Cinema Expo van alle kanten bekeken
beurzen festivals
Het circus was weer in de stad; eind juni was de RAI als van
ouds het toneel voor Cinema Expo. Terwijl de media de komst
van Tom Cruise breed uitmaten, gingen de discussies wat ver
der verwijderd van de rode loper toch voornamelijk over de
businessmodellen voor de digitalisering. De Cinema Expo van
2007 was dan ook de eerste editie van de beurs waar geen
enkele film werd vertoond... op 35mm. Het grootste nieuws
kwam van Arts Alliance Media.
Door Frank de Neeve
De belangrijkste aankondiging van de
beurs kwam meteen aan het begin:
Arts Alliance Media, de Britse 'digital
cinema services provider' heeft een
Virtual Print Fee-deal gesloten met
twee studio's: Fox en Universal. Deze
allereerste aankondiging van een
Europese VPF zorgde ervoor dat de
beurs goedgehumeurd begon: zou er
dan toch eindelijk een Europese
Virtual Print Fee komen, die de
Europese roll-out van digitale cinema
een duw in de rug geeft? De overeen
komst, waar achttien maanden
over was onderhandeld, oogstte in de
wandelgangen natuurlijk ook wel
enige kritiek. Zo werd er door Arts
Alliance geen openheid gegeven over
de hoogte van de VPF en is het afge
sproken aantal van 7.000 installaties
wat aan de magere kant.
Een tweede hoogtepunt op de beurs
was de enorme kwaliteitsverbetering
die Sony's 4K-projectietechnologie
heeft ondergaan, waardoor de Japanse
elektronicagigant alsnog een rol zou
kunnen gaan spelen in de digitalise
ring. Sony gaf een demo van de nieu
we projector voor genodigden, waar
na deze ook werd ingezet voor de
screening van Surf's Up - een film die
werd vertoond op 2K. Daar bleek dat
Warner serveerde de lunch bij de beursvloer in Beowulf-stijl.
Foto Tanja van Roodeti.
de kleuren van de technologie sterk
waren verbeterd, hoewel het wit -
toch best belangrijk bij een film over
pinguïns - niet egaal wit was, maar
zichtbaar bestond uit een aantal kleu
ren. Sommige technici beweren dat
Sony's SXRD-technologie nooit goed
te krijgen is; ze noemen het perfectio
neren daarvan zelfs fighting physics'
Ondertussen blijft het DLP-kamp er
op hameren dat Sony zijn kleuren niet
constant kan houden bij wisselende
temperaturen, dat ze nog geen grote
schermen aankunnen én dat 3D met
deze technologie niet op één projec
tor te draaien is.
Dolby's 3D-systeem was voor het
eerst in Europa; zelfs Dolby's
Europese marketingman had het zelf
nog nooit gezien. Dolby's systeem
werkt op een hele andere manier dan
de andere twee digitale 3D-systemen:
in plaats van dat het licht wordt gepo
lariseerd, wordt het kleurengamma
door een filterwiel in de projector
voor ieder oog gemanipuleerd.Tijdens
de demo waren aan de randen van
het beeld echter plekken te zien waar
de twee beelden niet goed op elkaar
pasten. Het is de vraag of Dolby dit
manco kan verhelpen, voordat zij het
systeem aan het einde van het jaar op
de markt brengen. Een ander pro
bleem gaat men nog wel verhelpen:
de brillen die bij de demo werden
gebruikt gaven bij de kijker reflecties
in het glas. Ons werd echter een pro
totype met gebogen lenzen getoond,
dat nog in productie moet gaan. Deze
brillen gaan wel 50 dollar per stuk
kosten. Dolby gaat het 3D-systeem als
zelfstandig product verkopen en zegt
dat het ook met servers van andere
fabrikanten zal werken.
3D
Maandag was de dag van de seminars.
Op het seminar over de businessmo
dellen bleek dat discussies voorname
lijk over de hoogte van de Virtual
Print Fee gaan en over de hoge
kosten van de apparatuur, hoewel
daar met de nieuwste projectormodel-
HOLLAND FILM NIEUWS - 1 1