Niet dromen, maar doen marketing Dreamgirls-tour: er is meer te beleven met film Het is allang geen nieuws meer dat Gerben Kuipers van CineMec in Ede vindt dat bioscopen hun grenzen moeten verleggen. Bioscopen zijn onderdeel van de /e/suremarkt. Dus moet er meer worden gedaan dan alleen films vertonen. In dat licht moet ook de Dreamgirls-tour worden gezien die Kuipers en Universal Pictures International in februari organiseerden. Door Jeroen Huijsdens 'Ik zag de film en wist gelijk dat er iets mee gedaan moest worden', aldus de altijd energieke Gerben Kuipers over de filmconcerttour A Tribute to Motoivn die hij samen met UPI inhoud gaf. Kuipers: 'Als iemand anders het niet doet, pak ik het zelf wel op.' Ondanks dat Kuipers en zijn team van CineMec al eerder een reeks concerten hadden georganiseerd rondom een film (dat gebeurde twee jaar geleden met Ray, eveneens in samenwerking met UPI), was het deze keer niet zo eenvoudig.'De tour moest echt in een paar weken uit de grond worden gestampt', zo vertelde Maaike de Jongh van CineMec ons tijdens de succesvolle openingsavond van de tour. 'Gelukkig heeft Gerben mede dankzij die tour met Ray veel contacten opgedaan, waardoor we dit uiteindelijk ook rond konden krijgen. Maar geloof me, het was echt een enorme klus.' Tijdens de tour, die bestond uit elf voorstellingen in zeven steden, werd eerst Dreamgirls getoond waarna er een muzikaal eerbetoon ten gehore werd gebracht aan Motown, het legen darische platenlabel uit Detroit. Tijdens de eerste drie avonden (Ede, Almere en Enschede) waren er optre dens van de Philaharmonic Funk Foundation. De tour werd voortgezet in Rotterdam, Groningen en Den Haag Oleta Adams goes Motown in Tuschinski. Foto Tanja van Rooden. De zangeressen van de Philaharmonic Funk Foundation. alwaar het optreden werd verzorgd door Big, Black Beautiful. A Tribute to Motown eindigde in het Amsterdamse Tuschsinksi. Daar werd gedurende vier dagen opgetreden door Oleta Adams en een gelegenheidsorkest onder leiding van Cor Bakker. Hoewel de voorstellingen niet overal waren uitverkocht, werd de tour goed ontvangen. Robert Frasa, theatermana ger van CineStar in Enschede: 'De mensen reageerden echt ontzet tend enthousiast. Niemand bleef bij het concert op z'n stoel zitten.' Als we even met hem doorpraten blijken extra evenementen, zoals speciale familiedagen en de kleuter- bioscoop, ook voor CineStar succes volle aangelegenheden te zijn. 'We kennen Cine+ voorstellingen, voorstellingen voor het 50+ publiek waar we iets extra's mee doen. Dat is zo'n succes dat we het aantal voorstellingen hebben verdubbeld.' Dus hij kan zich wel vinden in de visie van Kuipers dat film meer is dan film vertonen? Frasa: 'Oh ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Wat dat betreft is zo'n tour echt voor herhaling vatbaar!' HOLLAND FILM NIEUWS - 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 33