Bios by the Sea Filmtheater De Lieve Vrouw in Amersfoort City Amsterdam Fraterhuis annexeert Odeonzaal theaterpaspoort in the picture op locatie In gesprek met Peter Serneels9 bioscoopdirecteur CineCity Vlissingen Als je op het afgelegen stationnetje van Vlissingen aankomt, ben je in een andere wereld. Zeeschepen die voorbijglijden, gezandstraalde boulevards, krijsende meeuwen boven een verlaten haven. Geen wonder dat locatiescouts de stad ont dekten als decor voor De vierde man, Twee vorstinnen en een vorst en De trip van Teetje. Sinds 1998 is de stad ook de locatie van Film by the Sea, het jaarlijkse filmfeest waar de mainstreamfilm en de arthousefilm elkaar onmoeten. In een dikke week tijd wordt CineCity overstroomd door tienduizen den gasten. Holland Film Nieuws vroeg aan bioscoopdirecteur Peter Serneels hoe hij zich te weer stelt tegenover zo'n vloedgolf van gasten. 15 De Lieve Vrouw zoals het moet gaan worden. Naam filmtheater: De Lieve Vrouw Plaats: Amersfoort Aantal zalen: 3 Aantal stoelen: 167 Stoelenfabrikant: Jezet Seating Exploitant: Stichting Theater De Lieve Vrouw Bedrijfsleider: Matti Austen Aantal medewerkers: 17 Opening: maart 1989 Verwachte aantal bezoekers per jaar: 32.000 Projector: Ernemann IX Formaat grootste doek: 4.90 x 2.10 Kassasoftware: Event Ticketing Software Merken bij het buffet: Hertog Jan (theatercafé) Bioscoopreclame: nee Filmtheater is onderscheidend omdat: 'wij een breed aanbod van arthousefllms uit de hele wereld presen teren met extra aandacht voor de Nederlandse film.' Website: www.lievevrouw.nl Reden voor theaterpaspoort: Eind september wordt De Lieve Vrouw, na een grondige verbouwing, waarbij ook het theatercafé en het theaterdeel onder handen is genomen, officieel heropend. Theatercafé nieuwe stijl. Foto Henry Krul 14 - HOLLAND FILM NIEUWS Door Lucia Alleman Sinds januari is Peter Serneels directeur van CineCity. Ad Weststrate is zo druk met bestuurlijke functies dat hij de dagelijkse leiding overlaat aan soli de mensen op de werkvloer. Drie jaar geleden arriveerde Peter in Vlissingen. Sinds zijn voorganger Sven Hardeman zich gestort heeft op het horecagedeelte heeft Peter de algemene leiding overgenomen. Je hoort het meteen, Peter Serneels (31) is niet van hier. Hij komt uit Antwerpen, maar woont tegenwoordig in Domburg. In 1997 kwam hij in Antwerpen in het bioscoopbedrijf terecht, als ouvreur in het toen splinter nieuwe Gaumont Cinema's. Via Utopolis in Mechelen is hij in Vlissingen terechtgekomen. Structuur Als Peter Serneels over zijn werk praat komt telkens het woord 'structuur' langs. 'Structuur is heel belangrijk als je een bioscoop runt met zeven zalen en met zeventig man personeel. Dan kun je niet meer denken, oh, dat doe ik wel even tussendoor. Ik zie voortdurend dingen die anders, logischer aan gepakt kunnen worden. Dat komt omdat ik altijd gewend was in een bios coopketen te werken waar je nu eenmaal een taakverdeling hebt. Ik heb hier een staf met vier mensen die allemaal een eigen taak hebben op het gebied vanfood and beverage, de cabine, de aankleding en de techniek. En die mensen moeten de tijd hebben om die taak ook goed uit te voeren. Ze moeten niet telkens weggeroepen worden voor een wissewasje.' Ontbijt Eigenlijk vindt Serneels het vreemd dat we met hem komen praten over het festival.'Er is een aparte festivalorganisatie en we hebben een strikte taak verdeling. Je moet het eigenlijk zo zien dat zij onze bioscoop tien dagen afhuren.' De festivalorganisatie zetelt wel in CineCity en Serneels heeft met artistiek directeur Leo Hannewijk, festival supervisor Astrid de Jong en offi ce manager Cindy Kooy vanaf midden juli wekelijks