De bioscoopbon kan niet zonder de bioscoop Nationale Bioscoopbon Het fundament voor het succes van de bioscoopbon is de communicatie binnen de bioscopen. De bioscoopbezoekers zijn de beste ambassadeurs van de bon. Door ze binnen de bioscoop te vertellen dat ze deze beleving ook aan iemand anders cadeau kunnen doen met de bioscoopbon, hebben we in de loop van de jaren vele miljoenen extra bezoekers weten te trekken. 31 Door Frank Smit Het belangrijkste medium om de bon onder de aandacht van de bioscoop bezoekers te brengen en het product lading te geven is de 35mm commer cial. Helaas hebben wij niet de bud getten van grote doekadverteerders zoals Coca-Cola, maar desalniettemin zijn we de laatste jaren prominent in het reclameblok aanwezig. We hebben inmiddels twee soorten commercials die elkaar afwisselen. Onze samenwerking met de Filmacademie zorgt voor leuke spot jes waarin het geven en ontvangen van de bon centraal staat. In de meest recente spots werden Yolanthe van Kasbergen en Hanna Verboom nog verleid met behulp van de bioscoop bon. Daarnaast maken we spots in samenwerking met filmproducenten. De bioscoopbon krijgt in deze film- spots een onverwachte (hoofd)rol. Zo toverde Tygo Gernandt met lepel en vork een bioscoopbon achter de rug van Halina Reijn vandaan in de spot bij Ik omhels je met duizend armen. Op dit moment zijn we druk bezig met de productie van twee film- spots, te weten Alles Is Liefde en Kapitein Rob. Dit najaar zullen deze spots in de bioscopen draaien. Een nieuwe groep studenten van de Filmacademie wordt binnenkort gebrieft. De spots die door hen wor den geproduceerd, zullen in 2008 te zien zijn. Poster, plafondhangers en displays Naast de 35mm commercials zijn de pomt-of-sale-matennlen zoals posters, plafondhangers en displays enorm belangrijk. Deze hebben een tweele dig doel. Uiteraard moeten ze de bon een positieve lading geven, maar ze moeten ook impulsaankopen stimule ren. Uiteraard kunnen we niet con curreren met alle prachtige materia len die de filmdistributeurs aanleve ren. Daarom is gekozen voor een sim pel en opvallend beeld: de hand met de bon die door het doek komt. Doordat het beeld zo anders is dan alle filmposters en filmdisplays trekt het goed de aandacht van de bios coopbezoekers. Bioscopen die het promotiemateriaal goed gebruiken verkopen relatief meer bonnen dan bioscopen die de bon minimaal onder de aandacht brengen. Het filmblik De introductie van het filmblik heeft de verkoop van bioscoopbon een extra impuls gegeven. Mensen willen graag een driedimensionaal cadeau geven en het blik voorziet daarin. Een leuke bijkomstigheid was dat de blik- display bij vele bioscopen een promi nente plaats kreeg bij de kassa. Dat betekent extra aandacht voor de bon en dat vertaalt zich weer in extra ver kopen (met en zonder blik). Op dit moment wordt gewerkt aan een nieu we versie van de blikdisplay. Acties In het grijze verleden hebben we een paar keer acties gedaan bij de bios copen waarbij kopers en ontvangers van de bon kans maakten op mooie prijzen. Zo hebben we onder andere het Omega-horloge van James Bond weggegeven. Niet alle bioscopen namen de moeite om deze acties te communiceren en de bijbehorende deelnameflyers bij de verkochte bon nen uit te reiken.Toch werken dit soort acties goed. We zullen deze dan ook zeker in de toekomst af en toe gaan inzetten. Eigen initiatieven Uiteraard kunnen bioscopen ook zelf acties opzetten om de verkoop van de bon te stimuleren, al dan niet met onze hulp. In mei en juni loopt er een actie bij JT bioscopen waarbij de con sument voor een aantrekkelijk bedrag een bon in blik met een zakje Autodrop kan kopen en ook nog eens kans maakt op een jaar lang gratis naar de bioscoop. Wolff en Minerva actieposter JT Bioscopen HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 28