Cinema Expo van alle kanten bekeken beurzen festivals Het circus was weer in de stad; eind juni was de RAI als van ouds het toneel voor Cinema Expo. Terwijl de media de komst van Tom Cruise breed uitmaten, gingen de discussies wat ver der verwijderd van de rode loper toch voornamelijk over de businessmodellen voor de digitalisering. De Cinema Expo van 2007 was dan ook de eerste editie van de beurs waar geen enkele film werd vertoond... op 35mm. Het grootste nieuws kwam van Arts Alliance Media. Door Frank de Neeve De belangrijkste aankondiging van de beurs kwam meteen aan het begin: Arts Alliance Media, de Britse 'digital cinema services provider' heeft een Virtual Print Fee-deal gesloten met twee studio's: Fox en Universal. Deze allereerste aankondiging van een Europese VPF zorgde ervoor dat de beurs goedgehumeurd begon: zou er dan toch eindelijk een Europese Virtual Print Fee komen, die de Europese roll-out van digitale cinema een duw in de rug geeft? De overeen komst, waar achttien maanden over was onderhandeld, oogstte in de wandelgangen natuurlijk ook wel enige kritiek. Zo werd er door Arts Alliance geen openheid gegeven over de hoogte van de VPF en is het afge sproken aantal van 7.000 installaties wat aan de magere kant. Een tweede hoogtepunt op de beurs was de enorme kwaliteitsverbetering die Sony's 4K-projectietechnologie heeft ondergaan, waardoor de Japanse elektronicagigant alsnog een rol zou kunnen gaan spelen in de digitalise ring. Sony gaf een demo van de nieu we projector voor genodigden, waar na deze ook werd ingezet voor de screening van Surf's Up - een film die werd vertoond op 2K. Daar bleek dat Warner serveerde de lunch bij de beursvloer in Beowulf-stijl. Foto Tanja van Roodeti. de kleuren van de technologie sterk waren verbeterd, hoewel het wit - toch best belangrijk bij een film over pinguïns - niet egaal wit was, maar zichtbaar bestond uit een aantal kleu ren. Sommige technici beweren dat Sony's SXRD-technologie nooit goed te krijgen is; ze noemen het perfectio neren daarvan zelfs fighting physics' Ondertussen blijft het DLP-kamp er op hameren dat Sony zijn kleuren niet constant kan houden bij wisselende temperaturen, dat ze nog geen grote schermen aankunnen én dat 3D met deze technologie niet op één projec tor te draaien is. Dolby's 3D-systeem was voor het eerst in Europa; zelfs Dolby's Europese marketingman had het zelf nog nooit gezien. Dolby's systeem werkt op een hele andere manier dan de andere twee digitale 3D-systemen: in plaats van dat het licht wordt gepo lariseerd, wordt het kleurengamma door een filterwiel in de projector voor ieder oog gemanipuleerd.Tijdens de demo waren aan de randen van het beeld echter plekken te zien waar de twee beelden niet goed op elkaar pasten. Het is de vraag of Dolby dit manco kan verhelpen, voordat zij het systeem aan het einde van het jaar op de markt brengen. Een ander pro bleem gaat men nog wel verhelpen: de brillen die bij de demo werden gebruikt gaven bij de kijker reflecties in het glas. Ons werd echter een pro totype met gebogen lenzen getoond, dat nog in productie moet gaan. Deze brillen gaan wel 50 dollar per stuk kosten. Dolby gaat het 3D-systeem als zelfstandig product verkopen en zegt dat het ook met servers van andere fabrikanten zal werken. 3D Maandag was de dag van de seminars. Op het seminar over de businessmo dellen bleek dat discussies voorname lijk over de hoogte van de Virtual Print Fee gaan en over de hoge kosten van de apparatuur, hoewel daar met de nieuwste projectormodel- HOLLAND FILM NIEUWS - 1 1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 11