overleg. Serneels:'Een aandachtspunt dit jaar is voor mij de tijdige aanlevering van kopieën. De prints komen uit Kroatië, Hongarije, overal vandaan. De cabine is het hart van de bioscoop. Als het daar niet goed loopt, is er geen voorstelling. Peter Serneels. Foto Lucia Alleman. Normaal hebben wij drie voltijds en een deeltijd operateur.Ten tijde van het festival werken hier zes voltijds operateurs. Zij moeten er gerust op kunnen zijn dat de film tijdig aankomt. Het programmateam van Film by the Sea zal dit jaar nog eens extra aandacht besteden aan de opvolging en transporthand- ling van alle kopieën. We hebben nu afgesproken dat iemand van het festival zich uitsluitend bezighoudt met het transport van de films.' Tijdens het festival wordt de bemanning uitgebreid met een hele hoop vrij willigers. Serneels: 'Maar ook onze eigen mensen willen tijdens het festival allemaal werken. Iedereen vindt het geweldig om daarbij te zijn.' Buiten, naast de bioscoop, komt een tent met extra voorraden en een verblijfsruimte voor de medewerkers. Voor de mensen die lange dagen maken wordt gecaterd. De zaterdag voor aanvang heeft Serneels met zijn mensen een festivalontbijt, altijd met een premièrefilm. Bij die gelegenheid geeft hij de laatste instructies. 'Ik wil ze niet overladen met allerlei voorschriften. Iedereen weet al wat hij moet doen. Ook hier is de structuur helder. Als er iets voorvalt melden ze dat altijd aan mij. Ik ben de liaison naar de festivalorganisatie. Op die manier houd je de lijnen kort en gaat niet iedereen op zijn eigen houtje een oplos sing zoeken.' City in Amsterdam was lange tijd het bol werk van de echte blockbusters. Sinds enige tijd is Pathé bezig haar bioscoop te renoveren. Het theater wordt omgebouwd tot een arthouse. Pathé-directeur Lauge Nielsen:'De vraag bij City was of het zinvol was daar een commerciële bioscoop van te maken. Dan heb je wat grotere zalen nodig. Die hadden we niet echt in City. Dan zou je dus overnieuw moeten beginnen en er vier grote zalen in moeten zetten. Maar daar hebben wij niks aan. Los daarvan, het is een stadsmonument. Je krijgt toch geen toe stemming. We wilden de bioscoopbestem ming wel behouden. Een renovatie kost echter een vermogen. Je praat over zestien tot twintig miljoen euro. Dat kunnen wij niet opbrengen als je de capaciteit in ogen schouw neemt. De oplossing is gevonden door meer horeca in het pand onder te brengen dan nu het geval is. En er komt een casino in de kelderruimte, die met 3,5 meter vrij hoog is. Wij krijgen zeven kleine bioscoopzalen.' De nieuwe bioscoop hoopt najaar 2008 haar deuren te openen. Zwolle heeft sinds kort een nieuw theater op het Noordereiland, De Spiegel. Dat bete kent dat theater Odeon aan de Blijmarkt minder wordt gebruikt. Ondertussen groeit de belangstelling voor de films in Het Fraterhuis. Het Fraterhuis heeft nu een zaal van Odeon overgenomen en verbouwd voor filmvertoning, een mooie zaal met 129 stoelen. Om de littekens van de annexatie weg te werken moet nog het een en ander verbouwd worden. Waren de bezoekers van Het Fraterhuis tot nu toe aangewezen op een automaat voor een bekertje koffie, nu kunnen zij prettig vertoeven in de kekke foyer van Odeon. De oude zaal van het Fraterhuis is ingekort zodat het publiek beter kan doorstromen. Daarmee wordt ook ruimte geschapen voor een derde zaal in de toekomst. Met twee zalen zal de programmering al een stuk uit gebreider en actueler worden. Het Fraterhuis draait door, ook tijdens de ver bouwing. De oplevering wordt gevierd op donderdag 15 november, gevolgd door een weekendlang Fraterhuis Filmfestival. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 14