Bios by the Sea
Filmtheater
De Lieve Vrouw
in Amersfoort
City Amsterdam
Fraterhuis
annexeert
Odeonzaal
theaterpaspoort
in the picture
op locatie
In gesprek met Peter Serneels9 bioscoopdirecteur CineCity Vlissingen
Als je op het afgelegen stationnetje van Vlissingen aankomt,
ben je in een andere wereld. Zeeschepen die voorbijglijden,
gezandstraalde boulevards, krijsende meeuwen boven een
verlaten haven. Geen wonder dat locatiescouts de stad ont
dekten als decor voor De vierde man, Twee vorstinnen en
een vorst en De trip van Teetje. Sinds 1998 is de stad ook de
locatie van Film by the Sea, het jaarlijkse filmfeest waar de
mainstreamfilm en de arthousefilm elkaar onmoeten. In een
dikke week tijd wordt CineCity overstroomd door tienduizen
den gasten. Holland Film Nieuws vroeg aan bioscoopdirecteur
Peter Serneels hoe hij zich te weer stelt tegenover zo'n
vloedgolf van gasten.
15
De Lieve Vrouw zoals het moet gaan
worden.
Naam filmtheater: De Lieve Vrouw
Plaats: Amersfoort
Aantal zalen: 3
Aantal stoelen: 167
Stoelenfabrikant: Jezet Seating
Exploitant: Stichting Theater De Lieve
Vrouw
Bedrijfsleider: Matti Austen
Aantal medewerkers: 17
Opening: maart 1989
Verwachte aantal bezoekers per jaar:
32.000
Projector: Ernemann IX
Formaat grootste doek: 4.90 x 2.10
Kassasoftware: Event Ticketing
Software
Merken bij het buffet: Hertog Jan
(theatercafé)
Bioscoopreclame: nee
Filmtheater is onderscheidend
omdat: 'wij een breed aanbod van
arthousefllms uit de hele wereld presen
teren met extra aandacht voor de
Nederlandse film.'
Website: www.lievevrouw.nl
Reden voor theaterpaspoort:
Eind september wordt De Lieve Vrouw, na
een grondige verbouwing, waarbij ook
het theatercafé en het theaterdeel onder
handen is genomen, officieel heropend.
Theatercafé nieuwe stijl. Foto Henry Krul
14 - HOLLAND FILM NIEUWS
Door Lucia Alleman
Sinds januari is Peter Serneels directeur van CineCity. Ad Weststrate is zo
druk met bestuurlijke functies dat hij de dagelijkse leiding overlaat aan soli
de mensen op de werkvloer. Drie jaar geleden arriveerde Peter in
Vlissingen. Sinds zijn voorganger Sven Hardeman zich gestort heeft op het
horecagedeelte heeft Peter de algemene leiding overgenomen.
Je hoort het meteen, Peter Serneels (31) is niet van hier. Hij komt uit
Antwerpen, maar woont tegenwoordig in Domburg. In 1997 kwam hij in
Antwerpen in het bioscoopbedrijf terecht, als ouvreur in het toen splinter
nieuwe Gaumont Cinema's. Via Utopolis in Mechelen is hij in Vlissingen
terechtgekomen.
Structuur
Als Peter Serneels over zijn werk praat komt telkens het woord 'structuur'
langs. 'Structuur is heel belangrijk als je een bioscoop runt met zeven zalen
en met zeventig man personeel. Dan kun je niet meer denken, oh, dat doe
ik wel even tussendoor. Ik zie voortdurend dingen die anders, logischer aan
gepakt kunnen worden. Dat komt omdat ik altijd gewend was in een bios
coopketen te werken waar je nu eenmaal een taakverdeling hebt. Ik heb
hier een staf met vier mensen die allemaal een eigen taak hebben op het
gebied vanfood and beverage, de cabine, de aankleding en de techniek.
En die mensen moeten de tijd hebben om die taak ook goed uit te voeren.
Ze moeten niet telkens weggeroepen worden voor een wissewasje.'
