The world according to Lauge Nielsen feature 2 In gesprek met Pathé-directeur Lauge Nielsen Voor Pathé-directeur Lauge Nielsen is Cinema Expo dit jaar echt een thuiswedstrijd. Zijn nieuwe kantoor kijkt uit op de A10 en de ernaast gelegen RAI, dit jaar opnieuw de thuisha ven van de Europese bioscoopbeurs. Nielsen hoeft maar een paar minuten te lopen en hij staat op de beursvloer. 19 Door Jeroen Huijsdens Over uitzicht heeft Lauge Nielsen niet te klagen. Bij mooi weer kijkt hij vanaf de dertiende verdieping van het nieu we kantoor, waarin Pathé sinds enkele weken huist, uit over heel Amsterdam. Te klagen heeft Nielsen sowieso niet, want het gaat goed met Pathé.'2007 is goed begonnen. Wij hebben dit jaar 2% hoger ingeschat dan 2006, maar lopen daar nu op voor. Natuurlijk heb ben ook wij de discussies gehad over de slechte jaren, maar als je het achteraf bekijkt, dan zie je dat de extra goede jaren werden gedragen door The Lord of the Rings.Ms je die vervangt door een "normale" kerst film, dan zie je dat de lijn geleidelijk doorloopt. Ik denk dat die stijgende lijn doorzet. Maar natuurlijk ben je afhankelijk van de titels.' Hoe is het om een bioscoopcon cern te leiden dat merkbeleving zo hoog in het vaandel heeft staan en dan te merken dat de sector zo afhankelijk is van hits? 'Die afhankelijkheid is een gegeven. Wat ik wel jammer vind, is dat ik nu al enkele malen heb meegemaakt dat een film uit het middensegment, niet wordt uitgebracht omdat er te veel risico is. Terwijl je wel de trailers hebt gedraaid en de posters hebt opgehan gen. Het zijn vaak distributeurs met hun management in België. Dan maken ze een Benelux-plan en bren gen ze hem wel uit in België, maar niet in Nederland. Kinepolis heeft 50% van de markt, dus dat is daar gemakkelijker. Maar goed, de meeste mensen gaan niet naar de bioscoop om naar de bioscoop te gaan, ze gaan naar de film. Wij willen met PAC meer aandacht geven aan de kleine film. Daarmee willen we de dertigplusser stimuleren. De mensen die de laatste tien jaar naar onze bioscopen zijn gekomen, vallen rond hun dertigste af omdat ze wat anders gaan doen.Tenzij je product vertoond dat hen aan spreekt, zoals The Good German. Nielsen: 'Wij willen graag meehelpen om te zorgen dat we weer vooruit gaan.Foto Jeroen Huijsdens. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 19