feature De openluchtbioscoop. Foto Frank de Neeve. naar de verschillende zalen voeren. Door het uitnodigende open concept zijn alle ruimtes vrij toegankelijk en wordt er werkelijk nergens naar je kaartje gevraagd; je kunt zelfs zó de zalen inlopen. We bevinden ons inmiddels vlakbij de multifunctionele zaal waar de tribune kan worden weg geschoven, zodat er ook theatervoor stellingen kunnen plaatsvinden. Een trap omhoog en we staan ineens in een openluchtbioscoop met daarnaast een dakterras, toegankelijk vanaf de straat en met een ongedwongen sfeer, die nog het meeste aan een strandtent doet denken. Cinecitta is een bijzon der prettig gebouw, zo groot als de gemiddelde Kinepolis, maar met de gemoedelijke sfeer die we in Nederland alleen in de filmtheaters verwachten. Vertrouwen in techniek Eigenaar Wolfram Weber is een relaxte man, die alle tijd neemt voor zijn gasten; gedurende ons tweedaags bezoek hebben we meerdere afspra ken met hem. Met koffie en taart op zijn terras - Weber woont boven de bioscoop - en een twinkeling in zijn ogen schetst hij de ontstaansgeschie denis van de bioscoop, tot aan de laat ste uitbreiding, die 35 miljoen heeft gekost. Begonnen als een twaalf-zalen complex in 1995, heeft Cinecitta de 8 - HOLLAND FILM NIEUWS komst van bioscoopketens naar Neurenberg (50.000 inwoners) tegen weten te houden door zelf door te groeien. Terwijl men in Cinecitta hard werkt aan de omslag naar digitaal en de helft van de zalen nu is gedigitali seerd, zet men op alle fronten in op de echte bioscoopervaring. Er is een IMAX-theater, en MAD, wat ik niet beter kan beschrijven als een pret parkbioscoop met bewegende stoe len, en zelfs een eigen home cinema. Deze laatste kan door bedrijven wor den gehuurd, maar je kunt er natuur lijk ook je vriendin op een privé-voor- stelling trakteren. Zelfs een winkel met filmmemorabilia waar je ook dvd's kunt huren ontbreekt niet. Eigenaar Wolfram Weber is dan ook niet bang voor de home cinema: 'In Cinecitta komen mensen die verslaafd zijn aan film. Thuis kunnen ze de oudere films zien, maar ze zijn ook de eersten die hier een kaartje kopen voor de nieuwe blockbusters. De bios coop is een geweldig pr-instrument, want zonder een bioscooprelease zijn films niet succesvol. Maar daarvoor moet er wel een releasewindow van vier maanden blijven bestaan.' Hoe ziet Weber de bioscoop van de toekomst dan? 'Digitaal, digitaal, digi taal', zegt hij lachend. Volgens Weber wordt ook 3D heel groot - in Cinecitta heeft men nu al de 3D-syste- men van Real-D, Nuvision en IMAX in Eigenaar Wolfram Weber. Foto Frank de Neeve.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 8