BEYNELMÏLEL feature 3 28 stwa-MïiAiwniw.'iiiwr.i<.iüi.iiiti o® L 'Internationale (Beynelmilel), MultiToneFilm Smaak Bij tijd en wijle is er veel media-aan- dacht voor arthousefdms uit verre streken. Bij MultiToneFilm en BEI gaat het vooral om mainstream films. Oksal: 'Het Turkse filmaanbod is heel gevarieerd. We brengen ook arthouse- en cross-over films. Mainstreamfilms zijn in Turkije heel populair. In Turkije worden zo'n dertig films per jaar gemaakt, maar die hebben samen wel 50% marktaandeel.Turken vinden Turkse films beter dan buitenlandse, Amerikaanse films.Als je opgroeit in een bepaalde cultuur, ontwikkel je een bepaalde smaak, die je weer herkent in producten van die cultuur.' De Bollywoodfilm is een begrip en staat voor typische humor, muzikale intermezzo's en een bovengemiddelde speelduur. Er worden in heel India tussen de 800 en 900 films per jaar gemaakt. BEI brengt daar slechts een fractie van uit. Dit jaar is BEI voorne mens twaalf tot veertien films uit te brengen. Volgens Sewnarain worden die films niet alleen door Hindustanen gezien. 'Als een film 15.000 mensen trekt, dan zou dat betekenen dat 10% van de hele Hindustaanse bevolking in Nederland er heen gaat. Dat bestaat gewoon niet. Daar moeten ook andere mensen bij zitten. Ook uit eigen observatie weet ik dat er Nederlanders en Arabische mensen komen kijken.' Moeilijk inschatten MultiToneFilm heeft connecties met alle grote bioscoopketens en een aan tal onafhankelijke exploitanten. BEI lijkt alleen voet aan de grond te krij gen bij Pathé. Daniella Koot, director programming: 'Pathé draaide al lan ger Bollywoodfilms, buiten de regulie re bioscooptijden om in Bellevue Cinerama Amsterdam. Daarnaast bestond er een circuit van feestzalen en andere locaties. De kaartverkoop vond plaats in Bollywoodvideotheken en op markten als de Zwarte Markt in Beverwijk. Pathé besloot toen dit seg ment te professionaliseren. Ik heb contact gezocht met grote Bollywoodproducenten als Yash Raj en Eros en daarmee is het balletje gaan rollen en ben ik in contact geko men met Soeniel.' De reden om multiculturele films te vertonen is, vanzelfsprekend, dat er een aanzienlijk publiek op afkomt. Er wonen zo'n 300.000 mensen van Turkse afkomst en 150.000 Hindustanen in Nederland. Op grond waarvan programmeren de exploitan ten deze exotische films? Koot: 'We gaan af op wat de distributeur over de film vertelt. Het lastige is dat de films pas vlak van tevoren in Nederland zijn, soms pas op de dag van de première zelf. Ik ga wel regel matig achteraf kijken, vooral om te zien of de ondertiteling correct is. En daar valt nog wel eens wat op aan te merken.' Ook Minerva programmeert in de grote steden regelmatig multi- culti. Ron Sterk: 'Ook als je van tevo ren de film zou kunnen zien is het voor ons moeilijk een film in te schat ten. Je weet niet of het verhaal aan slaat en je kent de sterren niet. In Screen Line kunnen we wel zien wat een film in Turkije doet.' Shilpa Shetty Over Son Osmanli verscheen in de Volkskrant slechts een klein berichtje; van de première van Bir Ihtimal Daha Var (Nog een keer) op 22 maart, werd helemaal geen melding gemaakt.Toch is Oksal niet ontevre den over de media. 'In Nederland is een professionele filmpers met een ontwikkelde smaak. Voor hen zijn deze films een aparte categorie. Maar als wij een persvoorstelling hebben, komen er gemiddeld vijftien journa listen.' Om hun films bekendheid te geven heeft MultiToneFilm een eigen aanpak ontwikkeld, de Turkse route. Oksal: 'Hierbij schakelen we het gespecialiseerde pr-bureau Enturktainment in. Dat kan in een paar dagen bij 3.000 MKB'ers flyers bezorgen. Afhankelijk van de film gebruiken we Nederlands-Turkse media, zoals Merhaba, Ufuk en Best of Turkije en Nederlandse media als Skrien en Filmfocus. En onze website wordt goed bezocht. We moeten met weinig geld de marketing doen.' Sewnarain richt zijn promotiepijlen vooral op de Hindustaanse doelgroep, maar ook op Turken, Marokkanen, Tunesiërs en autochtonen. 'We maken veel gebruik van etnische media, met name websites. Als we denken dat een film een extra push nodig heeft dan schakel ik een pr- bureau in, MVSP of Mediatopic. Persvoorstellingen doen we alleen voor de toppers. We zijn van plan op 11 mei Metro uit te brengen met Shilpa Shetty, die Celebrity Big Brother UK heeft gewonnen. Daarmee heb je al veel bekendheid in de autochtone pers, waar wij heel gewillig gebruik van gaan maken.' De persvoorstelling van Metro is dezelfde dag. Dat is toch heel onhan dig? Sewnarain: 'Dat is India. Films daar gaan in het hele land op dezelfde dag uit en worden nooit van tevoren vrijgegeven. Men is daar zo bang voor piraterij...' Oksal en Sewnarain hebben er geen moeite mee om naast de integratie meetlat gezet te worden. 'Integratie is een tweezijdige aangelegenheid. In deze samenleving wonen we samen, maar de Nederlanders hebben heel weinig kennis van onze cultuur. Misschien kunnen onze films helpen.' Is er een trend gaande van multicultu- ralisering van de bioscoop? Zijn er kansen voor andere filmlanden? Daniella Koot: 'Als zich een Marokkaanse distributeur met een commerciële film zou melden, dan ben ik geïnteresseerd. Maar ik weet niet of daar een substantiële filmpro ductie bestaat.' HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 32