Meer recensies, documentaires en romantische films onderzoek Onderzoek 50+ in de bioscoop samengevat In het onderzoek 50+ in de bioscoop, dat onlangs werd uitge voerd in opdracht van de consulent filmvertoning van het Filmfonds, is de behoefte van de senior bioscoopbezoekers onderzocht. Vanwege de vergrijzing zal deze doelgroep de komende jaren aanzienlijk groeien. Reden genoeg om de groep onder de loep te nemen. S^"^ II 1 Door Nathalie Scholten Het onderzoek 50+ in de bioscoop geeft antwoorden op vragen zoals welk filmgenre de vijftigplussers graag in de bioscoop zien, op welk moment van de dag deze groep het liefste naar de bioscoop gaat én welke informatie bronnen ouderen hanteren om op de Dit artikel geeft een indruk van het reeds uitgevoerde onderzoek. Gezien de omvang van het onderzoek zal er slechts een deel van het onderzoek worden belicht. Onderzoeksopzet Het onderzoek bestaat uit twee delen. Het eerste deel is een kwalitatief lite- 6 - 5 - E 4 - K 1 3- 1 2- o 1 - 0 - Type bioscoop Filmtheater Onafhankelijke bioscoop W *r~~-~^'-— ---------------9------------- 1 1 1 10 E t f ♦—Commerciële bioscoop CU E E S u i Figuur 1 Gemiddelden van informatiebronnen van de respondenten pet type bioscoop hoogte te worden gebracht van het bioscoopprogramma. Behalve de doel groep zelf wordt in beeld gebracht hoe de bioscoopbranche zich op deze doelgroep richt. Is er verschil in de benadering van drie type bioscopen ten opzichte van de senioren? De NVB maakt onderscheid in bioscopen en arthouses, zelfstandige bioscopen en arthouses, en filmtheaters. In dit onderzoek wordt ook gekeken naar de verschillen tussen deze typen onderling. De benamingen zijn echter aangepast, namelijk commerciële bios coop, onafhankelijke bioscoop en filmtheaters. ratuuronderzoek. Het gaat in op zaken zoals een beschrijving van de bioscoopsector en vraagt wat er al bekend is over filmbezoek van senio ren uit eerdere en vergelijkbare onderzoeken. Het onderzoek beant woordt vragen zoals: hoe benaderen bioscopen senior bezoekers? En wat wordt er precies voor ouderen geor ganiseerd in bioscopen? Het tweede deel bestaat uit een kwantitatief onderzoek. De behoefte van de 50- plussers is gemeten door het enquête ren van de doelgroep in de bioscoop. In negen bioscopen in drie verschil lende provincies zijn 152 senioren ondervraagd. De enquête was deels gebaseerd op de vragenlijst van de Bioscoopmonitor. De overige vragen waren specifiek gericht op de doel groep. Naast de enquêtes zijn vier experts geïnterviewd.Twee hiervan waren deskundig op het gebied van consumentengedrag van 50-plussers: Martie Woudhuizen (ANBO) en Dirk Sikkel (schrijver van onder andere het boek Ervaren, maar veranderlijk}. De overige twee waren deskundig op het gebied van senioren in de bios coop: Martijn Visscher (Wolff Cinema Groep) en Piet Bijlholt (Filmtheater Hilversum). Slechts de meest opmer kelijke resultaten met betrekking op informatiebronnen, filmgenrevoor keur, dagvoorkeur en combinatieaan biedingen zullen hier worden bespro ken. Informatiebronnen Om op de hoogte te blijven van het aanbod van bioscopen en filmtheaters lezen senioren recensies, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Programmaboekjes en andersoortige programmaoverzichten en aanbevelin gen van anderen volgen op een twee de en derde plaats. Het gebruik van programmaboekjes verschilt per type bioscoop. Het zijn voornamelijk de bezoekers van filmtheaters en onaf hankelijke bioscopen die zeggen daar gebruik van te maken. In figuur 1 wordt het gebruik van informatie bronnen door 50-plussers per type bioscoop weergegeven. Voorkeursgenre Uit het onderzoek blijkt dat senioren een voorkeur hebben voor documen taires, als hen gevraagd wordt naar de genres die zij prefereren. Uitgesplitst naar de diverse soorten theaters, blijkt deze voorkeur te gelden voor senio ren die het filmtheater of de onafhan kelijke bioscoop bezoeken. Senioren 30 HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 27