onderzoek 43 Bezoekfrequentie Nederlanders 4+ naar Nielsen (gemiddelde score over twaalf maanden) Basis. Alle respondenten (n=2.053) gem. Drie grote Rest west Noord Oost steden 2004 2005 B2006 Zuid is dat voor familiefilms reclame in dagbladen en kranten de meest bekende bron is (63%)- De materialen in de bioscoop (zoals posters) zijn bij 47% van de respondenten bekend. Aangezien de keuze voor filmbezoek, zoals eerder genoemd, voornamelijk vooraf wordt gemaakt, zou dit materi aal wellicht meer moet worden inge zet voor toekomstige films in plaats van de op dat moment in release zijn de films. Kosten bezoek Een interessant gegeven uit de mom tor is, dat het belang van kosten van het bioscoopkaartje af blijkt te nemen als reden om niet naar de bioscoop te gaan. Dit is een belangrijk gegeven, zeker met het oog op de op handen zijnde omslag naar digitale vertoning. Uit onderzoek in de ons omringende landen blijkt namelijk dat het publiek daar bereid is een hogere prijs te beta len voor digitale vertoning (bijvoor beeld 20% hoger in België). Nu het belang van de prijs voor de consu ment lijkt te dalen, lijkt de weg voor digitalisering in Nederland weer iets meer open te staan. Wel geeft 40% van de respondenten in de monitor aan, gebruik te hebben gemaakt van een voordeelmogelijkheid voor hun bios coopbezoek. Dit betekent dat bezoe kers ouderwets gevoelig blijven voor prijsreducties. Uit eerder onderzoek tijdens de twee-voor-een-actie bleek echter, dat dit niet noodzakelijkerwijs een derving van inkomsten voor de bioscoop hoeft te betekenen, aange zien een dergelijke actie dusdanig veel extra bezoek kan opleveren dat de totale recette toch stijgt. Uw inbreng Graag stemmen we de vragen die in de Bioscoopmonitor worden gesteld en de onderwerpen die aan bod komen zo veel mogelijk af op de wen sen van de NVB- en NVF-leden, die immers opdrachtgevers zijn van dit onderzoek. Voor op- en aanmerkingen kunt u dan ook altijd bij ons terecht via info@filmonderzoek.nl. Merel Gilsink is onderzoeksmede- werkster van de Universiteit Utrecht en Stichting Filtnonderzoek Voetnoot Gedefinieerd als respondenten, die in de afgelopen twaalf maanden niet naar de bioscoop zijn gegaan. Basis. Bioscoopbezoek Nederlanders 4+, naar leeftijd Alle respondenten (n=2.053) Totaal 4-11 12-17 18-23 24-29 30-39 40-54 55-64 65+ 12004 2005 12006 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 40