feature 2 21 Hoe gaat het met het PAC-pro- gramma van Pathé? 'Het loopt aardig. We hebben gezegd dat we daar zeker vijf jaar in willen stoppen. Het voordeel is dat we bijna tegelijkertijd onze Pathé Unlimited- kaart hebben geïntroduceerd. Mensen die een abonnement hebben, gaan gemakkelijker naar dat type films. De gemiddelde leeftijd van de kaarthou der is hoger dan iedereen denkt. Het zit dichterbij de dertig dan bij de twintig. We zien ook dat kaarthouders vaker op donderdag komen. Daaruit blijkt dat het de filmfreaks zijn, die nieuwe films willen zien.' Het bioscoopbezoek is dus veran derd door de Unlimited-kaart? 'Zeker! Pashouders gaan gemiddeld een keer per week, het hele jaar. Er zijn niet veel mensen die zo vaak naar de film gaan, zeker niet tussen de vijf entwintig en dertig jaar. Het grote voordeel is dat zij over films praten. Zo komt de mond-tot-mondreclame goed op gang.' Pathé heeft signalen afgegeven dat zij wel eens spoedig de digitale arena zou kunnen gaan betreden. Hoe staat het daarmee? 'Wij zijn er klaar voor. We doen dat wel samen met onze Franse moeder maatschappij. Het draait allemaal om de afspraken met de distributeurs. Wat wij willen is zekerheid, de garantie dat we over digitale kopieën kunnen beschikken. Wij praten met distribu teurs wat wij moeten doen om er van verzekerd te zijn dat we de kopieën krijgen. Ik weet nog niet hoe wij digi taal gaan uitrollen. Als we beginnen met een projector in Pathé De Munt schieten de distributeurs en wij er niks mee op. Misschien moeten we beginnen met tien projectoren ver deeld over alle theaters, en dan de vol gende tien.' Welke rol is daarbij weggelegd voor de intermediairs? 'De mogelijkheid dat wij met een faci litair bedrijf als XDC of Arts Alliance gaan werken bestaat wel, maar waar om zouden wij dat doen? Wij kunnen goedkoper geld lenen van onze aan deelhouders, dan wat zij kunnen bie den. Als wij onafhankelijke afspraken kunnen maken met de belangrijke distributeurs, dan gaan wij zelf appara tuur inkopen, gaan wij zelf financie ren, dan hebben wij geen intermediair nodig. Het is wellicht een ander ver haal daar waar het technische onder steuning betreft op het gebied van de digitale kopieën.' In Tuschinski staat al wel een digitale projector, die bovendien 3D kan afspelen. 'Die is niet bedoeld als eerste, echte stap op het gebied van digitale cine ma. Wij hebben afspraken gemaakt met Gerben Kuipers (van CineMec in Ede; red.) over evenementen. Hij heeft 110 ideeën wat je in een bioscoop kunt doen. Een van de ideeën was om in de zomer korte 3D-programma's te draaien in Tuschinski. Dat kun je inpassen in je programma. Maar wij hadden geen digitale projector. Dus heeft hij daarvoor gezorgd. De kosten en opbrengsten delen we met elkaar.' 3D is erg interessant, nietwaar? '3D is nu heel anders dan we gewend waren. We hebben net gehoord dat DreamWorks alle toekomstige films in 3D wil maken. Vorig jaar vertelde James Cameron een soortgelijk ver haal. Zij denken met 3D partijen over de streep te kunnen trekken om digitaal te gaan. Er moet een situatie ontstaan dat iedereen denkt het zich niet langer te kunnen veroorloven om niet mee te doen. Ik denk dat de studio's op die manier met 3D gaan spelen.' Digitaal maakt in ieder geval leuke dingen mogelijk. 'Het biedt inderdaad mogelijkheden. Zo zullen we dit jaar een test doen met live-uitzendingen vanuit The Metropolitan Opera in New York. Dat heeft niks met film te maken, maar het biedt entertainment buitens huis. Alternatieve content krijgt volgens mij geen prominente plaats, maar geeft wel een extra stimulans aan bioscoopbezoek. Je zult ook zien dat communicatie over de filmladder live en interactief wordt. Dan hoef je de film niet per se op donderdag uit te brengen. Het brengt nu nogal wat teweeg, als een distributeur besluit op woensdag uit te gaan.' Kan het ook betekenen dat Pathé afspraken wil maken met distribu teurs om films als eerste exclusief te gaan vertonen? 'Het is soms leuk om een film exclu sief eerder te kunnen aanbieden, maar meestal lukt dat niet. De belangen van de distributeurs liggen anders. Maar als je het bijvoorbeeld kunt com bineren met speciale arrangementen gedurende een week in Tuschinski, zodat het ook voor een distributeur leuk is, dan kun je zoiets doen. Het zal niet de norm worden. Ik geloof niet in die vorm van exclusiviteit.' Kijkend naar het grote plaatje. Ben je positief over de algehele stemming in de branche? We lijken toch in een periode te zitten waarin geldt: ieder voor zich, God voor ons allen. 'Na slechte jaren was men bereid samen te vechten. We hebben daar ook de resultaten van gezien. Maar de laatste jaren nemen exploitan ten en distributeurs weer afstand van elkaar. Het is ook niet eenvoudig, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) kijkt immers mee. Wordt het beter? Ik weet het niet. Wij willen in ieder geval graag meehelpen om te zorgen dat we weer vooruit gaan.' Hoewel ik tijdens ons gesprek diverse malen een glimlach op zijn gezicht zie verschijnen, komt Lauge Nielsen over het algemeen toch over als een immer beheerste, misschien ietwat koele verschijning. Is er nu werkelijk niks waardoor hij met de deuren gaat smijten? Of waar zijn hart enorm van open gaat? Nielsen lacht.'Ik zeg meestal niet zo veel. Niet omdat ik dat niet zou willen, maar dat is mijn natuur. Ik ben zeer tevreden met wat ik doe en hoe ik het doe. En als dingen minder prettig verlopen, doe ik daar wat aan, achter de schermen. Zodat het toch weer goed komt.' HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 21