48%c •c onderzoek - ~J/ 31 die de commerciële bioscoop bezoe ken, gaan het liefste naar een romanti sche film. In figuur 2 en 3 is de per centuele verdeling per type bioscoop en het voorkeurgenre 'documentaire' en 'romantiek' te zien. Dat het filmgenre van belang is voor deze doelgroep wordt versterkt door de antwoorden op de vraag wat oude ren zou kunnen overtuigen om vaker naar de bioscoop te gaan. Een groot deel van de ouderen geeft aan dat alleen een 'leuke film of een beter filmaanbod' hen zou kunnen overtui gen om vaker naar de film te gaan. Dagvoorkeur Op de vraag op welke dag men bij voorkeur naar de bioscoop gaat, kiest het merendeel van de 50-plussers voor de opties 'geen voorkeursdag' en 'een doordeweekse dag'. De ant- woordmogelijkheid 'doordeweekse dag' kozen de respondenten wanneer zij geen specifieke voorkeur hadden voor een bepaalde werkdag. Kijkend naar de verschillende type theaters is de bezoeker van het filmtheater het meest uitgesproken in zijn voorkeur. De bezoekers van commerciële bios copen zijn aanzienlijk minder uitge sproken, maar geven ook de voorkeur aan doordeweekse dagen als het gaat om filmbezoek. Zie figuur 4 voor de dagvoorkeur van de respondenten per type bioscoop. Combinatieaanbiedingen In tegenstelling tot wat de experts in de diepte-interviews beweren, maken senioren in de praktijk weinig gebruik van aanbiedingen waarbij men eten en naar de film gaan combineert. Wat dit aspect betreft is er geen ver schil waar te nemen tussen de diverse soorten bioscoop. Nog minder maken 50-plussers gebruik van combinaties tussen de bioscoop en een culturele instelling zoals een museum of een theatervoorstelling. Enkele jaren gele den bood het Filmmuseum zo'n aan bieding aan. Het bioscoopkaartje van Der Himmel über Berlin gaf toender- tijd korting op de gelijknamige theater voorstelling in de Stadsschouwburg. Deze aanbiedingen worden ook aan zienlijk minder aangeboden door bios copen. Veel senioren kennen deze aanbiedingen niet. Toch geeft men aan hierin wel geïnteresseerd te zijn. Er is hierin zelfs meer interes se dan in een com binatieticket tussen bioscoop en restau rant. Op de vraag hoe vaak men per maand een cultu rele instelling bezoekt, wordt door de bezoe kers van de film theater aanzienlijk hoger gescoord dan door de bezoekers van de andere twee typen bioscopen. 12% Type bioscoop Commerciële bioscoop Onafhankelijke bioscoop ^40% Q Filmtheater Fig 2 Percentuele verdeling van voorkeurgenre 'documentaire'per type bioscoop 15% Ty pe bioscoop 15% 1 H Commerciële bioscoop Onafhankelijke bioscoop ^^^^^7 0 D Filmtheater Fig 3 Percentuele verdeling van voorkeurgenre 'romantiek'per type bioscoop Aanbevelingen Om het filmbezoek onder senioren (nog) meer op gang te brengen, is het raadzaam om in het informatietraject meer gebruik te maken van filmrecen sies. Dit kan bijvoorbeeld door te kij ken naar manieren waarop het voor tijdschriften die zich richten op deze films. Meer gerichte publiciteit op de doelgroep stimuleert 50-plussers om gebruik te maken van combinatieaan biedingen van bioscoop en restau rants. Aangezien filmtheaterbezoekers een sterke culturele interesse hebben, wordt de combinatie van bioscoopbe zoek en dat aan een culturele instel ling alleen aanbevolen aan filmthea ters. Type bioscoop Filmtheater Onafhankelijke bioscoop Commerciële bioscoop Figuuré Dagvoorkeur van de respondenten per type bioscoop doelgroep interessanter wordt om meer aandacht te besteden aan film. Ook de programmaboekjes en ander soortige programmaoverzichten kun nen in dit kader van belang zijn of worden. Bioscopen zouden ouderen daarnaast kunnen stimuleren om vaker naar de bioscoop te gaan door in de week in de middag en 's avonds meer documentaires te programme ren. Commerciële bioscopen zouden bij het programmeren rekening kun nen houden met de voorkeur van deze doelgroep voor romantische Het 50+ in de bioscoop onderzoek is gesebreven in het kader van een onderzoeksstage bij de consu lent filmvertoning van het Nederlandse Fonds voor de Film. Nathalie is in 2002 als meister afge studeerd aan de Hoge School voor de Kunsten Utrecht in de richting Audiovisuele Media. Dit najaar zal zij de master Arbeids- en Organisatie Psychologie aan de Vrije Universiteit afronden. Voor vragen of inzage in het volledige onderzoek 50+ in de bioscoop; nathaliescholteu@hotmail.com HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 28