Hollywood in Sluiskil column 37 Door Hans Pos Ver weg van de bewoonde wereld en diep verscholen in de slagschaduw vanTerneuzen en Sas van Gent, ligt het plaatsje Sluiskil. Het gehucht is nou niet bepaald de groei- diamant van het sinds de opening van de Westerschelde- tunnel desolaat ogende Zeeuws-Vlaanderen.Toch herbergt het een heuse attractie, namelijk de eerste cokesfabriek van Nederland. Feestelijk geopend in 1911 en met diep geween gesloten in het jaar 2000. Rondom deze oude fabriek, die inmiddels bijna op instorten staat, heeft zich een nieuw industrieel bolwerk gevormd, waar men zich dag en nacht vol overgave bezighoudt met het verwerken van torenhoge bergen schroot. De reden dat de cokesfabriek, luisterend naar de chique naam Association Coopérative Zélandaise de Carbonisation nog niet met de grond is gelijkgemaakt, houdt verband met het feit dat er nog steeds een monumentale stoommachine in staat, die zijn weerga niet kent (de plannen om het apparaat te 'verhuizen' naar een museum - liefst ergens in Zeeland - stuiten op een immense financiële barrière: dat grapje loopt in de nullen). Wanneer je als filmmaker op zoek bent naar de mooiste plekjes om je film op te nemen, kom je nog eens ergens. Voor mijn film Kapitein Rob speelde de zoektocht zich deze keer vooral af in het 'filmmaagdelijke' Zeeland, waar de onontgonnen locatie juweeltjes nog voor het opra pen liggen. De grootste uitdaging was het zoeken naar een plek die kon doorgaan als het 'laboratorium' van de waan zinnige Professor Lupardi (net als in de klassieke James Bond films, de geniale gestoorde tegenspeler van onze held). Die odyssee voerde mij op een gegeven moment zelfs naar het met stof overgoten fabrieksterrein van de Firma Heros in Sluiskil, waar wij trots en enthousiast wer den rondgeleid door een zeer aimabele, doch onverstaan bare fabrieksdirecteur. Het komt maar zelden voor dat wanneer je ergens binnen stapt, je meteen wordt meegezogen in een droomwereld. Dat overkwam mij, toen ik mijn eerste schreden zette in de verlaten fabriekshal. De immense staalconstructies, de stoommachine en de vergane glorie ademden precies de sfeer uit van Professor Lupardi. Dit was een locatie waar zelfs James Bond een puntje aan kon zuigen. Het is niet zo dat je vervolgens wat lampjes neerzet en de camera kan laten snorren. Er zijn, zoals dat in het jargon heet, altijd nog wat 'aanpassingen' nodig. Gelukkig is Jan Rutgers, mijn art director, een tovenaar. Niet iemand die vanaf de tekentafel wegdroomt in onzinnige taferelen, maar een noeste 'doener' die het soms onbuigzame en ontnuch terend realisme te lijf gaat met een bruisende orkaan van inventiviteit. Toen ik enkele weken later terugkwam, had hij de vergane fabriekshal omgetoverd tot een bigb-tec laboratorium. De muren blonken, de machines glommen, de stoommachine draaide, en de zelf gebouwde immense Foto Tan/a van Rooden. koelcel waarin de Professor zijn slachtoffers placht af te laten koelen, blonk ons tegemoet. Iedereen die voor het eerst naar Sluiskil kwam, stapte ademloos van verbazing door deze Hollywood-achtige set, slechts een luttele 250 kilometers verwijderd van Amsterdam. Gedurende enkele weken 'regeerde'Arjan Ederveen als Professor Lupardi in dit domein. Bijgestaan door een zich alsmaar meer ontluikende Alex Klaasen als zijn trouwe assistent Yoto.Thijs Romer, Katja Schuurman, Jack Wouterse, Ricky Koole, Hans Dagelet, Hans Kesting en vele anderen trotseerden met frisse moed eerst het industriële stof, alvorens prachtig gekleed en geschminkt op deze legendarische set de strijd aan te gaan met Lupardi. En zo kwam Hollywood tot leven, ver weg in de spelonken van 'ons' Zeeuws-Vlaanderen. Eind november zal de magie van Sluiskil te bewonderen zijn op het grote witte doek, want dat is het moment dat Kapitein Rob en het geheim van Professor Lupardi als de échte grote kerstfilm van 2007 aan jong en oud gepresen teerd zal worden. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 34