Webwinkelen voor je festival
techniek
Reelport
Reelport lééft voor de korte digitale film. Met internettechno
logie brengt dit Duitse bedrijfje filmmakers en festivals dich
ter bij elkaar. Zo ontstaat er een schatkist aan onontdekte
films, die men op nieuwe manieren aan de man kan brengen.
*tiscali*
Door Frank de Neeve
Het is geen nieuws dat korte films via
websites als YouTube tegenwoordig
ruimschoots te bekijken zijn op het
internet. Maar ook programmeurs van
filmfestivals hoeven tegenwoordig
hun kantoor niet meer uit om te kun
nen scouten. Het Duitse Reelport
brengt, met steun van het MEDIA-pro-
gramma van de EU, films direct op de
computers van de programmeurs,
waar ze die op hoge kwaliteit kunnen
bekijken. In de VS bestaat een verge
lijkbaar bedrijf, Withoutabox, dat ech
ter op een commerciëlere basis
werkt.
Toegankelijk
Reelport is ontstaan vanuit het festi
valcircuit, dat bedolven wordt onder
gigantische aantallen inzendingen;
5.000 stuks per jaar is niet ongebrui
kelijk. Hierdoor ontstond het idee om
filmmakers hun films online te laten
indienen. Aangesloten festivals kunnen
zo op de Reelport-website films bekij
ken, meteen zien in welk formaat de
film beschikbaar is en hoe de rechten
zijn geregeld. Als het festival een film
wil boeken, regelt Reelport de verto
ningskopie. Hiermee is Reelport een
one stop agency voor cinema on
demand, zoals ze dit fenomeen zelf
noemen. De films komen van over de
hele wereld, waarbij opvalt, dat er
vooral vanuit Iran en China veel
gebruik van wordt gemaakt vanwege
de strenge douanerestricties aldaar.
In de loop der tijd heeft Reelport zo
een behoorlijke catalogus aan korte
films opgebouwd. Daarom is men op
zoek gegaan naar andere manieren
om deze films aan een publiek te hel
pen. Tegenwoordig is de Reelport-
website daarom mede toegankelijk
voor filmprogrammeurs van filmthea
ters. Als deze bijvoorbeeld een film
festival met een bepaald thema orga
niseren, kunnen zij heel gericht op de
website zoeken naar films, die in hun
land wellicht nog niet worden ver
tegenwoordigd. Sinds kort is men bij
Reelport ook actief bezig met video
on demand, iptv en films voor mobie
le telefoons, om zo de korte film en
zijn maker nog breder voor het voet
licht te brengen.
Veranderen
Tilman Scheel van Reelport gelooft
heilig in het concept van cinema on
demand: 'In ieder land zijn voorbeel
den van films, die het daar goed doen,
maar die voor een buitenlandse distri
buteur net niet interessant genoeg
zijn om landelijk uit te brengen.
Maar dit betekent niet dat het slechte
films zijn, waar elders geen publiek
voor te vinden zou zijn.'
Scheel noemt als voorbeeld van
vertoningen van Duitse films op
Mallorca, maar hij heeft ook een
minder voor de hand liggend voor
beeld: 'In Düsseldorf wonen de
meeste Japanners van heel Duitsland.
Een bioscoop zal daar dus wel een
publiek voor Japanse films kunnen
vinden, terwijl een landelijke release
weer niet rendabel is.'
Uiteindelijk zal volgens Scheel het
filmtheater door de digitalisering het
meest veranderen. 'De multiplex blijft
de plek waar de blockbusters over
heersen, maar de filmtheaters zullen
zich veel meer moeten gaan ontwik
kelen als de plaats waar films en
filmmakers worden gepresenteerd die
nog onbekend zijn. Want wat het
publiek al kent, dat ziet het wel in de
eigen home cinema'.
Film- makers: Subtrut your Iilmlo
maicf Europeen film festivals in one
w.ik- step
Film festivals: Manage yoor tilm
submis sions oréne.
Buyets: Do
more Ihan one thousend titns View
ftns m streamng quaMY and leorn
ibaitheprica ~:a rara aday.el
.-. ei the vorU
O
Rightsowners: Disttibute your
Hms to VoDPTV and Motte pf
operators and e-
present youi ftns the c itajogue
encode them and send ihem to the
buyers, '-■ one stigle ggW workflowl
o
supported by |m
Home 1 Abotrt tis FAQ Tetms* Condiiiona 1 Partners-1 Press Imprint Support Downloads
rtilporLMm, ah dghd rei*r>*d.
Toegang tot Reelport (www.reeiport.com).
HOLLAND FILM NIEUWS - 39