feature 2 'Waarom duurt het in dit land toch zo verschrikkelijk lang voordat je een nieuwe bioscoop draaiend hebt? Dat komt door die absurde regelstructuur' 34 tievormen zie ik bijvoorbeeld veel meer beweging richting verticale inte gratie. In onze bran che zijn dat uitzonderin gen. Windows staan op de lijst van NVB-prio- riteiten, maar klas sieke Win dows bestaan feitelijk niet meer. Ik verwacht een chaos qua windows als Video On Demand (vod), en dan in HD-kwa- liteit, na het testen van allerlei busi nessmodellen een plaats moet krijgen in de exploitatiecyclus. Op termijn zal de window substantieel korter wor den dan nu, te meer daar er een gevoel is dat elke week window vanaf eerste release een bepaalde mate van piraterij creëert. Consumenten heb ben twintig jaar geleden al hun pri maire keuze gemaakt: uit of thuis! Ik ben er dan ook van overtuigd dat windows geen cruciale rol spelen voor een exploitant die zijn zaakjes in marketing, service, beeld, geluid, etce- tera, voor elkaar heeft. Verder zou ik zeker een advies geven over de positie van de Nationale Bioscoopbon. Het is werkelijk een fan tastisch marketinginstrument. Als je één miljoen bonnen verkoopt, haal je daarmee 400.000 bezoekers binnen die - zo bewijst onderzoek - anders gewoon echt niet waren gekomen. Als het goed gaat met de bon, houd je er ook nog wat aan over. Dat is leuk voor de contributie, alhoewel ik blijf vinden dat de vereniging niet met opbrengsten van de Nationale Bioscoopbon gefinancierd moet wor den. Als er na aftrek van kosten geld overblijft bij de bioscoopbon moet je dat volgens mij gebruiken voor collec tieve marketing. De realiteit is echter dat de budgetten allemaal naar bene den zijn aangepast. In dat opzicht mag de NVB echt blij zijn dat er een Frank Smit rondloopt die dermate creatief is, die dermate kan verkopen en die der mate kan ritselen dat we toch nog iets voor elkaar krijgen. Het is onvoorstel baar dat er een campagne loopt met daarin Carice van Houten die ons niks heeft gekost! En dat we meerdere radiocam pagnes van de grond krij gen die niks kosten, dankzij Frank Smit.' Betalen van de werkelijke pro ductiekosten is onmogelijk, de NVB zou geen geld meer hebben gehad om de commercials uit te zenden.' Zijn er onderwerpen bestuur ders noemen dat zo mooi 'dos siers' die de NVB wat jouw betreft zeker niet moet verwaarlo zen? Alles wat met de overheid te maken heeft. Variërend van de rol die de NVB kan en wil spelen met betrekking tot het filmstimuleringsbeleid tot het lage BTW-percentage en piraterij. Maar heel belangrijk is ook het vesti gingsbeleid. Dat dossier ligt eigenlijk alweer te lang stil. Waarom duurt het in dit land toch zo verschrikkelijk lang voordat je een nieuwe bioscoop draai end hebt? Dat komt door die absurde regelstructuur.' Maar dat laatste geldt toch ook voor andere ondernemers? Dat is toch niet alleen kenmerkend voor bioscopen? 'Dat klopt, daarom kun je dat als NVB niet alleen doen en moet je samen werken met belangenbehartigers zoals het MKB en het VNO/NCW Net zoals we de piraterij bestrijden met andere filmpartners. En zoals we over muziekrechten praten met partij en wiens leden daar ook mee te maken hebben. Maar het is toch opmerkelijk dat Ikea een nieuw filiaal binnen twee jaar draaiend heeft? Gemeentes vinden dat namelijk hele maal fantastisch. Bij bioscopen ligt dat blijkbaar heel anders.' Romana Engeman heeft jou inmiddels opgevolgd als NVB- directeur. Wat is jouw advies aan haar? 'Let op de toegevoegde waarde. Vergeet vooral, naast de dossiers, niet dat de NVB een servicekantoor is voor de leden. Dat is echt heel belang rijk. Zoals de NVB-leden klanten heb ben die hen betalen voor een dienst, zo betalen zij de NVB geld - contribu tie - en mogen zij in ruil daarvoor iets verwachten. Als iemand dus wat vraagt, zorg er dan voor dat hij snel en adequaat ant woord krijgt.' Wat is een rapportcijfer dat je jouw NVB wat dat betreft zou geven? 'Tussen een 8 en een 9.' Zo! Hoe kom je tot die beoordeling? 'Als ik de NVB bekijk als een service instituut voor de leden, dan weet ik dat vragen over het algemeen razend snel en adequaat worden opgepakt en keurig afgewerkt. Of het nu gaat om nieuwe wetsartikeltjes of dat soort dingen, of om mensen die aangeven dat ze er niet helemaal uitkomen met Maccsbox Dat doet de NVB goed en voor een relatief laag bedrag aan con tributie.' En wat ga je nu doen? 'Ik ben in opdracht van de NVB nog betrokken bij Maccsbox. Er worden in vijf fases nu diverse ver beteringen doorgevoerd. Daarna zou den de rapportages verder aangepast moeten worden, onder andere met historische vergelijkingen. Tot slot dient het hele proces gericht te wor den op volledige elektronisch factura tie. Op dit moment is nog onbekend of ik daarbij betrokken blijf. Sinds de aankondiging van mijn vertrek aan het begin van het jaar ben ik met enkele interimbedrijven en advieskantoren aan het praten. Besluiten zijn steeds uitgesteld omdat mijn vertrek meermaals naar achteren schoof. Dat is nu voorbij en begin 2008 ga ik via of met een daarvan aan de slag.' HOLLAND FILM NIEUWS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2007 | | pagina 31