Ontbijt
Eigenlijk vindt Serneels het vreemd dat we met hem komen praten over het
festival.'Er is een aparte festivalorganisatie en we hebben een strikte taak
verdeling. Je moet het eigenlijk zo zien dat zij onze bioscoop tien dagen
afhuren.' De festivalorganisatie zetelt wel in CineCity en Serneels heeft met
artistiek directeur Leo Hannewijk, festival supervisor Astrid de Jong en offi
ce manager Cindy Kooy vanaf midden juli wekelijks overleg. Serneels:'Een
aandachtspunt dit jaar is voor mij de tijdige aanlevering van kopieën. De
prints komen uit Kroatië, Hongarije, overal vandaan. De cabine is het hart
van de bioscoop. Als het daar niet goed loopt, is er geen voorstelling.
Peter Serneels. Foto Lucia Alleman.
Normaal hebben wij drie voltijds en een deeltijd operateur.Ten tijde van het
festival werken hier zes voltijds operateurs. Zij moeten er gerust op kunnen
zijn dat de film tijdig aankomt. Het programmateam van Film by the Sea zal
dit jaar nog eens extra aandacht besteden aan de opvolging en transporthand-
ling van alle kopieën. We hebben nu afgesproken dat iemand van het festival
zich uitsluitend bezighoudt met het transport van de films.'
Tijdens het festival wordt de bemanning uitgebreid met een hele hoop vrij
willigers. Serneels: 'Maar ook onze eigen mensen willen tijdens het festival
allemaal werken. Iedereen vindt het geweldig om daarbij te zijn.' Buiten, naast
de bioscoop, komt een tent met extra voorraden en een verblijfsruimte voor
de medewerkers. Voor de mensen die lange dagen maken wordt gecaterd.
De zaterdag voor aanvang heeft Serneels met zijn mensen een festivalontbijt,
altijd met een premièrefilm. Bij die gelegenheid geeft hij de laatste instructies.
'Ik wil ze niet overladen met allerlei voorschriften. Iedereen weet al wat hij
moet doen. Ook hier is de structuur helder. Als er iets voorvalt melden ze dat
altijd aan mij. Ik ben de liaison naar de festivalorganisatie. Op die manier
houd je de lijnen kort en gaat niet iedereen op zijn eigen houtje een oplos
sing zoeken.'
City in Amsterdam was lange tijd het bol
werk van de echte blockbusters. Sinds
enige tijd is Pathé bezig haar bioscoop te
renoveren. Het theater wordt omgebouwd
tot een arthouse. Pathé-directeur Lauge
Nielsen:'De vraag bij City was of het zinvol
was daar een commerciële bioscoop van te
maken. Dan heb je wat grotere zalen nodig.
Die hadden we niet echt in City. Dan zou je
dus overnieuw moeten beginnen en er vier
grote zalen in moeten zetten. Maar daar
hebben wij niks aan. Los daarvan, het is een
stadsmonument. Je krijgt toch geen toe
stemming. We wilden de bioscoopbestem
ming wel behouden. Een renovatie kost
echter een vermogen. Je praat over zestien
tot twintig miljoen euro. Dat kunnen wij
niet opbrengen als je de capaciteit in ogen
schouw neemt. De oplossing is gevonden
door meer horeca in het pand onder te
brengen dan nu het geval is. En er komt
een casino in de kelderruimte, die met 3,5
meter vrij hoog is. Wij krijgen zeven kleine
bioscoopzalen.' De nieuwe bioscoop hoopt
najaar 2008 haar deuren te openen.
Zwolle heeft sinds kort een nieuw theater
op het Noordereiland, De Spiegel. Dat bete
kent dat theater Odeon aan de Blijmarkt
minder wordt gebruikt. Ondertussen groeit
de belangstelling voor de films in Het
Fraterhuis. Het Fraterhuis heeft nu een zaal
van Odeon overgenomen en verbouwd
voor filmvertoning, een mooie zaal met 129
stoelen. Om de littekens van de annexatie
weg te werken moet nog het een en ander
verbouwd worden.
Waren de bezoekers van Het Fraterhuis tot
nu toe aangewezen op een automaat voor
een bekertje koffie, nu kunnen zij prettig
vertoeven in de kekke foyer van Odeon. De
oude zaal van het Fraterhuis is ingekort
zodat het publiek beter kan doorstromen.
Daarmee wordt ook ruimte geschapen voor
een derde zaal in de toekomst. Met twee
zalen zal de programmering al een stuk uit
gebreider en actueler worden. Het
Fraterhuis draait door, ook tijdens de ver
bouwing. De oplevering wordt gevierd op
donderdag 15 november, gevolgd door een
weekendlang Fraterhuis Filmfestival.
HOLLAND FILM NIEUWS