bioscoop. Ik ben toen met Pathé gaan praten en daar raakte men geïnteresseerd. We zijn in 2005 gestart met Kaal (Duisternis). Ik heb regis seur Soham Shah en hoofdrolspeler John Abraham naar Nederland gehaald en daarmee direct de Hindustaanse film neergezet. Vorig jaar maakten we een slag naar een groter publiek met Krrisch, de eerste Bollywoodfilm over een superheld met buitenaardse gaven. In de zomer, tijdens de voetbal kampioenschappen heeft die film meer dan 10.000 bezoekers getrok ken. Niet alle Indiase films worden door BEI gedistribueerd. Eklavya is van het in Engeland gevestigde Eros Entertainment. Sewnarain treedt op als adviseur voor Pathé. Ik wil niet dat alle efforts die ik heb gedaan, teniet wor den gedaan door pieken en dalen in de kwaliteit van het filmaanbod in de bioscoop. Dan verlies je awareness.' Namastey London (distributeur BEI) HOLLAND FILM NIEUWS - 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 31