2007 belooft topjaar te worden voor bon Nationale Bioscoopbon Het belang van business-to-business De eerste helft van dit jaar was de omzet van de Nationale Bioscoopbon 9% hoger dan die in dezelfde periode een jaar eerder. Zijn we weer op weg naar een topjaar? De bus iness-to-business markt is een bepalende factor. Een goed business-to-business jaar is historisch gezien ook altijd een goed jaar voor de bon geweest. In dit artikel daarom alles over het belang van deze markt. 18 Door Frank Smit De bioscoopbon wordt al vele jaren door bedrijven gebruikt als relatiege schenk (zoals kerst- en verjaardagsca deau) of premium (cadeau bij aan schaf van een product). Bij de intro ductie van de Nationale Bioscoopbon in 1995 was de exposure die werd gegenereerd door premiumacties een grote hulp bij de introductie van het logo. Zo was het logo zichtbaar op verpakkingen enpoint of sale materi alen van bedrijven zoals Venco, Henkei en Duyvis, onder andere in supermarkten, drogisterijen en benzi nestations. Het logo kwam voor het eerst op televisie in een commercial van Honda. Acties die bedrijven deden met de bioscoopbon waren altijd succesvol en in sommige gevallen zelfs te suc cesvol, omdat er meer mensen rea geerden dan was ingeschat. Veel bedrijven hebben dan ook acties her haald in de loop van de jaren. De bios coopbonactie dieAmstel 1870 zo'n tien jaar geleden deed, had het hoog ste redemptiecijfer uit de geschiede nis van het Heineken-concern. Nog nooit had een actie procentueel zoveel deelnemers gehad. Communicatie De afgelopen jaren hebben wij de bon met name als premium gepositio neerd in de business-to-business markt. Hiervoor adverteren we in ver schillende vakbladen, zoals HOLLAND FILM NIEUWS Adformatie, Reclameweek, Adfo Result, Promz en Marketing Tribune. Ook hebben we de afgelopen jaren enkele keren op vakbeurzen gestaan om de bon in deze markt onder de aandacht te brengen. De site (www.bioscoopbon.info) wordt steeds belangrijker in de communica tie met de business-to-business doel groep. Concurrentie De concurrentie in het premiumsegment wordt steeds groter. Er komen meer cadeaubonnen op de markt. De meeste cadeaubonnen kunnen met gemak kortingen weggeven omdat ze een marge hebben of omdat ze de accepterende par tij helemaal niets hoe ven te betalen als de bon wordt ingeleverd. Aangezien de bioscopen het bedrag dat op de bon staat krijgen uitge keerd, kunnen wij dat niet. De bioscoopbon is dus een van de kost baarste premiums in de markt. Aangezien veel bedrijven premiums en relatiegeschenken via een tussenpartij (premi umhandelaar of recla mebureau) betrekken en deze partijen niets aan de bioscoopbon kunnen verdie nen, missen we een groot deel van de markt. We hebben destijds de MaDiWoDo-kaart geïntroduceerd om voor grote afnemers een meer compe titief product te hebben. Het feit dat de Nationale Bioscoopbon een A-merk is, zorgt ervoor dat we onze positie de afgelopen jaren redelijk hebben kun nen vasthouden. Ook in het relatiege schenkensegment neemt de concur rentie toe. Ook hier kost de bon veel ten opzichte van de concurrentie. De concurrentie komt hier niet alleen van buiten de branche, maar ook van individuele bioscoopondernemingen. Uiteraard kunnen bioscopen altijd voordeligere proposities in de markt zetten. Dat is uiteraard aantrekkelijk voor lokale en regionale bedrijven. Ook voor Duracell was de actie met de Nationale Bioscoopbon een succes.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 17