Bioscoopmonitor 2006 bestudeerd onderzoek De resultaten van de Bioscoopmonitor 2006 zijn bekend. Op basis van de gegevens, verzameld door onderzoeksbu reau MarketResponse, kan wederom interessante informa tie worden afgeleid over het Nederlandse bioscooppubliek. Wie zijn ze en waarom gaan ze wel of niet naar de bios coop? Zoals in eerdere jaren houdt Stichting Filmonderzoek zich weer bezig met een verdere analyse van de cijfers. Het rapport daarover zal in juli gereed zijn. In dit artikel alvast een voorproefje. 42 Door Merel Gilsing De gegevens die over 2006 zijn verzameld, zijn voornamelijk gericht op de bezoekers van de top 20 films. Dit betekent dat er helaas weinig uitspraken kunnen worden gedaan frequentie per maand is ongeveer gelijk voor beide seksen. Qua leeftijd kan worden gesteld dat hoe hoger de leeftijd van de respondent is, hoe minder vaak deze naar de bioscoop gaat. Dit heeft uiteraard ook te maken met de groep films die is bekeken. Redenen om naar betreffende film te gaan (op totaalniveau) Basis. Alle bezochte top-20 films uit de maandmetingen (n=1.813) Verhaal Vanwege reclame niet uitgevraagd in 2005 33% Aanbeveling door anderen Vorige deel gezien Acteur/actrices Special effects Boek gelezen Regisseur Geen van deze 40% 60% 80% 100% over filmtheaterbezoekers. De onder zochte films werden gemiddeld met 3,3 personen bezocht (inclusief de respondent zelf)- Dit hoge getal is met name te verklaren door bezoek aan familiefilms, Nederlandstalige films en animatiefilms (met een gemiddelde van respectievelijk 3,9, 3,9 en 3,8 personen). Het publiek van deze films bestaat uit ongeveer evenveel mannen als vrouwen. Ook de bezoek- Wat betreft de regio blijkt het bezoek in het Noorden van het land behoor lijk te zijn gestegen (van 1,13 bezoe ken gemiddeld per jaar in 2005 naar 1,79 in 2006). In de drie grote steden is een negatieve trend te zien (2,27 in 2004 en 2,17 in 2005), maar met een gemiddelde van 1,97 steekt de bezoekfrequentie in deze steden nog steeds boven die in de rest van het land uit. Motieven De redenen om naar de bioscoop te gaan lopen uiteen voor mannen en vrouwen. Vrouwen hechten duidelijk meer waarde aan de sociale aspecten van bioscoopbezoek. Mannen gaan voornamelijk voor de optimale filmbe- leving. Hieruit zou bijvoorbeeld kun nen worden geconcludeerd dat met name meer mannen naar de bioscoop zullen worden getrokken als in de nabije toekomst digitale projectie in campagnes benadrukt zou worden. Het belang van de sociale kant van bioscoopbezoek voor vrouwen wordt geïllustreerd door het succes van acties als de Laclies Night en de Girls Night Out. Hoe kiezen mensen voor een specifie ke film? De keuze blijkt door het grootste gedeelte van de responden ten van tevoren te worden gemaakt (90%) en niet in de bioscoop zelf (10%), waarbij bijna de helft (45%) van de respondenten van tevoren een reservering heeft gemaakt. Het verhaal van de film is de meest belangrijke bepaler, en wordt door bijna 60% van de respondenten genoemd (tegen 49% vorig jaar). Bijna 40% noemt de reclame voor de film als reden voor de keuze. Ook een aanbeveling door anderen (29%) en acteurs en actrices (30%) die in een film spelen trekken mensen over de streep. Als reden om niet naar de bioscoop te gaan geeft 33% van de niet-bezoekers' aan, simpelweg geen behoefte te heb ben aan bezoek. Met name de groep 30-39 jarigen geeft aan, te weinig tijd te hebben voor bioscoopbezoek, al bekijkt deze groep wel relatief vaak een dvd of video (9%). Bronbekendheid Het overgrote gedeelte van de respon denten heeft op de televisie iets over de bezochte film gehoord (71%). Andere media worden veel minder vaak genoemd, waarbij het opvallend HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 39