Memoirs of... Elselien Veneman feature 3 Afscheidsinterview met een grande dame Het is een zeer uitzonderlijk verschijnsel: een salesmanager bereikt de vroegpensioengerechtigde leeftijd. De grande dame van de filmdistributie Elselien Veneman (61) neemt afscheid van de scène. Het wordt een clean cut, verwacht geen comeback. Ze gaat zich met hele andere dingen bezig houden. 33 Door Lucia Alleman De filmwereld is omgeven met glamour, maar draait tegelijker tijd om keiharde cijfers. Hoe zul jij aan de branche terugdenken? 'Ik ben in 1974 begonnen in een tijd dat de marktverhouding heel anders was.Toen had je een setters market. Die is totaal omgeslagen in een buyers market. Dat betekent dat je je heel anders moet opstellen. Vroeger kon je verdeel en heers spelen. Nu moeten wij vaak op de knieën om een behoor lijke release te krijgen. De ideale situa tie zou natuurlijk zijn dat dat meer in evenwicht is. Je bent allebei partners in het geheel.' Hoe zou dat evenwicht terug kun nen komen? 'De situatie is natuurlijk inherent aan de marktwerking. Je kunt wel een beetje bijsturen. Daar is Sony al lang mee bezig. We kijken heel kritisch naar de titels. Als we ook maar enige twijfel hebben of een film zijn geld gaat maken in Nederland - waar de markt Foto Lucia Alleman. toch heel moeilijk is - dan brengen we hem niet uit. Ik zie bij collega's veel titels waarvan ik denk: die zouden wij niet hebben uitgebracht. En dan met heel veel prints, dat is voor veel men sen ook een heilig iets. Een kopie moet wel zijn geld opbrengen. Bij Sony is de opdracht vooral op safe te spelen. Dat ligt voor onafhankelijke distributeurs soms wat anders dan voor Amerikanen. Wij worden sec op tbeatrical afgerekend, terwijl de inde pendents daarna nog een heel traject hebben zodat ze kunnen concurreren.' Hoe beweeg jij je in dat span ningsveld? 'Met de exploitanten heb je door de jaren heen een stuk goodwill opge bouwd. Het gaat erom dat je vakken nis uitstraalt. Je moet een film niet beter voorstellen dan dat 'ie is, anders geloven ze je de volgende keer niet meer. En de kunst is de positieve pun ten van de film eruit te halen en zo tot een goede deal te komen. Het is daarbij vooral ook belangrijk dat de film, als hij eenmaal loopt, in een goede zaal blijft staan. Op het hoofd kantoor in LA hebben we vooral te maken met Mare Zucker. Negen van de tien keer volgen ze ons advies. Mare is een zeer aimabel mens, zoals alle mensen bij Sony. Er heerst een heel aparte sfeer, het is echt een happy family Een familiegevoel krijg je niet door te communiceren via de telefoon... 'Je kent natuurlijk de collega's uit Europa. En regelmatig worden er grote conventies georganiseerd, meestal in Los Angeles. Vaak in de studio. Dan trekken ze een blik sterren open, waarmee je even op de foto kan.' Maar vragen ze niet om een ver klaring als een film teleurstelt? 'Soms zijn de verwachtingen toch beïnvloed door de resultaten in HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 30