achter de schermen James Troch: Je moet zoveel mogelijk opties bieden om tickets te kunnen kopen, per mobiel, internet enzovoorts, om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken' stressmomenten in de bioscoop', vindt Troch. 'Als je je auto wilt parke ren sta je in de rij, daarna voor de tic kets en als je dan ook nog een cola wilt sta je drie keer te wachten. Daarom moeten klanten vóór hun bezoek of onderweg ernaartoe al veel meer kunnen regelen, zodat ze bijna zonder wachten kunnen doorlopen naar hun stoel. Je moet daarom zoveel mogelijk opties bieden om tickets te kunnen kopen, per mobiel, internet enzovoorts, om het de klant zo gemakkelijk mogelijk te maken.' Daarnaast is er, volgens Troch, te weinig aandacht voor loyaltycards 'Je moet precies te weten komen wie je klanten zijn. Daar is de bios coopwereld heel slecht in, terwijl er juist zoveel te winnen valt met goed marketingonderzoek. Het duurt wel even voordat je iets aan de gegevens hebt die je zo verzamelt, maar dan kan je vervolgens via datamining het gedrag van je klanten in kaart brengen en in je voordeel gebruiken. Je kunt ze dan een precies op maat gesneden nieuwsbrief toesturen en zij die het spel meespelen, belonen met bijvoorbeeld voorpremières.'Troch geeft een voorbeeld van een eigen project.'In Bergen in Wallonië hebben we in samenwerking met het stadsbe stuur 20.000 55-plussers een kaart gestuurd, waarmee ze in hun plaatse lijke bioscopen voor vijf euro naar de film konden. Dat was een sociaal project, bedoeld om ouderen vaker hun huis uit te krijgen, maar de bioscopen profiteerden er ook van, omdat ze daarmee een interessante doelgroep aanboorden.' Digitale cinema Daarnaast houdt Digital Genius zich bezig met digitale cinema. 'Wij zien dat als een logische uitbreiding op onze activiteiten, aangezien we ons al veel met IT en netwerken bezighouden.' Digital Genius heeft drie Barco-gecertificeer- de technici in dienst en levert installatie- en ondersteuningsdien sten, ook als onderaannemer voor anderen. Als echte bioscoopman droomt Troch al van een beter gebruik van de mogelijkheden van de digitalisering.'Met digitale projectie kun je van alles projecteren om het publiek te entertainen. Je zou voor de voorstelling een soort dashboard op het doek kunnen heb ben, met nieuwtjes en interactiviteit met het publiek. Digitale cinema daagt bioscopen uit om veel innovatiever met hun medi um om te gaan. En daarin kunnen wij een rol spelen.' De panelen van Digital Genius: fenomenale blikvangers. 32 - HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 36