Precies op tijd techniek Digitaal vertoningsnetwerk CinemaNet van start Witte rook bij CinemaNet nieuwe stijl. Na maanden van over leg is de kogel door de kerk en zijn vijftien filmtheaters met het bedrijf in zee gegaan om hun projectorpark op de inter nationale standaard van 2K te digitaliseren. Kerngetallen CinemaNet 17 Door Frank de Neeve Niet met één grote knal zoals aanvan kelijk de bedoeling was, maar met een serie gecontroleerde kleinere knallen, zo zou je het introductievuurwerk van CinemaNet nieuwe stijl misschien wel kunnen omschrijven. Aanvankelijk wilde het bedrijf de hele arthousesec- tor gezamenlijk digitaliseren, maar zover is het niet gekomen. Toch is men sinds begin december, na een lange periode van gepraat en vergade ren, een forse eerste stap verder met de vijftien filmtheaters die de stap naar 2K inmiddels maken. Eind janua ri 2008 beslist een tweede groep of ook zij zich zal aansluiten. Voor iedere groep wordt een apart digitaliserings traject ontwikkeld. Volgens Kees Ryninks van CinemaNet wordt de stap naar 2K precies op tijd gezet, omdat hij verwacht dat in 2008 ook een aantal bioscoopconcerns over zal gaan. De eerste groep omvat vier Amsterdamse filmtheaters, Cinerama Rotterdam en filmtheaters als Fraterhuis Zwolle, Filmtheater Hilversum en Filmhuis Bussum. Hiermee zijn er zes nieuwe theaters in het CinemaNet-circuit, dat nu 33 locaties - op 1.4K en op 2K - omvat. In de nieuwe constructie kopen alle deelnemers een aandeel in CinemaNet Nederland NV, waarbij de filmtheaters samen een stichting vor men met een bestuur als toezichthou der. Derden kunnen geen aandelen kopen en er zijn dus geen investeer ders. Achter CinemaNet staat alleen een leasemaatschappij en eventuele winst vloeit direct terug naar het bedrijf of kan worden gebruikt om de apparatuur sneller af te betalen. Om de filmtheaters op het niveau van 2K te brengen worden zij uitgerust met hardware van de huidige markt leiders: een DCP-2000 server van Doremi en de Christie 2000ZX pro jector, die door twee onlangs aange nomen CinemaNet-technici bij de the aters worden geïnstalleerd. De reden waarom de start-up fase van CinemaNet beeft gekozen voor een digitale projector van Christie, te weten de 2000ZX. Filmtheaters en bioscopen: Kosten per aandeel: 1.125 euro Kosten apparatuur per zaal: 3.200 euro per jaar Onderhoud: 950 euro per jaar Netwerkcoördinatie: 800 euro per jaar Distributeurs bij reguliere distributie: 450 euro per print Second run (vanaf week 3) 150 euro per print met een totaalmaximum van 750 euro Transport: 40 euro Bij kleine releases van een a twee prints: eenmalig 600 euro per print. Encoderen wordt optioneel aangebo den. het vernieuwde CinemaNet zo veel tijd in beslag nam, is volgens de orga nisatie dat het om maatwerk gaat. Daarbij eisten tijdens de overleg- en voorlichtingsfase nog allerhande zaken extra aandacht op. Zo werd er aanvankelijk van uitgegaan dat de distributeurs ook deel van het net werk zouden gaan uitmaken, maar dat is uiteindelijk niet gebeurd, onder meer wegens het concurrentiebeding. De uiteindelijke constructie voorziet erin dat zij middels betaling van een digitale printfee bijdragen aan de financiering van de apparatuur. Het nieuwe CinemaNet staat nu al open voor reguliere bioscopen, hoe wel nog onduidelijk is of de distribu teurs in de commerciële sector wel willen bijdragen aan de financiering van het circuit. Zij wachten nog op een deal met de studio's. Kees Ryninks is er ondertussen van over tuigd dat het model van het nieuwe CinemaNet een goed model is voor de gehele arthouse-sector. Hij is daar om al in gesprek met partijen in het buitenland, om het model wellicht te kunnen exporteren. HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 15