feature 12 cesfilms als hun bioscoopcollega's? Bijholt: 'Wij zijn als filmtheater iets minder sterk afhankelijk van de top vijf films. Maar ook hier geldt wel die bekende 20-80-regel waarbij 80% van de omzet afkomstig is van 20% van de films.' Nieuwe bioscopen Hiermee lijken we volledig voorbij te gaan aan de invloed van bioscopen en filmtheaters zelf. In 2008 moet de invloed merkbaar zijn van de bios copen die onlangs open zijn gegaan of binnenkort geopend worden, zoals MUSTSEE Tilburg, Pathé Spui Den Haag, Merral in Goes en Deventer en Movieskoop in Hardenberg.'Ik kijk erg uit naar nieuwe bioscopen. Die zijn doorgaans toch goed voor een stuk autonome groei van de markt,' aldus Wilco Wolfers. Voor Bas Hol is met name de opening van de nieuwe Pathé bioscoop in Den Haag en MUSTSEE Tilburg heel belangrijk. Hol: 'Door de sluiting van Metropole is er destijds een belangrijk theater ver dwenen om films door te kunnen boeken. Daarnaast is ook Babyion in Den Haag gesloten. We moeten de details nog horen, maar ik hoop dat Pathé Buitenhof eenzelfde functie kan krijgen als Tuschinski in Amsterdam. Daarnaast hoop ik dat het extra aantal zalen in Tilburg ervoor gaat zorgen dat het publiek in dat deel van het land daar blijft in de plaats van af te reizen naar België. Dat moet mogelijk zijn.' Hoewel ook Max van Praag denkt dat de nieuwe bioscopen een groei van het bezoekersaantal in de betreffende regio tot gevolg zal heb ben, klinkt er ook enig pessimisme door in zijn stem. 'Ach, ik ben wel eens teleurgesteld over het bezoek. Het lijkt wel of de provincie steeds achterlijker wordt wat betreft het naar de film gaan. In de provincie is men, vrees ik, toch geneigd veel thuis te blijven. Uitgaan zit meer in de grote steden.' Over belang stelling van het publiek heeft Filmtheater Hilversum in ieder geval niet te klagen. Piet Bijholt:'Dit jaar komen we uit op een kleine 50.000 bezoe kers. En dat met een zaal met maar 80 stoelen. Dat is toch wel een unicum.' Het is dan ook niet vreemd dat Bijholt met hoorbaar ple zier praat over de uitbreiding van het theater. Bijholt: 'vanaf februari beschikken we over drie zalen met in totaal 250 stoelen. Ik verwacht dat we dan ook meer ruimte kunnen bieden aan die zogeheten cross-over films die JT in Hilversum nu laat liggen. Maar ik hoop ook dat we de kleine films genoeg ruimte kunnen geven. We heb ben een goede reputatie opgebouwd bij onze klanten. En wij weten dat zij hun films liever ervaren in een omge ving waar je een lekker kopje cappuc cino of een glaasje wijn kunt krijgen in plaats van petflessen cola en een beker popcorn. We zien de toekomst wat dat betreft met vertrouwen tege moet.' Neveninkomsten Zonder bioscopen en filmtheaters geen films. Dat moge duidelijk zijn. Maar zonder bioscopen met aanspre kende films ook geen andere inkom sten. We gaan daarom nog even terug naar Mariene Wickel van Jean Mineur Mediavision om te weten te komen of de films ook de reclame-inkomsten beïnvloeden. Wickel: 'Adverteerders laten zich vooral leiden door het moment van productintroductie. Als bioscoop gaan we mee in hun media planning. Als Beiersdorf een nieuw Nivea-product wil lanceren, kijken ze vooral naar een goed moment in de retail. Men kijkt minder naar de films die dan in de bioscoop draaien. Bij thema-adverteerders kunnen we het soms wel meer sturen. Als zo'n adver teerder zich richt op gezinnen met jonge kinderen, dan kun je bijvoor beeld zeggen dat ze in de periode moeten adverteren dat Madagascar 2 uitkomt.' Hoe denk je dat 2008 gaat uitpakken wat betreft de omzet van bioscoopreclame? Wickel: 'Ik denk dat we in 2008 een lichte stijging in omzet van bioscoopreclame gaan zien. We hebben in Nederland zeven tien Nederlandstalige tv-zenders. Hoewel zendtijd relatief niet duur is, kijken adverteerders natuurlijk ook naar kwalitatief bereik. Dat kan de bioscoop bieden. Daar wordt niet gezapt. We kunnen er zeker van profi teren als de stemming positief is. En dat is nu het geval, onder andere dankzij films als Alles is liefde! Sex and the City: The Movie (Paradiso) HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 11