beurzen festivals
13
U2 in 3D was zeker een van de hoogtepunten van Cinema Expo
Eerder al vertelde Lukk over de grote
hoeveelheid digitale 3D-versies die
Disney voor films als Meet the
In de marge
Beurzen als deze worden door kleine
re organisaties vaak gebruikt om in de
marge hun eigen bijeenkomsten te
organiseren. Het weekend voor
Cinema Expo is traditioneel het
moment voor een bijeenkomst van
ICTA, de organisatie van technologie
bedrijven in de cinemabranche. Zij
brengen elkaar dan via presentaties
op de hoogte van de laatste ontwikke
lingen. Interessant was dit jaar de pre
sentatie van Disney's Howard Lukk.
Robinsons moet maken, vanwege de
veelheid aan 3D-systemen en benodig
de talen. Ditmaal was hij optimisti
scher en vertelde over het 3D-budget
van een film. Terwijl de film nog op
de tekentafel ligt, gaat men in de stu
dio al bekijken in welke delen men
zwaar gaat inzetten op 3D, en waar
men het wat lichter aanpakt. De film
krijgt zo een 3D-ritme, wat de studio
geld bespaart en minder inspannend
kijken is voor de bezoeker.
Ook EDCF, het European Digital
Cinema Forum, een soort Europese
digitale cinema denktank en lobby
groep, hield in de spelonken van de
RAI een bijeenkomst. Hier kwam
onder meer naar voren, dat men vecht
tegen eigen Europese specificaties
voor digitale cinema. Ook de proble
matiek rond digitale sleutels kwam ter
sprake. Interessant was de bijdrage
van Kommer Klein, een in België
woonachtige Nederlandse camera
man. Klein heeft voor EDCF een
onderzoek gedaan of de fabrikanten
ertoe bewogen kunnen worden om
meerdere frame rates toe te staan.
Via digitale projectie is zoiets eenvou
dig te realiseren, maar het bleek dat
de fabrikanten daarover nog onvol
doende hadden nagedacht. Zo blijkt
de digitale revolutie ook artistieke
voordelen op te leveren die maar wei
nigen hadden voorzien.
HOLLAND FILM NIEUWS