Webwinkelen voor je festival techniek Reelport Reelport lééft voor de korte digitale film. Met internettechno logie brengt dit Duitse bedrijfje filmmakers en festivals dich ter bij elkaar. Zo ontstaat er een schatkist aan onontdekte films, die men op nieuwe manieren aan de man kan brengen. *tiscali* Door Frank de Neeve Het is geen nieuws dat korte films via websites als YouTube tegenwoordig ruimschoots te bekijken zijn op het internet. Maar ook programmeurs van filmfestivals hoeven tegenwoordig hun kantoor niet meer uit om te kun nen scouten. Het Duitse Reelport brengt, met steun van het MEDIA-pro- gramma van de EU, films direct op de computers van de programmeurs, waar ze die op hoge kwaliteit kunnen bekijken. In de VS bestaat een verge lijkbaar bedrijf, Withoutabox, dat ech ter op een commerciëlere basis werkt. Toegankelijk Reelport is ontstaan vanuit het festi valcircuit, dat bedolven wordt onder gigantische aantallen inzendingen; 5.000 stuks per jaar is niet ongebrui kelijk. Hierdoor ontstond het idee om filmmakers hun films online te laten indienen. Aangesloten festivals kunnen zo op de Reelport-website films bekij ken, meteen zien in welk formaat de film beschikbaar is en hoe de rechten zijn geregeld. Als het festival een film wil boeken, regelt Reelport de verto ningskopie. Hiermee is Reelport een one stop agency voor cinema on demand, zoals ze dit fenomeen zelf noemen. De films komen van over de hele wereld, waarbij opvalt, dat er vooral vanuit Iran en China veel gebruik van wordt gemaakt vanwege de strenge douanerestricties aldaar. In de loop der tijd heeft Reelport zo een behoorlijke catalogus aan korte films opgebouwd. Daarom is men op zoek gegaan naar andere manieren om deze films aan een publiek te hel pen. Tegenwoordig is de Reelport- website daarom mede toegankelijk voor filmprogrammeurs van filmthea ters. Als deze bijvoorbeeld een film festival met een bepaald thema orga niseren, kunnen zij heel gericht op de website zoeken naar films, die in hun land wellicht nog niet worden ver tegenwoordigd. Sinds kort is men bij Reelport ook actief bezig met video on demand, iptv en films voor mobie le telefoons, om zo de korte film en zijn maker nog breder voor het voet licht te brengen. Veranderen Tilman Scheel van Reelport gelooft heilig in het concept van cinema on demand: 'In ieder land zijn voorbeel den van films, die het daar goed doen, maar die voor een buitenlandse distri buteur net niet interessant genoeg zijn om landelijk uit te brengen. Maar dit betekent niet dat het slechte films zijn, waar elders geen publiek voor te vinden zou zijn.' Scheel noemt als voorbeeld van vertoningen van Duitse films op Mallorca, maar hij heeft ook een minder voor de hand liggend voor beeld: 'In Düsseldorf wonen de meeste Japanners van heel Duitsland. Een bioscoop zal daar dus wel een publiek voor Japanse films kunnen vinden, terwijl een landelijke release weer niet rendabel is.' Uiteindelijk zal volgens Scheel het filmtheater door de digitalisering het meest veranderen. 'De multiplex blijft de plek waar de blockbusters over heersen, maar de filmtheaters zullen zich veel meer moeten gaan ontwik kelen als de plaats waar films en filmmakers worden gepresenteerd die nog onbekend zijn. Want wat het publiek al kent, dat ziet het wel in de eigen home cinema'. Film- makers: Subtrut your Iilmlo maicf Europeen film festivals in one w.ik- step Film festivals: Manage yoor tilm submis sions oréne. Buyets: Do more Ihan one thousend titns View ftns m streamng quaMY and leorn ibaitheprica ~:a rara aday.el .-. ei the vorU O Rightsowners: Disttibute your Hms to VoDPTV and Motte pf operators and e- present youi ftns the c itajogue encode them and send ihem to the buyers, '-■ one stigle ggW workflowl o supported by |m Home 1 Abotrt tis FAQ Tetms* Condiiiona 1 Partners-1 Press Imprint Support Downloads rtilporLMm, ah dghd rei*r>*d. Toegang tot Reelport (www.reeiport.com). HOLLAND FILM NIEUWS - 39

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 36